Waarom is werken zo belangrijk?

Waarom vinden we het normaal dat we werken? Waarom spenderen we grofweg 1/3 van ons leven om vaak werk te doen waar we uiteindelijk een bescheiden bedrag verdienen in vergelijking met de topbestuurders? Zou het niet fijner zijn als we meer tijd besteden aan dingen die echt leuk zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Werken is alleen noodzakelijk om middelen te verkrijgen om te overleven. Méér niet..

Belangrijk is het enkel voor mensen die zich met hun tijd geen raad weten.

Eigenlijk zouden we als mensen onze tijd op aarde wat zinvoller moeten kunnen besteden..maar helaas.

Gr. ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Geweldige vraag, ik ben het helemaal met je eens. In de huidige maatschappij moeten we hard werken voor economische vooruitgang. Wat mij betreft doen we een stapje terug en gaan we lekker genieten van het leven. Het is immers alleen belangrijk dat we kunnen eten en drinken, de rest is allemaal luxe die we niet nodig hebben om te overleven, wel zijn we er inmiddels aan gewend geraakt, dus teruggaan is moeilijk!

Toegevoegd na 16 minuten:
Het heeft ook voordelen, zoals het reizen naar de andere kant van de wereld, wat zonder technologie niet mogelijk was geweest, maar als je ziet wat we moeten opofferen voor die paar weken per jaar vakantie is dat het wat mij betreft zeer zeker niet waard. Je zegt het zelf al, 1/3 van je leven werk je en 1/3 van je leven slaap je. Dan hebben we 1/3 over om te leven, en vaak moet je dan nog op tijd naar bed omdat er de volgende dag weer gewerkt moet worden! Je moet je vrije tijd dus ook nog eens indelen naar je maatschappelijke verantwoordelijkheden.

Dus de vraag is: Wat willen we?

Toegevoegd na 34 minuten:
Om nog maar niet te beginnen over de gezondheidszorg! en de medische wetenschappen die cruciaal zijn in de huidige levensverwachting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw antwoord sta ik ook helemaal achter! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Heb nog even mijn laatste hersenspinsels over dit onderwerp toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft de gezondheidszorg hiermee te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we een stapje achteruit doen en alleen nog in onze primaire levensbehoeften gaan voorzien (eten en drinken) dan gaat dat ten koste van de gezondheidszorg.
Voor je vastigheid zekerheid eigenwaarde, ergens bijhoren, en je als belastingbetaler, mede verantwoordelijk te stellen, voor de algehele samenleving, en daarmee ook nog eens in je eigen levensbehoefte kunt voorzien, zonder je afhankelijk te voelen van anderen en de maatschappij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werken is ruilhandel, als je niet zou werken, zou je in je eigen tuin je groente staan te verbouwen, je had zelf wat vee voor vlees, je bakte je eigen brood.
Als je eens iets wilde hebben wat je zelf niet kon maken, dan ga je met je zelf gebakken brood en je eigen vlees naar de markt, om het daar te ruilen voor een laptop.
Dus die tijd was je sowieso kwijt geweest en misschien nog wel meer, want werken en doen waar je goed in bent, is nou eenmaal efficiënter dan zelf je hele levensonderhoud bij elkaar sprokkelen.

En wat topbestuurders betreft, die zijn dáár dus blijkbaar goed in en hebben grote verantwoordelijkheden en krijgen daar dan ook naar betaald. Ieder zo zijn/haar vak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet werkt behoor je tot de minderheid en heb je meestal minder te besteden. Je kunt dan inderdaad meer tijd besteden aan de zaken die leuk zijn. Die leuke dingen worden dan echter weer een stukje minder als je heel graag zou willen werken. Voor leuke dingen heb je ook geld nodig en dat je heb je dan meestal ook minder. Alles waar te voor staat is niet goed. Teveel werk; te weinig werk. Sommige mensen werken 80 uur per week. Ik zou graag een deeltje voor hun werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar een zinvolle dagbesteding helpt wel om je gelukkig te voelen. Je behaalt doelen en hebt een gevoel van vooruitgang en een voldaan gevoel als je die doelen haalt. Dit zijn geluksmomenten die je uit je werk (kunt) halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
behalve tevreden en tehuis :-)
Omdat welvaart niet zichzelf creëert. Die moeten we met zijn allen zelf maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom hebben we welvaart nodig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we liever niet dood gaan aan cholera.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet de keuze, sgrijvvaud. Persoonlijk vind ik een maatschappij waar mensen niet dood gaan van de honger, voor het overgrote deel een dak boven hun hoofd hebben, hun kinderen de beste opleiding kunnen bieden, zo'n beetje de beste gezondheidszorg ter wereld hebben, en genoeg welvaart produceren om dat alles ook te delen met mensen die niet in staat zijn er zelf voor te zorgen, beter dan een maatschappij waar dat allemaal niet zo is. Een verhoogd risico op diabetes (in onze welvarende maatschappij overigens véél beter behandelbaar!) vind ik een kleine prijs om te betalen voor de verwachting dat niet de helft van je kinderen voor het vijfde levensjaar overlijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 SuzyQ
Dat doen we omdat het alternatief ons niet aanstaat.

Als jij vandaag besluit dat je niet meer 40 uur per week werkt maar lekker niets meer doet dan mag dat. Maar verwacht dan niet dat iemand anders voor jouw geld werkt. Het alternatief voor werken is dus niet zo mooi en fijn. Geen eten, geen huis, meestal een slechtere gezondheid enz. Daarnaast is het lastiger om je sociale contacten te onderhouden omdat je daarvoor vaak moet reizen en een bus of trein kaartje zit er niet meer in.

Helemaal niet werken is voor de meeste mensen niet haalbaar.

Maar je kunt wel een andere balans vinden tussen wel en niet werken, bv ipv 40 uur per week werken ga je 20 uur werken. Dit kost je 50% inkomen en in de meeste gevallen ook de mogelijkheid van promotie en carriere maken.

Het is dus voor iedereen persoonlijk een afweging hoeveel zij willen werken en wat daar tegenover moet staan. Je HOEFT niet te werken. Maar toch doen de meeste mensen dat omdat het alternatief ze niet bevalt.

Voor topbestuurders is het verhaal natuurlijk weer heel anders. Ten eerste werken ze ruim meer dan 40 uur per week en worden ze ook gerust in het weekend gebeld voor zaken. Ze zijn verantwoordelijk voor het draaiend houden van een bedrijf, de aandeelhouders maar voornamelijk ook voor het kunnen blijven betalen van alle salarissen (Dat is namelijk voor de meeste bestuurders van grotere zorg dan de investeerders). Het is een functie die niet veel mensen kunnen en niet veel mensen willen doen. Vandaar dat er veel voor wordt betaald.

En als laatste, werk kan ook leuk zijn! Ik zit liever een dag op mijn werk dan een dag alleen thuis op de bank. Ik krijg dan ook nooit mijn vakantie dagen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verklaard het dan toch? Werken is zo belangrijk omdat we ons daarmee in leven kunnen houden. Er IS wel een alternatief, en er zijn ook mensen die daarvoor kiezen. Het is alleen geen aantrekkelijk alternatief. Maar je kunt er wel makkelijk voor kiezen om een stuk minder te gaan werken. In het kleinste huurkamertje te gaan zitten dat je kunt vinden en zo goedkoop mogelijk te eten. Dat lukt best met 20 uur werken in de week. Alleen als je andere dingen wilt (kinderen, vakanties, luxe) moet je meer werken. Maar dat is wel een keuze.
Werk is nog een manifestatie van het mens-zijn. In de moderne tijd vertegenwoordigt werk niet meer de simple behoefte van "er moet brood op de plank komen", het is ook "er moet meer geld, status, groter huis, sneller auto, meer van alles op de plank komen. Je plank wordt steeds groter. Als je gaat kijken diep in je hart naar wat je ziel echt nodig heeft en DAN PAS denken over hoe belangrijk je huidig werk voor je is, misschien zou je dan iets anders doen. En mischien niet. Het is persoonlijk en hangt af van de individueel ontwikkeling van elk persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om geld te verdienen voor dingen die we niet zelf kunnen verbouwen. Hoe had je gedacht aan b.v zitmeubels te komen?
Zoveel groente verbouw je niet op je eentje en veel vee zul je ook niet houden.
Dan gaat er dus een ruilhandel ontstaan,maar jij bent niet de enige die meubels nodig heeft en wordt de meubelmaker overstroomd met allerlei dingen waar hij geen weg mee weet,omdat ie maar 1 bloemkooltje per dag eet,terwijl hij er 160 had gekregen + 200 kroppen sla en 10 mud aardappels.
Beter was het geweest als hij waardebonnen(=geld) had gekregenzodat hij zo'n waardebon kan inruilen regen 1 kropsla en 5kg aardappels. Maar voor al die dingen zal dus wel gewerkt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij werken zal niemand zich continu vergelijken met het werk dat een topmanager uitvoert. Die mensen verdienen vaak veel, maar kunnen ook heel hard vallen. Ze hebben veel meer verantwoordelijkheden dan de normale medewerker en hebben dus vaak ook recht op een hoger salaris. Dat mensen werk toch belangrijk vinden heeft hier dus weinig mee te maken.

Werken geeft een nuttige tijdsbesteding en een vast ritme voor je leven. Je verdient er geld mee om jezelf en anderen in het levensonderhoud te kunnen voorzien. Je doet sociale ervaring op. Je leert voor jezelf op te moeten komen, om te gaan met verantwoordelijkheden. Je leert doelen te stellen en te plannen om deze doelen te bereiken. Je leert er eigenlijk heel veel als je daar voor open staat natuurlijk.

Niets doen geeft de mens geen voldoening. Verder profiteer je op dat moment van de mensen die wel werken. Als je kunt werken, vind ik dat je ook moet werken.

Altijd vrij zijn levert bij de meeste mensen geen voldoening. Je hebt dan geen doel, geen ritme in je leven. Juist vrij zijn na hard werken, dat levert voldoening. Onspanning na inspanning. Wat is er nou lekkerder dan na een week hard werken, genieten van een heerlijk biertje met een stel goeie vrienden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je klinkt net als mijn re-integratie coach, maar die heeft ook geen werk voor mij.
Ik ben het er ook niet mee eens.
Maar wel voor iemand die jong is hoor!! Niet werken geeft mij heel veel voldoening.
Mijn doel is het leven zelf. Mijn ritme is eindelijk mijn eigen ritme en niet dat van een baas.
En dat biertje drink ik nu iedere dag, met mijn beste vriend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen kunnen dat eigen ritme niet creeren. Niet werken kan wel voldoening geven, als er iets anders voor in de plaats komt dat die voldoening geeft. Ook daarbij kunnen veel mensen dat niet bedenken. Ze weten simpelweg niet wat ze dan zouden moeten doen en de verveling slaat dan al snel toe. Werk geeft in zoverre direct voldoening, zeker als je het werk wat je doet leuk vindt. Zie ook de andere redenen die ik noemde. Overigens dat biertje kan een werkende ook elke dag drinken natuurlijk, doe ik zelf vaak ook en werkt prima ;)
Omdat voor veel mensen de vaste laten erg hoog zijn in deze tijd, en sommigen zien het zelfs soms als hobby of bezigheid, en kunnen niet heel de dag binnen zitten. Tja er op uit gaan elke dag kost ook best wat omgerekend van als je zou werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werk is een belangrijk onderdeel van ons leven.
Daarom is werk in dermate belangerijk dat je je erin kan ontplooien en dat het je toegang geeft tot de dingen die WEL belangerijk in het leven zijn.

Zie ook deze vraag.!
http://www.goeievraag.nl/vraag/belangrijk-werk.22438
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het juist prettig om te werken, het houdt me fit en scherp.
Bovendien is het leuk en gezellig om met je collega"s af en toe wat te gaan doen.
Het geeft ook structuur aan je leven.
Nogmaals, ik werk met plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Het spreekwoord zegt we werken om te kunnen voorzien in ons levensonderhoud, maar we leven niet alleen in functie van het werk ! Werken op zich is gezond, het houdt ons bezig zowel geestelijk als ook met het lichaam.
Als je op zoek gaat naar werk, ga dan ook na wat voor werk je graag doet of zou willen doen. Ingeval van twijfel kan je ook je inlichtingen nemen bij de VDAB of je kan een test doen online met de computer !

Werken betekent ook werken met anderen, interaktie met collega's en meerderen (management, teamcoach), de uit bouw van sociale kontaken met anderen !

Het houdt ook onze geest scherp en gefocust op de reali- teit elke dag !

We werken niet zomaar maar met een bepaald doel voor ogen (inkomen, status, werkzekerheid, zelfvertrouwen...)

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie al veel reacties die volgens mij het juiste antwoord geven; Zorg dat je werk doet waar je in geïnteresseerd bent en dat je uitdaagt. Werk geeft structuur aan je leven en houdt je (als het goed is) fit en gezond. Zie ook de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werk is belangrijk omdat weer buiten een salaris mee verdienen
er ook status aan ontlenen.
je betekent iets, bent iets, doet iets
voor de zaak, voor de maatschappij.

werk is prima als dagbesteding, maar toch vooral om je kostje te verdienen.

ik vermoed dat de meeste mensen tegenwoordig
een balans proberen te creëren tussen geld verdienen
en het leuk hebben op het werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet toch geld verdienen om te leven om eten te kopen en de rest spreekt voor zich
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetenschap kan dit verklaren, de evolutietheorie. We leven met een instinct om onszelf voort te planten, zodat onze kinderen dat ook weer kunnen doen, enzovoort. De partner die het beste kan overleven (het meeste bereikt heeft, het meeste gewerkt en de beste positie heeft), is het gunstigst om mee te vrijen.

In de maatschappij van tegenwoordig geldt dit alleen, denk ik, minder dan vroeger. Maar nog steeds vinden veel mensen het fijn om veel te bereiken in hun leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je een sociaal leven moet hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens is gemaakt om te werken. Wanneer we de hele dag op onze luie jetweetwel konden liggen en de gebraden kippetjes zo je mond in vlogen, zou je daar in no time mentaal en lichamelijk aan onderdoor gaan.

Alleen zijn we wellicht niet helemaal uitgerust voor het soort werk dat we daadwerkelijk DOEN. We staan na ettelijke duizenden jaren beschaving ZO ver van de natuur af, dat we niet - zoals bijna alle dieren - het gros van de dag bezig zijn met het letterlijk vergaren van ons kostje, door te jagen, te verzamelen en te koken. Maar indicect besteden we aan dat doel wel ongeveer net zo veel uren, alleen dan op kantoor of op de bouwplaats, in de winkel, het ziekenhuis en noem al die andere moderne verworvenheden maar op.

Werken is belangrijk voor je lichamelijk en geestelijk welbevinden, voor je sociale contacten, je levensonderhoud, en alle primaire en secundaire behoeftes die je maar kunt bedenken. Dat hoeft niet altijd betaald werk te zijn (al is het dat in onze maatschappij in de regel wel) . Als je werk ook nog leuk is, relatief heel veel oplevert, en je veel vrij tijd overhoudt is dat mooi meegenomen, maar voor het overgrote deel van de wereld is het gewoon nog altijd keihard werken voor je boterham, zoals het eigenlijk altijd geweest is. Verkijk je niet op dat handjevol mensen dat het op het oog wel érg makkelijk lijkt te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral de 1e alinea: ik denk inderdaad dat je van enkel luieren absoluut niet gelukkig wordt. Het lijkt heel fijn, maar uiteindelijk heeft de mens een doel nodig. Bijv. werken om een reis te kunnen bekostigen of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk het al als ik een dag echt helemaal niks maar dan ook niks nuttigs doe; dan blijft het voelen als een verloren dag. Natuurlijk doe ik dan alleen maar dingen die ik leuk vind, maar toch voel je je daar uiteindelijk niet beter van.
Als niemand zou werken zou het hele land stilstaan en heel snel afglijden. denk je eens in, je moet voortdurend angst hebben. Veel mensen gaan uit verveling eten en drinken, ze groeien dicht, lopen de hele dag dronken rond en als je ziek bent is er geen dokter. laat staan een medicijn. Als je een mooie dochter hebt en de buurman heeft zin, grijpt hij haar en kan zijn gang gaan want er is geen politie. Jij grijpt vervolgens je buurman en draait hem zijn nek om. Dat kan allemaal ongestraft. Het zou een a-sociale bende worden, vooral in deze tijd, want het is een utopie te denken dat we vredig naast elkaar konden leven. Er zullen nl. altijd profiteurs zijn die jouw verbouwde groenten zullen stelen omdat ze zelf geen zin hebben om voor hun eigen eten te zorgen. Zonder onderwijs zouden we al helemaal niet kunnen. Ook niet zonderschoon water, stroom en/of gas. En zo kan ik doorgaan. We werken om een leven met regelmaat te hebben, om in onze levensbehoeftes te kunnen voorzien.
Door te werken blijven we in beweging, verbruiken we energie en creëren we een voor ons prettige omgeving, met regels, comfort en voldoening. Wij willen geen holbewoners zijn of worden, want ook voor een huis moet gewerkt worden.
amc
13 jaar geleden
Omdat werken goed voor ons is.