Welke veranderingen zijn er in de opvattingen van de overheid en van de betrokken groepen over het probleem kindermishandeling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Werkgroep Toekomstverkenning Jeugdzorg is aangesteld door de Kamer om de knelpunten de inventariseren .

Op een paar punten verschillen de aanbevelingen van de werkgroep met de kabinetsvisie. Het kabinet zou de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de gedwongen en vrijwillige jeugdzorg bij de gemeente willen leggen. De werkgroep vindt dat deze verantwoordelijkheid bij de rijksoverheid of in een samenwerkingsverband van gemeenten hoort. Hierover kan echter volgens de werkgroep later worden besloten.

Daarnaast stelt de werkgroep dat de onderzoeksfuncties van het Advies -en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) en de Raad voor de Kinderbescherming moeten worden samengevoegd. Het kabinet is van mening dat de onderzoeksfunctie van het AMK met de Raad voor de Kinderbescherming moet worden samengevoegd en de meldfunctie van het AMK met de Steunpunten Huislijk Geweld.