Kan een lagere school van groep 1 tot 8...de kleuters VERBIEDEN om vleeswaren (beleg) op brood mee te nemen naar school?

Dit...omdat het beledigend zou zijn naar de Islamitische kinderen in de klas.
Je kunt toch niet op grond van geloof..de anderen iets verbieden...iets wat hier heel normaal is om op je brood te doen en al EEUWEN gebeurd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik maak echt geen grapje. Dit is helaas de waarheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Islamitische kinderen die op een Nederlandse school zitten kun je nimmer verplichten voedsel tot zich te nemen , wat in strijd is met hun geloof, van de andere kant kan een Nederlandse school nimmer gangbaar Nederlandse vleeswaren verbieden voor kinderen ivm, het geloof van Moslims in de klas, ook als dat de leerkracht zelf is.
Het moet @#$$$%%$$# niet gekker worden.
We leven in NEDERLAND punt uit.
De leerkracht die dit bedacht heeft, mag deze Islamitiscxhe regels niet algemeen geldend maken op een Nederlandse school.
Anders zouden Nederlandse - niet-islamitische- kinderen geislamiseerd worden.Dat is onaanvaardbaar in het openbaar onderwijs maar waarschijnlijk ook in het bijzonder onderwijs.
Met dezelfde soort argumenten dat homo's in het Christelijk onderwijs als docent geaccepteerd MOETEN worden, moeten Nederlandse kinderen tegen vormen van discriminatie (door hun voedsel te verbieden) door leerkrachten beschermd worden.
Ik ben NIET voor Wilders mar wel tegen wildgroei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (30)

Volgens mij kan dit alleen maar wanneer dit een Islamitische school is. Zoniet dan zou ik samen met andere ouders contact opnemen met de gemeente om een protest in te dienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me een partij beledigd voelen dat de islamitische kids niet gewoon lekker meedoen met de NEDERLANDSE broodmaaltijd!!!! zo hey.....

Wat een onzin, dat verbieden. Andersom is het dus net zo sterk het geval. Ik vind dat er een beetje teveel tolerantie is voor dit soort dingen. Je mag best ZELF geen vlees willen eten, dat gebeurt in Nederland ook, maar sjongejonge.... anderen verbieden is in dit geval ronduit tiranniek, discriminerend en volledig fout.

Be-la-che-lijk!

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier wordt ik echt boos van, want probeer maar eens een broodje varken te eten op school in een islam land....

Moet je even kijken wat er gebeurt als je HUN regels overtreed. En dat men dat hier probeert op te leggen aan de Nederlanders, zelfs DOOR Nederlanders....

Ik wordt echt boos van het feit dat je Als Nederlander je Cultuur en gewoontes niet meer mag verdedigen, omdat dit dan niet tolerant zou zijn naar de medemens... jaja. .... en andersom dan? dat mag wel?

Toegevoegd na 3 minuten:
* uiteindelijk is dit niet verbiedbaar, het broodje ham, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, echt niet, laten zij die regels maar eens staven aan een wet.

Zou van de zotte zijn. Zou ook een mooie puinhoop bij mijn zoon in de klas worden, hij heeft een koemelkallergie, er zit er nog een met een glutenallergie en een vegetariër. Kleurstoffen en pinda mogen enkelen ook niet, nou zoek maar uit wat ze dan nog mogen meenemen... Het verzoek om er niet op te trakteren is logisch, in mijn ogen moet je daar rekening mee houden.

Typisch iets van doorgeslagen integratie, we moeten tegenwoordig rekening houden met alles en iedereen, behalve met ons zelf. Een school verderop maakt geen vaderdag en moederdag kadootjes meer vanwege de kindertjes van gescheiden ouders...... Bij ons op school mag een kind dan eventueel 2 maken, en de kinderen doen er niet moeilijk over hoor, die zoeken vaak zelf een oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet niet veel gekker worden in Nederland.
Verbieden lijkt me onmogelijk.
Gewoon even een telefoontje naar hart van nederland,zodat het hele land dit probleem even kan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij een broodje aap. Geen vlees op brood om tegemoed te komen aan mensen die elk jaar een schaap slachten om te gedenken dat Abraham zijn zoon niet hoefde te offeren?
Da's net zo paradoxaal als neuken voor maagdelijkheid.

Soit. Moreel gezien heeft een school zich niet te bemoeien met wat ouders de kindjes meegeven op brood. Ze hebben hooguit een adviserende funktie. Of het nu gaat over het niet tracteren van vette dingen op verjaardagen, of over dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een openbare school kan dat niet. Echter, als je een joodse of islamitische school hebt (Welke ook zo specifiek is opgezet) kan het wel. Daar kan je bepalen dat bepaalde dingen in strijd zijn met religie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan alleen bedenken, dat je het afraad tijdens een hittegolf, waar de lunchpaketten urenlang liggen te broeien. Dat is voor iedereen namelijk ongezond.
Alle andere redenen, zoals die jij aangaf is uit z'n verband gerukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja zeg! Wat voor idiote school is dat?
Natuurlijk kunnen ze het niet verbieden. Ze kunnen hooguit aangeven dat ze het liever niet willen vanwege de islamitische kinderen (ook al een kul-argument maar goed) maar in Nederland is iedereen nog steeds vrij om op zijn brood te doen wat hij wil!

En hoe moet dat dan als de kindertjes straks ramadan hebben? Mogen de Nederlandse kinderen dan uit piëteit met hun buitenlandse schoolgenootjes géén eten en drinken mee naar school?

Ik zou hiermee naar de schoolinspectie gaan, naar de gemeente of bij wie je dan ook kunt aankloppen want dit is echt van de zotte!
Sterkte ermee. En mocht er niets veranderen adviseer ik je om een andere school te zoeken waar je gewoon mag eten wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens is het argument over de Ramadan totaal niet realistisch. Bij de Ramadan hoeven namelijk deze kinderen niet mee te doen, zelfs niet bij de meest extremistische takken van de Islam. Geldt ook voor zieken en bejaarden. En ja we zijn een land waar je op je brood mag doen wat je wilt en daar gaat geen godsdienst wat aan veranderen.
Het is overigens niet de godsdienst die het verbiedt, maar de fatsoensrakkers uit Nederland die vooral niet beticht wensen te worden van racisme en derhalve bijna landverraad plegen door zulke ridicule maatregelen. Ooit had ik het geluk om een midweek in het Disney© hotel te bivakkeren, in de ochtend wordt daar een intercontinentaal ontbijt geserveerd met allerlei heerlijke dingen, scrambled eggs, boiled eggs, bangers, white beans and tomatosauce, bacon, the whole enchilada.
De bakken met uitgebakken spek, de bangers ( worstjes )
gingen het hardst, óók bij de moslimfamilies.
Het is een hoop onzin allemaal, 80% van de hamburgerketens, waar hele groepen overtuigende moslim/a/s voor de deur hangen, hebben meatpatties die gemaakt in Duitsland, alles bevatten wat absoluut in hun godsdienstleer als haram betitelt wordt, ze vreten het allemaal. Hench er was laatst een documentaire waarin de döner onder de loep genomen werd, yep!....er was er zelfs eentje met 100% varkensvlees! en dat was echt geen Nederlander die een dönertent was begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk is dat over de ramadan niet realistisch. Dat dient alleen maar als onderschrijving hoe idioot dit verbod op vleeswaren is. Ik weet ook heus wel dat kleuters niet mee hoeven te doen, maar wie zegt dat dit tot groep 1 en 2 beperkt blijft? Een school heeft 8 groepen en die zullen deze kinderen allemaal moeten doorlopen dus de regels schuiven dan gewoon door.
Ik vind het echt een vreemd verhaal en ken gelukkig zelf geen één school die zoiets doet.
Je zegt echt geen grapje te maken en dat het de waarheid is.
Wiens waarheid?
Waar komt dit vandaan?
Het antwoord is dus: nee dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaat wel heel erg ver. Nog even en de meisjes mogen niet meer met onbedekt hoofd, omdat losse haren in verzoeking brengen..Als ik zulke dingen hoor, begrijp ik echt dat de PVV zo populair is geworden. Dit is echt de omgekeerde wereld.
De schoolleiding zou moeten beseffen dat dit soort dingen als splijtzwam werken.
Nooit accepteren! Je kind gewoon meegeven wat je gewend was en wat het kind lekker vindt. ( Briefje erbij doen, voor het geval het in beslag genomen wordt en het kind niets te eten heeft. Geef aan dat je er dan serieus werk van maakt)
Verder de schoolleiding benaderen en aangeven dat dit een onacceptabele maatregel is, waarvan je wilt dat deze per direct wordt ingetrokken.
Eerlijk gezegd zou ik mijn kinderen niet graag naar een school met zulke ideeen laten gaan. Ik vind het gewoon eng.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baas in eigen buik, toch? Zo'n verbod moet gewoon maximaal genegeerd worden. Ik zou best wel graag met zo'n schoolleiding in discussie gaan. Alle mensen

Het is, nu ik er nog even wat meer over nadenk, toch te gek voor woorden dat instanties die onze kinderen op moeten voeden, zulke besluiten nemen? Wellicht is het niet eens nodig om met zulke lui in discussie te gaan; ik zou eigenlijk direct mijn kids van die school halen en elders naar school laten gaan. Als iedereen dat maar doet, kunnen ze fijn de moslimschool beginnen die ze blijkbaar graag willen.

Overigens is dit geen verwijt richting (de ouders van) de moslims op die school. Als je het hen zou vragen, denk ik dat ze niet eens willen dat er op zo'n manier rekening met ze wordt gehouden. Het enige wat er nu gebeurt is dat de begrips-kloof tussen moslims en niet-moslims weer met enkele meters groeit.

Alle mensen wat een onwaarschijnlijk dom gebeuren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nu doorgeslagen tolerantie ten top! Dat mogen ze nooit verbieden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en straks geen kaas en melk mee, want daarmee stoot je de veganisten voor het hoofd. Nee, het lijkt me niet dat dit kan worden verboden vanwege het geloof van een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan niet. (Behalve dan door een op Islamitische grondslag gevesitide bijzondere school)

Wel kan de school kinderen nooit verplichten vleeswaren mee te nemen....ik eet vegetarisch en zou als een school mij zou verplichten (op kamp bv) om vlees te eten ook stennis hebben gemaakt... maar dat is dus het omgekeerde.

Het is nu dus op die school wachten tot alle kinderen zich ook aan de ramadan (overdag niet eten) moeten gaan houden.

En , hoe hard het ook klinkt....dit zijn weer weer extra stemmen voor de PVV....want jezelf aan je eigen geboden van je geloof houden is je goed recht....ANDEREN dwingen om zich aan de geboden van jouw geloof te houden is dictatuur.....

Een directe klacht wegens discriminatie jegens de schoolleiding lijkt me gewenst. (commissie gelijke behandeling).
Als het een openbare school betreft zou ik tevens via de gemeente proberen het bestuur weg te krijgen omdat ze discrimineren.

Waarschijnlijk zou ik, als mijn kind hiermee te maken kreeg, gelijk de rechter inschakelen hiervoor, zeker als mijn kind bestraft zou worden als ie wel vleeswaar op school zou eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het niet kan, tenzij je op een islamitische school zit (zoals eerder gezegd).
Ik zou eens (samen met andere ouders) met het schoolbestuur gaan praten. En anders wellicht met de gemeente.
Werkt niks, dan zou je kunnen overwegen met dit verhaal naar een (lokale) krant te gaan, die smullen hiervan (je ziet de reacties).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit kan niet, tenzij het een bijzondere school is waarvan in de leefregels (b.v. de heilige schrift) die op deze school nageleefd worden, vermeld staat dat je geen vleeswaren op je brood mag eten. Zoals een christelijke school homoseksuele leraren mag weren en een Islamitische school mag eisen dat de leraressen hoofddoekjes dragen.

Maar voor zover ik weet zijn er in Nederland geen scholen van speciale vleeswaarwerende culturen met een vleeswaarwerende heilige schrift.

En verder: Nee, dit kan een lagere school niet, aangezien er in Nederland geen lagere scholen meer zijn sinds de invoering van de basisschool.

Ik blijf er trouwens bij dat dit een broodje-tot-vleeswaar-versneden-aapverhaal is. Ik maak geen grapje, dit is helaas de waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Dit gaat wel heel ver.
Diend een MOTIE in die ondersteund wordt door handtekeningen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik neem toch echt aan dat dit niet is toegestaan.

Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt, zeg!
13 jaar geleden
Goed, nu zal ik mijn antwoord als een antwoord geven, dat expliciet is en niet impliciet.
Nee, dat kan een school niet. Ik heb natuurlijk niet alle schoolrichtlijnen doorgelezen. Maar degene die mij een richtlijn kan laten zien, waarin wordt verboden om kleuters een plakje ham op de boterham te laten eten!
Net zo min als de osseworst is verboden of de lamslap.

M.a.w. in het geweer: dwz een protestbrief naar het schoolbestuur, en als dat niet helpt naar de inspecteur.
Ik zou ook niet schromen om als er niet snel actie wordt ondernomen, er een ingezonden stuk over te schrijven naar de krant. Ik zou dat licht-ironisch van toon houden.
Het gaat er niet om om mensen tegen elkaar op te zetten, maar om een overdreven bereidheid om ruimte te bieden aan gewoonten van andersdenkenden aan de kaak te stellen. Er is niks mis met onze eigen voeding. Nederlanders zijn de langste mensen ter wereld.

Een plakje ham, mogen we even lachen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt belachelijk, en nee, dat kunnen ze echt niet verbieden, dat zou juist discriminatie zijn. Het moet echt niet gekker worden!
Wat een maffe schoolleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is niet te verbieden. Iemand stuurt hun kinderen toch zelf naar die school??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet toch niet gekker worden. Gewoon je eigen beleg meenemen. Doe er op wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onmogelijk.
Aan je vraag te zien is het geen Islamitische school.
Je schrijft immers: 'het zou beledigend zijn naar de Islamitische kinderen in de klas'. Ik ga er dus van uit dat het een gewone basisschool is.
Een gewone basisschool kan ouders nooit verbieden om vleeswaren mee te geven op brood.

Ik ben vegetarier.
Maar ik ervaar het niet als beledigend dat mijn collega's tussen de middag hun broodje leverworst (brrr...) naar binnen zitten te smikkelen. Dat moeten ze lekker zelf weten, als ik het maar niet hoef te eten.
Een andere collega is Jehova. Hij ervaart het echter niet als beledigend dat zijn collega's 'lang zal ze leven' zingen als er iemand jarig is.

Kortom: Waar zouden we in vredesnaam blijven als we ons zouden moeten aanpassen aan iedere gewoonte die voortvloeit uit onze religieuze of culturele overtuiging?
Daarom is het maar goed ook dat dit soort zaken door een school niet opgelegd kunnen en mogen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet Het is beledigend dat een leerkracht of school zich bemoeid met wat de leerlingen eten, en dan krijg je dus van die leerkrachten die zo moe worden aan het einde van het jaar dat ze zich ziek willen melden. Scholen en leerkrachten zouden moeten doen waar ze voor betaald worden goed onderwijs geven en verder niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit je nog steeds hoog he, oribatei. Zeker een lange werkdag gehad?
Hier moet wel een heel verhaal achter zitten. Ik ga je niet bevestigen in je verontwaardiging: dat hebben anderen voor mij al gedaan. Bovendien helpt verontwaardiging niet voor een oplossing.
Ik ga je wat vragen stellen waarmee je zelf wat dieper in het probleem kan graven.
Weet je zeker dat dat de reden is? Zit er niet iets anders achter? Heb je islamitische moeders gesproken over dit onderwerp? Staan zij achter de beslissing van de school? Heb je al met de schoolleiding gesproken? Wat is hun verklaring? Hoe is de relatie tussen de ouders van de verschillende achtergronden? Is er sprake van twee tegenpolen of is het genuanceerder?
Ik wil je adviseren om er niet keihard tegenin te gaan maar te zoeken naar waar werkelijk het probleem zit. Ga met de islamitische moeders praten, niet oordelend, maar vragend. Probeer erachter te komen of het verhaal klopt en waar hun probleem zit. Laat je oordeel voorlopig even thuis: luister naar het verhaal. Doe hetzelfde met de schoolleiding.
In een tweede gesprek, als dat nog nodig is, kun je jouw gevoelens ook verwoorden. Geef je gesprekspartner de tijd: jij hebt je mening al klaar staan, met argumenten en al. Je hebt je misschien al flink zitten opwinden om zo'n domme beslissing. Maar zij zijn daar totaal niet op voorbereid, neem ze dus even mee in jouw denkproces.

In Spanje hebben eeuwen lang joden, christenen en moslims vreedzaam en tolerant naast elkaar geleefd. Dat waren net zulke mensen als jij en ik, met dat verschil dat ze elkaar niet veroordeelden en de verschillen niet onder de microscoop legden. Dat moet hier ook kunnen!

klein ps-je: vlees op brood is zeker niet al eeuwen normaal. Vlees is eeuwen een luxe-product geweest en pas vanaf de jaren '50 is vlees beschikbaar gekomen voor elke laag in de bevolking. Totdat in de jaren ' 70/'80 elke dag vlees voor arme mensen bereikbaar en zelfs een norm werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ai! ....Daar heb ik nog nooit van gehoord! Een school die zich bemoeit met het broodbeleg van hun leerlingen. tjonge jonge zeg.Dat is toch belachelijk? Als de school vleeswaren op een boterham een belediging vind ,dan mogen de ouders het een belediging vinden dat er geen vrijheid is van wat er op de boterham mag. Ik vind dus dat je dat als een school niet mag vebieden. Dat kun je gewoon echt niet maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de kleuters wordt het verboden?
Dan lijkt het mij meer een 'actie' van één leerkracht dan van de hele school.
Maar een beetje school heeft een MR. daar kan je dit toch wel aankaarten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn kinderen op deze school zaten zou ik met de grootste spoed naar een andere uitkijken. Mijn kinderen maken altijd nog zelf uit wat ze op hun brood eten, en niet de school. Maar volgens mij kun je die "regel" aan je laars lappen, jij bent de baas over je kids en jij maakt uit of ze wel of geen vleeswaren krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan niet zomaar verboden worden, tenzij het in het schoolreglement staat; ze mogen het er nu tussenzetten in het midden van het jaar.

Je moet dus goed het schoolregelement lezen aan het begin van het schooljaar (meestal moeten de ouders dit zelfs ondertekenen). als ze daar niks over vermelden mogen ze dit niet op het einde van het schooljaar verbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is absoluut onmogelijk in Nederland.