Waar loop je allemaal tegenaan als linkshandig persoon ?

(niet letterlijk bedoeld) maar wat is lastig voor jou als linkshandig persoon, en hoe heb je dat opgelost?
Heb je een speciaal adres waar je spullen koopt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je loopt tegen de rechtshandigewerelddominantie (wat zou dat woord in scrabble opleveren?) aan... Scharen die niet knippen enz enz, dat weet je zelf het beste (ik ben ook links en handig hoor)
Een voordeeltje is dit. Omdat één hersenhelft eigenlijk een functie opgedrongen gekregen heeft in een ´verkeerde helft´ is het zo dat je aan de andere kant een plekje over hebt. Als je dat nu een op een goede manier kunt opvullen, het ligt daar ten slotte toch maar niets te doen, dan heb je van je handicap een hidden feature gemaakt... (hidden feature is een geheime eigenschap zal ik maar zeggen, ik heb daar gevoel voor energie, helder ´zien´ gemaakt/laten ontstaan) Maar dat had je al wel gemerkt...

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi hi,
Maar waarom nam je aan dat ik linkshandig ben? Ik ben rechtshandig, door mijn werk kom ik ik aanraking met linkshandigen, en dan zijn ze ook nog eens zeer moielijk lerend, zij komen niet zo snel uit zichzelf op een oplossing om iets anders te doen. Ik probeer wat oplossingen te vinden om hen
dingen aan te leren op hun niveau, en dan ook nog op de linkshandige manier, pfff.Maar het is erg leuk.
ook merk ik dat deze kinderen/jong volwassenen een zesde zintuig hebben.soms heel handig voor mij om te communiceren, ik heb het ook, en snap ze sneller zonder woorden. Ideaal !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat dacht ik al... :-)

Andere antwoorden (9)

Ik ben zelf niet linkshandig, maar mijn dochter wel. Het duurde even voor we doorhadden dat een schaar voor rechtshandigen voor haar heel ongemakkelijk aanvoelt. Nu heeft ze haar eigen linkshandige schaar. Gekocht bij .... (zie link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je linkshandig bent is het lastig om te schrijven zonder het geen wat je schrijft uit te vegen. Ook is het lastiger om te zien wat je schrijft, als er geschreven wordt ligt de hand (meestal) boven de geschreven tekst. Ook; als je bijv een linkhandig iemand naast een rechtshandig iemand neerzet botsen hun armen tegen elkaar tijdens het schrijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Linkshandig schrijven kan heel goed, als je de hand normaal houdt, en de pen recht op de regel hebt.Dan kun je alles overzien en veeg je niets uit.
Maar het is een feit, dat veel linkshandigen een hele rare manier hebben om te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als linkshandige (en dus rechts onhandig!) merk ik ongemak bij:
- apparaten: mijn hand-cirkelzaag is rechtshandig ingericht, en de knopjes op mijn boormachine gaan uit van het gebruik van een rechterduim.
- fiets en brommer: de standaard zit aan de linkerkant van het voertuig.
- schaatsen: ik schaats het lekkerst op een schaatsbaan als ik rechtsom,met de klok mee, pootje over mag. Niet, dus.
- scharen zijn gebouwd op een rechterduim.
- alle messen zijn geslepen voor rechtshandig gebruik.

Ik doe nix met de optie om de computermuis linkshandig in te stellen. Ik pas me aan aan de rechtshandige wereld.

Mijn handschrift is moeilijk leesbaar, omdat ik de pen moet duwen, in plaats van trekken. Bovendien zit mijn hand boven de text die ik net geschreven heb.

Er is een winkel die mikt op de linkspoot. Mijn vrouw heeft er ooit een vulpen voor linkshandigen voor me gekocht. Dat was gewoon een extra stevige pen, die niet het bezwaar van het duwen van de pen wegnam.

En als ik ooit een herseninfarct (beroerte) krijg: ik heb een aardige kans om daar beter uit tevoorschijn te komen dan rechtshandigen. Een paar functies, met name het spraakcentrum, zitten aan een andere kant dan bij rechtshandigen, buiten het meest kwetsbare gebied voor dat soort attacks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hapax, heel veel dingen die je hier opsomt kan ik inkomen, zo ook de scharen, maar wat bedoel je eigenlijk met de messen. De meeste messen zijn toch symmetrisch geslepen (er zijn wel uitzonderingen), hoe is dat lastig voor een linkshandige als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gekartelde messen zijn aan één kant geslepen, bijvoorbeeld broodmessen. Een rechtshandige zal daardoor in het brood een mooi verticaal snijvlak maken, en het verse sneetje naar rechts wegduwen. De linkshandige maakt een rafelig snijvlak in het brood en een rechte in het sneetje, terwijl dat naar het brood wordt toegetrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, ik begrijp wat je bedoelt dan. Dat soort messen zijn er inderdaad veel meer dan ik bij nader inzien dacht. Lastig dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, lastig, er valt goed mee te leven, ik weet niet beter.
Het is me indertijd enthousiast uitgelegd door de man van de "Meesterslijper" in de Kinkerstraat in Amsterdam, waar ik wat messen liet slijpen.
Ik moest een beetje lachen toen ik naar buiten liep met het idee: "Goh, ik heb een probleem waar ik nog nooit last van gehad heb...".
Ik had lang geleden nog het verplicht met rechts schrijven. Dit resulteerde in een bijna niet leesbaar handschrift. Op de middelbare school heb ik mezelf aangeleerd met links te schrijven, omdat ik daar op de lagere school geen kans voor kreeg...

Persoonlijk lig ik er niet echt wakker van of iets nu voor links of rechtshandige is gemaakt. Zolang mijn muis maar niet gevormd is voor rechtshandige tenminste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vriend is linkshandig, is niet irritant ofzo hoor. Maar soms als we eten en we zitten naast elkaar komen onze ellebogen wel is tegen elkaar aan, maar voor de rest is het niet zo erg als je linkshandig bent toch? Misschien is het wat moeilijk als je autorijd en je moet schakelen, of als iedereen thuis rechtshandig is en daarom heb je thuis een rechtshandige schaar bijvoorbeeld. Maar daar heb je allemaal oplossingen voor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader is linkshandig. Vroeger was dat vooral altijd een dingetje bij zijn pc. Hij had zijn muis aan de "verkeerde" kant liggen. Als ik die dan rechts legde bij gebruik en vergat terug te leggen naar links dreigde hij altijd met een computerverbod. Het was tenslotte zijn pc vond hij. Is er trouwens nooit van gekomen. Waarschijnlijk één van de kleine ergernissen die andere linkshandigen ook hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zoals de meeste mensen ook last bij het schrijven. Ik doe de pabo en ik moet dus (weer) met vulpen gaan schrijven. Als ik dat doe zit er meer inkt aan mijn hand dan op het papier, en wat er wel op het papier zit is onleesbaar. Ook het schrijven met een krijtje op het bord is voor mij erg lastig.

Ook het bekende scharen-verhaal ken ik, maar ik heb nu een linkshandige schaar die alles knipt, dus daar heb ik geen last meer van. En als laatste kan ik ook geen knoopjes leggen, ik denk dat dat er ook iets mee te maken heeft, maar dit weet ik niethelemaal zeker.

Toegevoegd op 24-04-2009 10:33:38
Oja, met autorijden heb ik helemaal geen last van mijn linkshandigheid, komt waarschijnlijk omdat ik het aangeleerd heb om met rechts te schakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, schrijven was altijd lastig (zoals ik al zei in een reactie, ik ben gewoon 'andersom' gaan schrijven, maar mensen zien dus wel aan mijn handschrift dat ik linkshandig ben). Op de basisschool hebben ze nog geprobeerd me rechtshandig te laten schrijven, maar gelukkig zijn m'n ouders toen boos geworden op de juf =P

Ook knippen is minder prettig, krijg ik na een tijdje zere vingers van. Maar als je niet zo veel knipt... ik kan er wel mee leven.

Voetbal is juist leuk trouwens, want je schopt altijd anders dan je tegenstander verwacht (en je team weet lekker dat je linkshandig bent). Want ja, zo links ben ik, ik schop eigenlijk alleen met links, als kind al.

Apparaten die alleen op rechtshandigen gemaakt zijn, daarbij duurt het wat langer voor ik er echt mee kan werken, omdat ik niet met m'n 'goede' hand dat ding kan bedienen. Maar ook dat kan aangeleerd worden.