Wat is ware vrijheid?

Ware vrijheid bestaat. Dit betekent dat je bevrijdt bent van je eigen ik, dus dat je bevrijdt bent van je egocentrisme en trots. Jammer DEVA je zat er bijna bij.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Voor mij betekent ware vrijheid dat je vrij bent van enige beperking...

Natuurlijk worden wij als mens gebonden aan natuurwetten en aan sociale normen en waarden en door de beperking van het lichaam waar we in verblijven...

Maar ware vrijheid ervaar ik als ik in mijzelf vrij ben van angsten, vrij ben van beperkingen die mij aangepraat en aangeleerd zijn (je bent niet goed genoeg, dit of dat kun je niet, je bent het niet waard...)

met andere woorden als ik vrij ben van welke beperkende gedachte dan ook...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in tegendeel...hoewel ik totaal niet theologisch onderlegd ben, weet ik precies wat je daarmee bedoelt...Ik weet wie IK ben en raak daardoor bevrijd van ik...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dank je wel voor je reactie...

Andere antwoorden (15)

Ware vrijheid is al alle gedachten in jou gedacht mogen worden zonder dat jij daar een emotie van krijgt... Dus je wordt nergens meer koud of warm van, dat is ware vrijheid...

Toegevoegd op 22-04-2009 15:42:23
Ik getuig dat het waar is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet gebonden zijn. Voor mijn mening kunnen uitkomen zonder gevaar te lopen en kunnen gaan en staan waar ik dat wil.

Helaas zijn we nog verre van een zulke wereld...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niets moeten, alles mogen.
Kortom: Ware vrijheid bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus jij kent het niet? Dat kan, maar daarmee kun je het niet ont-kennen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
XiniX, als ik dan naar jouw antwoord kijk "Ware vrijheid is al alle gedachten in jou gedacht mogen worden zonder dat jij daar een emotie van krijgt" dan klinkt dat niet vrij... het zijn gedachten die je Binnen in jezelf denkt... je uit ze niet, dus hoe wil je dat dan vrijheid noemen?
Ware vrijheid heeft nooit bestaan.
Ik ben niet religieus maar laten we er voor het antwoord even van uitgaan dat Adam en Eva de eerste mensen op aarde geweest zijn dan hadden zij al de beperking van het eten van de welbekende verboden vrucht.

Als antwoord op je vraag is voor mij vrijheid dat je alles kunt doen of denken zonder enige consequentie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je vrijheid houdt altijd op waar die van een ander begint. ware vrijheid is volgens mij dat niemand de behoefte heeft de vrijheid van de ander in te dammen, en niemand zich in zijn vrijheid ingedamd voelt door de ander. dus dat iedereen zoveel rekening houdt met de ander, dat iedereen zich volledig vrij kan voelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vooral niet de "raad" opvolgen van XINIX (de naam zegt het al) blijf voelen en meedenken zover als kan. En die bepaal jij zelve. Denk aan? of lees Abel Herszbergen en gevangenen, die bleven dichten, schrijven. Vrijheid = je kop
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrijheid = kiezen.
Hoe meer ruimte er is om keuzes te maken, des te groter is de beleving van vrijheid.
Bijvoorbeeld;
- vrijheid om te mogen zeggen wat je wil
- vrijheid om te mogen geloven wat je wil
- vrijheid om te mogen werken wanneer je wil
- vrijheid om te mogen gaan en staan waar je wil
etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Ware vrijheid' is net zoiets als 'ware liefde'; niemand weet precies wat het is, en het is slechts voor een enkeling weggelegd. Tot je het zelf meemaakt is het een filosofisch onderwerp...

Ergo: doe het met wat je hebt en maak er gewoon het beste van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een illusie.

Zolang je bestaat ben je gevangen, gevangen in je gedachten, in je lichaam en in je eigen bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'How free is a bird from the skyline?' zong Bob Dylan al.
Je bent vrij als je niet meer wilt dan is toegestaan en binnen je bereik ligt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ware vrijheid zit tussen je oren, in je denken. Je kan je zo vrij of beperkt voelen als je zelf wilt. Je schept immers zelf de omstandigheden waarin je leeft. Je hebt altijd een keuze.

Maar mensen beperken doorgaans zichzelf. Ze zijn gevangen in hun beperkingen, in hun gedachten, in wat zij menen dat moet, wat hoort en de verplichtingen die ze zijn aangegaan.

Ware vrijheid is begrijpen hoe het werkt en daar bewuste keuzes in maken. Begrijpen dat je keuzes je vrijheid juist zijn.. en dat alle beperkingen je eigen keuzes zijn. Beide bestaan alleen in je denkgeest.

Als je mediteert en je ego is even stil. Als er geen verlangens, wensen en behoeften meer zijn.. als er geen gedachtes meer zijn.. dan ben je echt vrij. De stilte tussen de gedachtes is ware vrijheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een ieder zit gevangen in zijn of haar gedachten patroon, lichaam of zelfbeeld. Alleen de dood bevrijd ons van alle lasten die wij moeten torsen en alles waarmee wij geketend zijn. Maar ja in de hemel hebben ze geen bier..........
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrijheid is onafhankelijkheid. Dit omvat alles.

Dus: je denken en doen zijn nergens aan ge- of verbonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrijheid is zelf kiezen waarvoor je verantwoordelijk wil zijn, waar je je aan wil binden. Dat is ware vrijheid. Geheel ongebonden zijn is een illusie, het kan niet, en het zou ook werkelijk helemaal niet 'fijn' zijn, denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Ditbenik;

Ware en totale vrijheid heb je volgens mij alleen als je geen enkele verbintenis, verplichting of verantwoordelijkheid meer hebt. Dus ook geen bezit, relaties of taken. Klinkt niet als een begeerlijk iets.