Kan je het oneens zijn met iemand die gelijk heeft?

Je weet dat iemand gelijk heeft, maar ik ben het dan wel eens oneens. Kan dat? Is dat gewoon een andere mening over de waarheid of ben je eigenwijs?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Waar is, wat waargenomen wordt. Wat nu juist is, kan morgen best onjuist zijn en plotseling heb je dan toch gelijk. Echter, als iemand echt gelijk heeft en je dan toch aan je eigen mening vasthoudt, is dan niet meer dan eigenwijs, kortzichtig, puberaal en eventueel zelfs dom te noemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

uiteraard en het gebeurd constant. Kijk maar naar iedereen hieronder die een andere mening heeft dan ik ;-P

Mensen houden graag vast aan hun mening ook als die feitelijk fout bewezen is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij kan dat inderdaad niet, en toch zijn mensen het soms oneens met me.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is domheid ten top... Nee hoor daar schiet ik niets mee op... en dat doe ik niet... heel simpel...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of het dom is of eigenwijs kan ik zo niet zeggen, misschien is het soms gewoon pragmatisch.
Je hebt veel mensen die tegen discriminatie zijn die niet willen dat je zegt dat Israel discrimineert.
Daar kan je het nog ver mee brengen in de politiek; b.v. tot minister van B.Z.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: bedoel je met B.Z. hier BKR (Binnelnandse zaken en koninkrijksrelaties) of BuZa (Buitenlandse zaken)? Misschien dat deze afkorting voor de gewone burger werkt, maar een ambtenaar kan hier niet veel mee...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat moet een ambtenaar daar dan mee? Ik mag hopen dat een ambtenaar ook de krant kan lezen en tot conclusies komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde gewoon weten welke je bedoelde, da's alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat mij niet zozeer om Verhagen; misschien zou hij nog wel anders willen, maar kan hij dat in zijn functie niet, daar kan ik niet over oordelen. Het gaat me eerder om een wijdverbreide opinie. In Israel wordt een islamitische inwoner steevast slechter behandeld dan een Jood; het privilege van de Joden is voorzover ik weet zelfs verankerd in de grondwet.
Als je dan een conferentie tegen discriminatie mijdt omdat er kritiek op Israel zal zijn meet je volgens mij met twee maten.
En dat is waar de vraag ten diepste over gaat.
Natuurlijk kan dat. Jij kan er het jouw van denken. Ondanks dat dat het foute is. Sommige mensen zijn er ook heilig van overtuigd dat ze gelijk hebben ook al weten ze ergens dat dat niet zo is toch blijven ze volhouden dat ze gelijk hebben. Ook kun je goede argumenten hebben om het oneens te zijn met iemand die wel gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja je kan het oneens zijn met iemand die gelijk heeft. Dat heet domheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn puberdochter heeft dit dagelijks.. en ik heb gelijk ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, het kan. En dat mag ook soms. Zo heeft mijn vriend hardstikke gelijk als hij zegt dat homeopathie niet werkt. Maar mag ik toch die griepdruppels kopen, omdat ik dan denk placebo's werken ook, dus baat het niet...
Zo zijn er meerdere waarheden, de jouwe, de mijne, die van de buurvrouw.
Daarnaast is er toch ook je gevoel. Ik kan heel fijn uitleggen aan die japanse mevrouw dat mona-toetjes slecht zijn (zie de goeievraag hierover). Ze weet dan vast dat ik gelijk heb, maar ik kan niet haar gelukzalige gevoel over die mona-toetjes voelen en beschrijven, dus mag zij het op gevoel oneens met me zijn.

Toegevoegd op 22-04-2009 00:11:50
voor wie benieuwd is naar die vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/weersta-aanschaf-maandelijkse-nieuwe-mona.6630
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt me dat je dan jezelf voor de gek houdt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk kun je het volstrekt oneens zijn met iemand die gelijk heeft...

Toen mijn ex-werkgever aankondigde dat er om bedrijfseconomische redenen gereorganiseerd moest worden. Was het direct bekend dat het lange vermoeden onder het personeel van een dreigend faillissement waar was...

Ik was de laatste in een reeks van 12 werknemers. Naarmate er steeds meer van de 11 werknemers werden ontslagen viel het mij op dat er net zo hard nieuwe werknemers werden aangenomen. Op dat moment was ik het er dus volstrekt mee oneens dat er gereorganiseerd moest worden om bedrijfseconomische redenen. Met mijn ontslag is hij dan ook een maand later failliet gegaan. En niet, omdat ik een schokkende ontslagvergoeding kreeg van 0,00 euro...

En hier op GV zie je het eigenlijk voortdurend dat mensen die gelijk hebben kritiek krijgen, omdat die ander een andere mening is toegedaan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan niet, als je het eens bent met een persoon en jij een andere mening hebt is dat niet mee eens zijn. Ben je het wel met hem eens en je geeft hem geen gelijk, ben je eigenwijs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je zo sterk in je eigen gelijk gelooft, kun je het rationeel oneens zijn met iemand of zou het niet eerder zijn day mensen het soms moeilijk hebben toe te geven.Dus misplaatste koppigheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hangt van de "stelling" af.
Als het een persoonlijke kwestie is kan het inderdaad dat je het er niet mee eens bent.

Maar als het op feiten gebaseerd is.. denk ik dat het koppigheid is.
Dat laatste is iets waar ik nog wel eens "last" van heb.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jawel,

Ook al weet je dat de ander gelijk heeft kun je vanuit ideologisch standpunt het oneens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben eigenwijs. Ik ga zelfs zo ver om standvastig vol te houden dat het gras blauw is en de lucht groen. Overigens doe ik het bij sommige mensen expres, om een reactie uit te lokken. Ik zeg vaak hardop: je hebt gelijk, maar je krijgt het niet. Lekker koppig doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik je snap. Stel dat je mij de vraag stelt hoe kan ik bij het station komen? is dat links of rechts af. Ik kan dan antwoorden, zowel link als rechts af. Beiden antwoorden zijn goed. Niets mis mee! Maar als jij alleen vasthoud aan jouw goede antwoordt dan zou ik de vraag willen stellen: Waarom moet je perse gelijk krijgen? Kun je niet tegen die ander zeggen "Ja, je hebt gelijk, maar je kunt ook via de andere kant gaan"
Maar als de vraag maar één goed antwoordt bezielt dan ben je wel erg eigenwijs... Een wijsheid die eigenlijk niet bestaat oftewel die wel bestaat maar niet op feiten berust! Dat hoeft niet eens dom te zijn want alles heeft een oorzaak. Mensen reageren zoals ze reageren en dat komt niet uit de lucht vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand mij kan aantonen dat het een vastellend feit is gebaseerd op goede argumenten kan ik hem gelijk geven.
Anders blijven we gewoon door discuseren.
Tot op bepaalde hoogte.