Waarom is er nieuws op de tv en wat doet het met de mens?

Ik heb vaak het idee dat het nieuws geen nieuws is maar dat het 'nieuws' de samenleving aantast in haar vrijheid. Nu ik dit onderwerp zo aansnij moet ik denken onderwerpen zoals ontsnapte tbs'ers. Zodra er 1 of 2 ontsnapt zijn moeten er gelijk kamer vragen worden gesteld omdat de vrijheid van mensen in het geding is. Mensen gaan hyperen etc. Ik zit toch altijd met de vraag: "Hoeveel keer gaat het goed t.o.v. de keren dat het fout gaat?" En als dit soort onderwerpen nu niet in het neiuws bekent zou worden gemaakt... zou er dan minder stress onder de bevolking zijn? Dit vindt ik ook in relatie tot de zgn. moslim fundamentalisten. Je hoort het een paar keer en dan is gelijk de hele moslim populatie extremist. Kom op zeg...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben van mening dat een groot gedeelte van het nieuws er is om de maatschappij een bepaalde kant op te sturen ( dus eigenlijk dat het nieuws gemaakt wordt )

Zo wordt ons al vanaf 11-09-2001 voorgehouden dat er een zeer realistische kans is op een terreuraanslag.
Dit houden ze inmiddels al ruim acht jaar vol door middel van regelmatige herhaling van deze boodschap.

En wat je al aangeeft: dit algemene gevoel bevordert de relatie met bepaalde bevolkingsgroepen niet ( wat dan ook weer dagelijks nieuws is )
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nieuws is er omdat we nieuwsgierig zijn. Trouwens nieuws is er niet, maar wordt gemaakt/geproduceerd...
En wat doet het met de mens, het maakt eigenlijk alleen maar slechte gevoelens... Maar mensen houder ervan om zich slecht te voelen... Waarom zijn er anders horrorfilms?

En als je een goed geheugen hebt dan merk je zaken op. Ik zal je een voorbeeld geven.
Een tijd terug stond er een artikel in de krant van: Er zijn 5000 Taliban strijders in Afghanistan. Dat was het en meer niet...
Waarom schrijven ze zoiets? Nou gewoon een paar weken daarna wist iedereen dat die 5000 Taliban strijders aangepakt moesten worden. Het is dus gewoon een opgezet vervolgverhaal... Anders zou men kunnen gaan denken dat het er niet is, de bedreiging van de Taliban in Afghanistan... En ze weten precies hoe ze die berichten de wereld in moeten sturen en wij geloven alles...

In de Telegraaf staat vandaag: Taliban traint Nederlanders. Wie gelooft dat nu? Maar kijk maar over een paar dagen wordt er een extra politiemacht opgericht om die opleiders eens hard aan te pakken. Let maar op mijn woorden...

dank je voor de vraag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben in ieder geval blij dat er nieuws is. Het enige probleem van nieuws is dat sommige mensen niet kunnen relativeren. Zij vatten het nieuws persoonlijk op of ze trekken de verkeerde conclusies.

Tevens wordt het nieuws niet altijd objectief gebracht. Natuurlijk lijkt me dat ook moeilijk omdat een verslaggever nou ook eenmaal een mening heeft. Maar hierdoor ontstaan er dus wel verkeerde opvattingen.

Nieuws is er in ieder geval om de mens te informeren over de stand van zaken in hun omgeving of de wereld in het algemeen.

Wat het met de mens doet is voor ieder mens anders lijkt mij. Dat moet ieder voor zich dus beoordelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt nieuws ook zien als een soort van vermaak. Als voorbeeld neem ik het sbs6 "hart van Nederland". De helft is toch geen echt nieuws maar puur sensatie en vermaak.

Overigens ben ik van mening dat sommige onderwerpen minder uitgebreid in het nieuws zouden moeten komen ivm het kopiëren ervan. Copy-cats noemden ze het laatst in België met the joker uit de batman film en die kindercrash? Of de kuilengravers in de bossen met beton en stalen geslepen pinnen. Sommige dingen moeten eerder doodgezwegen worden dan dat het elke keer weer in het nieuws komt. Het brengt sommige mensen op verkeerde ideeën.