Wie weet een goeie manier om begraven goedkoop en aantrekkelijker te maken?

Ik griezel van de (commerciele en afgezaagde, truttige) manieren die ik altijd zie. Stijf, oubollig en onvoorstelbaar prijzig! Ik wil mijn dierbaren en mezelf graag naar persoonlijke smaak (bv een rieten of glazen kist of een houten kruis) begraven zien zonder te maken te krijgen met die rare figuren die op komen dagen om je een suf programma door je verdrietige en murwe strot te duwen.
De hele maatschappij is vergeven van de alternatieven, maar als het met doodgaan te maken heeft, is er ineens een keuze uit pakweg 3 ellendige opties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vanaf 1 januari 2010 zijn de regels voor lijkbezorging (mede o.i.v. het feit dat nederland zo multicultureel is geworden) heel erg versoepeld. Je kunt uit zoveel manieren kiezen. Je mag je lichaam zelfs laten balsemen.
De volledige wettekst is na te lezen op de site: http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/30696_wijziging_van_de_wet_op_de

door te klikken op het voorstel nummer EK 30.696, A

Anja Krabben heeft zo'n 15 jaar geleden al het tijdschrift Doodgewoon uitgegeven, waarin alle mogelijke manieren van lijkbezorging en uitvaarten werden beschreven.
Misschien kun je ook de oude exemplaren van het tijdschrift te pakken krijgen: ideeen te over!! Je krijgt er bijna zin van om dood te gaan en er iets moois van te maken.
http://www.stichtingeindelijk.nl/anjakrabben.html

In Groot-Brittanie maakt een groep zich sterk om mogelijkheden te creeeren om het lichaam te laten vercomposteren. Het lichaam zou dan eerst door een soort hakselaar verwerkt moeten worden. Maarten 't Hart schrijft hier over in NRC Weekblad 3 oktober 2009.

Een kennis van mij is 15 jaar geleden begraven in een op maat gevlochten wilgentenen korf.
Een andere kennis werd 10 jaar geleden begraven in een lijkwade. Dat vond ik erg mooi en indrukwekkend. Je zag de contouren van het lichaam door de doek heen en kon zien dat hij het was. Heel anders dan zo'n dichte kist.
Bovendien rot het lichaam minder lang omdat er al heel snel bacterien en beestjes bij kunnen.
Maar ook een kist kan je op alle mogelijke manieren opsieren.

De moderne begravenisonderneming staat trouwens best open voor nieuwe bijzondere alternatieve afscheidsrituelen. Het hangt van je eigen wens en de creativiteit van jou en je nabestaanden af hoe je begrafenis eruit gaat zien.

Ik wens je veel inspiratie met het bedenken van het misschien wel belangrijkste ritueel in een mensenleven.

Enne... heb je geen zin in al het gedoe, wil je het goedkoop houden en ook nog een keer iets betekenen voor de mensheid, dan kan je je lichaam ook altijd nog ter beschikking stellen aan de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

wij hebben het er thuis heel vaak over
het is goed om nu al afspraken te maken
kies iemand uit je familie of vriendenkring uit die je helpt als het zo ver is.
Je kunt echt je eigen dienst leiden als je dat wil
je mag elke kist die je wil tegenwoordig
je kunt m beschilderen van teksten of gedichten voorzien etc etc

Toegevoegd na 1 minuut:
hier kun je eens zien wat je kunt doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je nu,terwijl je nog helemaal compos mentis bent
Yarden of een ander begrafenisboer in de arm nemen en vast laten leggen wat en hoe je het wilt. Er is tegenwoordig heel veel mogelijk,alleen opwekken lukt nog niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Even als toevoeging,realiseer je wel: Extra wensen,extra centen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begraven worden in een kartonnen doos is vast ook goedkoper. (zeg ik nl zelf altijd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begraven is een gat maken en met enig respect voor de achterblijvers, in een zo simpel mogelijke kist, het overblijfsel laten zakken, dan ter plaatse laten toosten op het mooie leven wat voorbij is en daarna een feestje bouwen!
Tijdens het feestje, elkaar troosten waar nodig, elkaar steunen waar nodig en accepteren dat hij/ zij overleden is.
Plaats wat foto's van de overledene en feest door, wat is er nog mooier, met een blij hart, na afloop naar huis te gaan, i.p.v. vaak zinloze, geldvretende rituelen, om maar de schein hoog te houden, veel beter is de echt bedroefde dierbare van de overledenen, te helpen en te steunen en te laten weten dat je er voor ze bent, desnoods jank je even met ze mee, daar hebben ze meer aan dan een braaf, klef handje geven, koffie drinken en dan gauw naar huis, juist dat is onmenselijk, maar o zo correct volgens onze keurige regeltjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de meest kostenbesparende manier om mensen te begraven is volgens mij verticaal, voeten naar beneden, dus ipv liggend, staand.... op die manier is er meer grond over, kunnen er meer mensen begraven worden en zou het goedkoper moeten zijn.....

verder lijkt een goede intergratie van "de dood" in onze samenleving wel wenselijk. wat dat betreft is het maar een rare bedoeling, als je geboren word verdringt men zich en is het feest terwijl er bij het einde enkel sprake lijkt te zijn van zwaarte en het zo snel mogelijk weer verder gaan en verwerken, erg jammer.... er word veel geld verdiend aan het overlijden.... ik zou het fijner vinden als dat anders was, laat n ieder het leven afsluiten op zn eigen manier, wat de wensen dan ook zijn....

verder zou het stoppen van de belachelijke marktwerking die alles op kosten jaagt wellicht de zaken ook simpeler kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn opties genoeg hoor.
Er kan tegenwoordig juist heel veel.
Je kunt begraven worden in een lijkkleed in plaats van een kist en op een natuurbegraafplaats in plaats van een rijtjeskerkhof.
Ik zelf word gecremeerd in de goedkoopste kist die er is en mijn as wordt uitgestrooid op een strooiveldje.
Thats's it. Verder niks wat mij betreft.