Hoe kan het zijn dat zoveel dames ongewenst zwanger worden?

Abortus Provocatus Lege Artis of opzettelijke vruchtafdrijving is het voortijdig afbreken van een zwangerschap door (medisch) ingrijpen.

Men schat dat wereldwijd jaarlijks ongeveer 46 miljoen abortussen worden uitgevoerd. Het percentage van de zwangerschappen dat beëindigd worden door middel van abortus provocatus varieert van land tot land. In sommige landen zoals België (11,2 per 100 zwangerschappen) en Nederland (10,6 per 100) is dit percentage relatief laag, terwijl andere landen zoals Rusland (62,6 per 100) en Vietnam (43,7 per 100) een relatief hoog percentage. Het gemiddelde cijfer zou wereldwijd rond de 26 per 100 zwangerschappen liggen[6]. In Europa zou dit percentage 19 % bedragen[7].

In Europa werden in 2007 naar schatting meer dan 1,2 miljoen abortussen geregistreerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zwanger worden is voor veel vrouwen makkelijker dan je denkt. Een kind krijgen is een enorme verantwoordelijkheid.

De cijfers die op de Wikipedia staan zijn onwaarschijnlijk hoog. In de jaarrapportage 2008 van de wet afbreking zwangerschap wordt gesproken over 8,7 abortussen per 1000 in Nederland wonende vruchtbare vrouwen, wat véél minder is dan 10,6 per 100 zwangerschappen.

Dit bewijst maar weer dat je niet alles moet geloven wat je op de Wikipedia leest.

Toegevoegd na 4 minuten:
De bronverwijzing op de wikipedia verwijst naar een vaag artikel van een katholieke gezondheidsorganisatie waarin de aangegeven cijfers niet eens voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mensen die niet oppassen
Gescheurde condooms
Pil vergeten Pil kwijt dankzij misselijkheid
'De eerste keer wordt je niet zwanger'
'We waren dronken'

om een paar 'redenen' te geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een soort bezinning, eventueel onder invloed van werking hormonen?
Best raar eigenlijk, als je bedenkt hoe ingrijpend het is om 1: een kind geboren te laten worden en 2 om het weg te laten halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel landen is de condoom verboden vanwege het geloof.Of de mensen kunnen de condoom niet betalen.En mensen die denken dat gebeurt ons toch niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anti-conceptie mag niet van de kerk.
En in heel veel landen heeft de kerk heel veel te zeggen.

Er zijn mensen die vanuit hun persoonlijke overtuiging of geloof geen gebruik wensen te maken van (sommige) anticonceptie-methoden. Sommige christenen vinden alle vormen van anticonceptie ongeoorloofd, omdat de Bijbel de opdracht geeft aan de mens om zich te vermenigvuldigen en de aarde te bevolken. Die zullen ook niet snel abortus laten plegen.

Echter: De rooms-katholieke Kerk kant zich strikt tegen bepaalde "mechanische" (kunstmatige) vormen van anticonceptie (sterilisatie, condoomgebruik, anticonceptiepil, spiraaltje, morning-afterpil).
Ook coïtus interruptus kan in de ogen van de katholieke kerk geen genade vinden.
Soortgelijke overwegingen gelden ook in andere kerkgenootschappen.

Voorlichting en het praten over anti-conceptie is in heel veel landen niet zo normaal als in Nederland.
In veel landen is het zelfs verboden.