Zouden schooluniformen helpen aan het besef dat wij allemaal gelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar we zijn niet allemaal gelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik, sommige zijn iets meer gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me eigenlijk nuttiger als we kinderen leren dat we allemaal ánders zijn, zodat je dus ook niet allemaal hetzelfde merk schoenen, dezelfde make-up, hetzelfde kapsel en vooral geen bril of beugel hoeft te hebben.

Het beste antwoord

We zijn niet allemaal gelijk, gelukkig niet. Maar een verplicht school-uniform zal wel helpen om de sociale verschillen minder zichtbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Daar zijn ze oorspronkelijk wel voor in het leven geroepen: Dat het niet uitmaakt wat je achtergrond. op school is iedereen gelijk. Dus geen verschil in kleding.

In landen waar schooluniformen gedragen worden, vinden de leerlingen trouwens meteen andere manieren om toch individueel te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten, tegenwoordig wordt er toch wel veel beoordeeld op de manier van kleding. Ook het zien van dure merken, ouders hebben zeker veel geld en dat soort onzin. In schooluniformen is dat niet zichtbaar en wordt je niet op de kleding afgerekent of ingeschat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk, maar werkt in de praktijk niet, heb ik vernomen van mijn Vlaamse familieleden die in uniform naar school gingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eef bedankt. Stippel, dat vind ik nou echt jammer, leek me ideaal, al die vooroordelen op kleding weg, jammer dat de praktijk anders is.
Ik neem aan dat je bedoeld dat we allemaal gelijkwaardig zijn....mensen zijn niet gelijk en gelukkig maar trouwens.
Per slot zouden we, als we allemaal gelijk waren, ook allemaal talent voor hetzelfde hebben en dus bv allemaal dokter waardoor er niemand meer als bakker ons brood bakt...

In antwoord op de vraag "gelijkwaardig"..

Ik denk niet dat we dat besef dan zo krijgen. Want ook op de engelse kostscholen, met uniformplicht, zie je dat de kinderen elkaar dan wel ergens anders "de maat" op gaan nemen.

Wel heeft een uniform als voordeel dat kinderen niet meer hoeven mee te doen met de "rages" op school, zeker als dat dure merk kleding betreft. Niet elke ouder kan zich dure merkkleding verooloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien. Het dragen van individuele kleding maakt dikwijls grote verschillen duidelijk t.a.v. het thuisfront van het kind ( uiteenlopend van achterstandssituaties, versleten, slecht passende en/of ouderwetse spullen) tot zeer welgestelde situaties, (dure merken, steeds naar de laatste mode enz.)
Kinderen zijn heel gevoelig voor uiterlijkheden en rekenen elkaar er dikwijls op af. Dit kan kinderen het gevoel geven meer of minder te betekenen dan de ander. En op grond van uiterlijk is dat ongewenst en onterecht.
Dit kan pleiten voor uniforme kleding. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Kinderen groeien namelijk nogal snel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in België hebben een school uniform, maar we drogen daardoor niet echt anders op heb ik het idee, de belgen hebben net zo als wij de gevangenissen vol ze moeten zelfs bij Nederland hun gevangen kwijt, het ligt gewoon aan de mensen die denken dat we niet gelijk zijn, dus ik denk dat een schooluniform weinig verschil zal maken......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat dit het geval is. In communistische landen draagt men ze nog, maar als je het aan deze mensen zou vragen dan komt daar geen gelijkheid uit voort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voordeel van een schooluniform is dat iedereen 'gelijk' is en niemand gepest wordt vanwege de kleding, iedereen ziet er het zelfde uit en dat oogt netjes.