Ik denk, dat het verschil vooral ligt op het tijdstip waarop iets wordt gezegd of gedaan. Brutaal vind ik bijv: ongevraagd op een lege stoel gaan zitten op een terrasje aan een tafeltje waar al mensen zitten, of op het strand een handdoek zó dicht bij een andere leggen, dat die mensen zich er ongemakkelijk bij voelen.
Een vrijpostige opmerking kan ook 'brutaal' zijn, of een zg. humor-volle opmerking, die helemaal verkeerd valt bij de ontvanger - je maakt ze allemaal wel eens ongemerkt of onbedoeld, en je zou willen, dat je die opmerking ingeslikt had, in plaats van uit te zenden. En ongepaste opmerkingen kunnen ook heel brutaal zijn : opmerkingen als 'verder nog problemen?' 'get a life', 'doe het zelf' of 'kdachtutniet'.....

Eerlijkheid is iets heel anders : het is, desgevraagd, zeggen wat je werkelijk van iets denkt. En dat kan soms hard aankomen bij een ander, dus hoe je je mening onder woorden brengt, is wel degelijk van belang hoe de ander met jouw eerlijkheid omgaat. Als je 'brutaal eerlijk' bent, dus op 'brute wijze' je mening eruit kraamt, kan de ander helemaal in de verdediging schieten of zelfs dichtslaan...Aan de andere kant : je moet geen eerlijke mening vragen als je je er niet op ingesteld hebt, dat die mening heel anders of zelfs lijnrecht tegenover de jouwe kan staan.

Dus eigenlijk zoals altijd : het is de toon, die de muziek maakt. En het tijdstip binnen een conversatie/ontmoeting met een ander, waarop je muziek begint te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij brutaalheid hou je geen rekening met het verschil in stand van iemand & de gevoelens van een andere persoon. Het is een verschil in respect dat eerlijkheid en brutaal scheidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn twee compleet verschillende dingen die los van elkaar staan. Het een sluit het ander ook niet uit. Brutaal betekent 'onbeschroomd, vrijpostig'. Eerlijkheid betekent: 'oprechtheid, rechtschapenheid'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je brutaal bent geef je ongevraagd advies en bij eerlijkheid geef je gevraagd advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijkheid duurt het langst,maar een brutaal iemand heeft de halve wereld.

een heel groot verschil dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In brutaal zit het woord bruut . Dat komt overeen met lomp, cru, hard en onbehoedzaam.
Voor sommige mensen ( sommige culturen) is het gebruikelijk de waarheid nogal in te pakken. Oftewel, eromheen te draaien. Rechtstreeks zeggen wat je vindt is not done en wordt ervaren als lomp en onbeschaafd ofwel: brutaal.
Dit soort mensen zal bij eerlijke taal veel eerder iets als brutaal ervaren, dan mensen die gewend zijn aan directe communicatie.
Ook standsverschil geeft soms reden om iets brutaal te vinden. Een burger mag bv nooit als eerste de koningin aanspreken en dient koninklijke figuren aan te spreken met hoogheid e.d. Of ze nu aangetrouwd zijn en een net leven leiden of niet.
Dit kan doorgetrokken worden naar leeftijdsverschil: iedereen vindt het normaal als een oudere een kind tutoyeert, andersom wordt gezien als onopgevoed c.q. brutaal.
Tenslotte: men kan het als brutaal ervaren als iemand een gunst of om iets materieels of lekkers vraagt. Voorbeeld: als A nog 300 Euro tegoed heeft van B en B vraagt opnieuw of A hem geld wil lenen, omdat hij zijn laatste centen vergokt heeft, zal menigeen dit knap brutaal vinden. Toch is het heel eerlijk van B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brutaal is respectloos.
Eerlijkheid is respectvol.
Maar....sommige mensen die gewoon eerlijk dingen zeggen...worden ook vaak 'brutaal' genoemd gek genoeg.
Als je een eigen mening hebt die wat anders is dan de doorsnee mens...word je soms ook brutaal genoemd.
En dat is dan onterecht en zegt meer over de persoon die jou brutaal noemt.
Sommige mensen kunnen er niet goed tegen als iemand het bij het juiste eind heeft...en dat als antwoord ook zegt.
Eerlijk zijn is goed...maar vraag jezelf ook af:
Is het nuttig voor die ander dat ik dat zeg...of doet het meer slecht dan goed...
Altijd kritiek geven omdat jij het zo vind....daar maak je ook geen vrienden mee.
Als het NIETS bijdraagt...kun je soms beter zwijgen.
Dan spijt hebben van het gezegde...wat je NOOIT meer weg kunt halen.
Gezegd is gezegd....en daar kan soms geen enkel excuus meer tegenop..dus wees voorzichtig met je woordkeuzes.
Groetjes.