JSF of JSF?

Volgens het CDA heeft Nederland allang beslist. De VVD is van meet af aan slipperdrager geweest van Lockheed-Martin en partijen als de CU en de SGP scharen zich achter het bewandelen van de Koninklijke Weg: salamiplakjes doen de worst verkopen.

Geen parlementarier echter schijnt op basis van meer dan een natte vinger te kúnnen beslissen maar wordt daar wel toe gedwongen nu.

Wat is uw mening op basis van de (uiterst beperkte) info die u nu heeft kunnen verzamelen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Ireuana;

Ik heb de indruk dat we straks ofwel veel meer geld kwijt blijken te zijn danwel de hele strategie van de luchtmacht moeten aanpassen omdat we voor hetzelfde bedrag veel minder toestellen geleverd krijgen. En dat met een onzeker bedrag aan compensatieorders en onduidelijke werkgelegenheidsgroei ervoor terug. De Saab Gripen lijkt me zowel economisch als strategisch de betere keuze.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nix nie aanschaffen, in de kredietkrisispot stoppen dat geld dat we over hebben om vliegtuigen van te kopen...

Toegevoegd op 23-04-2009 19:32:21
het gaat nergens over, net voetbal, gaat ook nergens over…
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De huidige F16's gaan zeker nog wel 10 jaar mee. Je hebt dan niet het beste van het beste meer, maar het geld wat we nu besparen kunnen we in zoveel andere betere, naar mijn mening nuttigere, dingen stoppen. De miljoenen / miljarden beslissing die binnenkort gemaakt gaat worden zal daarom ook zeker in mijn geheugen blijven staan als het weer verkiezing tijd is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor wat we ervoor terugkrijge is de Saab Gripen denk ik een veel betere aanschaf. De prijsverschillen liegen er bepaald niet om, er zit geloof ik een geschat verschil van 7 of 8 miljard euro tussen beide voorgestelde aanschafprogramma's.

Mijn mening is dan ook dat als er een vervanger moet komen voor de F16 dit beter de Gripen kan worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We hebben al vele miljarden euro's en guldens in onderzoek naar de JSF gestoken, dat kunnen we nu niet meer omdraaien. Niet verdergaan betekent dat we het geld in een bodemloze put hebben gegooid. Dit betekent niet dat ik een voorstander ben van de JSF, we hadden beter mee kunnen doen aan de Eurofighter. Er is echter beslist dat we de JSF kopen, dus we zijn het financieel verplicht om nu ook de JSF aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is in feitte heel simpel. Nederland is enkele jaren in het JSF ontwikkelingsavontuur gesprongen omdat dit ondermeer Stork een aantal leuke orders opleverde. Hiermee zijn tussen de 600 en 1200 banen extra gecreeërd...

Nu de ontwikkelingen zo ver zijn dat er testvliegtuigen beschikbaar zijn, word er moeilijk gedaan over één testvliegtuig dit jaar en één testvliegtuig volgend jaar. De in totaal 226,6 miljoen euro die daarmee gepaard gaan veranderen werkelijk niets in de crisis...

Het kan nog veel beroerder uitpakken als er geen testvliegtuig(en) word(t)(en) besteld. Want dan is de kans reeël dat orders naar andere landen gaan die nu bij Stork liggen. Dit zijn weer 600 tot 1200 extra werklozen. En dit kost veel meer dan die 226,6 miljoen euro die gemoeid gaat met twee testvliegtuigen...

En dan ligt het PvdA erg dwars als coalitiepartij, samen met de SP en Groenlinks als oppositie partijen. Ik heb niets tegen socialisme, maar hou dan wel je hoofd bij die dingen die belangrijk zijn. En niet bij een communistisch achtige opstelling. Want dan gaan we weer erg snel naar een kabinetscrisis, waar niemand nu bij gebaat is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zou nu nog geen keuze gemaakt worden, dat lijkt me simpel: koop een JSF en een Gripen.