Hhoeveel tijd is men gemiddeld kwijt aan het huishouden?

En welke taken vallen officieel onder het huishouden?
Het liefst per verschillende soorten huishoudens.

4 jaar geleden
4.5K
Pieterke
4 jaar geleden
Dat vind ik een moeilijk te beantwoord vraag. Het hangt van zoveel dingen af. Hoe groot is je huis, uit hoeveel personen bestaat je huishouden, heb je huisdieren en wat zijn je eisen enz. Deze link geeft denk ik een aardige indicatie: https://www.hesterhelpt.nl/minder-tijd-voor-het-huishouden/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Al het werk dat in huis gedaan moet worden om de boel draaiende te houden, valt onder huishouden. Deze definitie verschilt per gezin.
Ik weet niet waarom je deze vraag stelt, maar wellicht kun je eerst een lijst opstellen met wat jij onder het huishouden verstaat. De één vindt dat schilderwerk, thuisadministratie er ook bij hoort, de ander niet.
Vervolgens kun je de lijst verdelen in dagelijks, wekelijks, per maand, jaarlijks.....
Dan nog de tijd per klus noteren et voila.
Thecis,
de één wil elke dag stofzuigen, de ander één keer per week.
De één sopt de ramen wekelijks, de ander bijna nooit......
Als laatste, poetsen is niet de tijdrovende klus. Het dagelijks opruimen, boodschappen doen, koken, wasje draaien etc kost meer tijd.
tinus1969
4 jaar geleden
Eens met Simonsdochter; dit is een nauwelijks te beantwoorden vrasg. Kun je wat context geven?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien kun je hier iets mee: https://www.ergolabresearch.eu/pdf/Artikel%20GITHA%20-%20realistische%20schatting%20van%20tijdbestedingen%20in%20huishoudens%20op%20basis%20van%20variatie%20in%20omstandigheden.pdf
Thecis
4 jaar geleden
@simonsdochter
Voor een gemiddelde is de context eigenlijk niet belangrijk. De extremen filteren zichzelf er uit bij gemiddeldes. Daarom vraag ik daar ook explicitiet naar. Als ik de specifieke situatie schets (wat ik niet wens op een publiek forum), dan nog kan men niet zeggen of het kort of lang is zonder aanvullende details. @tinus1969
Juist door te vragen naar het gemiddelde is de vraag uitstekend te beantwoorden. Hoe speificieker het gemaakt wordt, hoe lastiger het is een goed antwoord te vinden.

Het beste antwoord

Ongeveer 21 uur per week. Dit is gemiddeld 3 uur per dag. Als we de informele hulp aan andere huishoudens (zoals onbetaald een klusje doen of oppassen) meerekenen, dan komt er 1 uur per week bij. Vrouwen besteden meer tijd aan zorgtaken (zowel aan het totaal als aan de losse activiteiten).
De bulk van de tijd gaat naar taken als koken, opruimen, schoonmaken en de was doen. Hier besteden Nederlanders in 2016 2 uur per dag aan. Ook boodschappen doen, winkelen en gebruik van diensten vraagt redelijk wat tijd: 5 uur op weekbasis (43 minuten per dag).
Aan zorg en begeleiding van kinderen en informele hulp besteedt de gemiddelde Nederlander minder dan een half uur per dag. De meeste mensen hebben echter geen mantelzorgtaken of zorgtaken voor een kind. Ouders van kinderen onder de 4 jaar besteden hier 14,5 uur per week aan. Degenen die in een vragenlijst enige vorm van informele hulp hebben gegeven, besteden hier gemiddeld 3,5 uur per week aan.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Iedere dag bedden opmaken, badkamer (dus douche, of bad, wc, wasbak) schoonmaken en droogmaken. Hele huis stofzuigen, vloeren vochtig dweilen, anders loopt iedereen te niezen. Boodschappen, tafel dekken, koken, tafel weer afruimen. Vaat wassen en opruimen.
De wasmachine draait wel, soms twee keer per week, soms vier keer, dat is geen punt. Maar ophangen, afhalen, opvouwen, opruimen. Bedden opmaken, eens per week verschonen.
Ramen zemen binnen en buten, alleen al acht uur.(Slaan wij dus vier weken over).
Koelkast en vriezer uitruimen, schoonmaken, en inruimen. Keukenkastjes schoonmaken en controleren of er geen kleine beestjes in de Brinta, havermout of de paneermeel zitten. Niet dagelijks maar wel maandelijks.
Deuren, houtwerk, deurknoppen soppen zoals dat zo mooi heet. Schoenen poetsen, minstens schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ongeveer 21 uur per week??
Amme hoela zegt mijn huishoudhulp.Zeker alles met de Franse Slag, het zal daar wel stinken. En maar klagen dat ze last van ongedierte hebben.
Ze stort zich energiek op de planten in de vensterbanken en de serre en gaat daarna in de weer met emmers, borstels en oude lappen om de buitenboel onder handen te nemen. Koper en zilver poetsen, moet ook gebeuren maar morgen nog een dag.