Kan slechte(irritante) Reclame averechts werken?

Ik ben op 2x na (speelgoed) nog nooit vatbaar geweest voor reclames, zelfs niet door film trailers op TV. Sterker nog, reclame werkt op mij averechts. Een paar bijzonder irritante reclames, alle AllSecure reclames met Tim en Tom, zorgen er voor dat ik me de rest van mij leven niet laat verzekeren bij AllSecure, ook als zijn ze de goedkoopste. Ik kan ook niet geloven dat deze reclame echt gedachtes bij mensen hebben opgewekt die zeggen: 'leuke reclame ik ga nu naar All Secure'. Ik weet dat ik op zou stappen bij All Secure met als enige reden: 'die reclame trekt het bloed onder m'n nagels vandaan' (word ik toch wel beïnvloed door reclame :P),

Maar als ik vroeger op een dag een sterretje in m'n autoruit zou hebben (of een gat ter grootte van een tennisbal) dan zou ik maar aan een ding denken: 'Paul van CarGlass'. Een reclame die ook op ten duur tamelijk irritant was. In dat geval zou ik, bij gebrek aan beter, toch toe moeten geven. Dus hier werkt slechte reclame wel.

Maar vandaag zou ik denken: ik vind het liedje van de reclames van autotaalglas leuker dan die van carglass dus ik ga die bellen.

Ik heb in Alkmaar maandenlang naar reclame borden moeten kijken van Big Gym. Het bord toonde een kale man die zijn middelvinger opsteekt. Ik ga dus nooit meer naar Big Gym

Vandaar m'n vraag of slechte of eigenlijk super irritante reclames er voor kunnen zorgen dat mensen eerder weggaan dan komen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K
Antoni
5 jaar geleden
Reclame (slecht, irritant of niet) kan ook ongemerkt effect hebben, simpelweg omdat deze de naamsbekendheid van het merk vergroot. Het is mogelijk dat je toch gebruik gaat maken van de dienst of het product van de irritante reclame doordat je onbewust bekend bent geraakt met het betreffende merk.

Antwoorden (2)

Irritante reclame werkt soms averechts.
Over het algemeen is een irritatiestrategie slecht voor de merkwaarde van een product.
En nadelig voor de reclame-industrie als zodanig.

Maar een onprettige commercial trekt veelal goed de aandacht en kleeft bovendien hardnekkig vast in het geheugen van de kijker. Negatieve informatie dringt nou eenmaal wat dieper door in ons brein dan positieve.
Er zijn twee specifieke productsoorten waarbij ergernis als een verstandige strategie uit de bus kan komen. Ten eerste de producten die vallen onder het kopje rationele gebruiksvoorwerpen: spullen die puur op basis van functionaliteit gekocht worden. De extra aandacht die de irritatie genereert weegt dan op tegen de afbrokkeling van het merkimago. Mensen haten het merk, maar kopen het product toch. Simpelweg omdat het zijn werk goed doet. De hoge irritatiefactor van schoonmaakmiddel-reclames komt dan ook niet uit de lucht vallen.
Een tweede irritatie-proof productsoort zijn de merken die geen concurrentie hebben. Als klanten niet kunnen overstappen, dan kan irritatie hen immers niet laten uitwijken naar de armen van de concurrent. Let wel dat men nog altijd als alternatief kan kiezen om de productsoort geheel links te laten liggen.
SimonV
5 jaar geleden
Ja, irritante reclames kunnen er inderdaad voor zorgen dat mensen bewust het product gaan vermijden. Leuke reclames met veel humor kunnen er daarentegen zelfs voor zorgen dat mensen , die een hekel aan reclame hebben, deze leuke reclames vaker willen zien en het product wordt zelfs onthouden... als je het maar vaak genoeg ziet én leuk vindt.

Neem bijv. 'even Apeldoorn bellen' van Centraal Beheer...........Het succes van hun reclames heeft hen pas echt bekend gemaakt en veel klanten opgeleverd. Mensen krijgen namelijk bij een leuke reclame een positief gevoel en betrekken dit toch onbewust bij het product dat achter de reclame zit. Ook de naam van de afzender van de reclame wordt beter onthouden, omdat mensen erover praten...."heb jij gisteravond ook die leuke reclame gezien van 'even Apeldoorn bellen' en al snel wordt Centraal Beheer direct geassocieerd met die slagzin.

Aan de andere kant zijn er ook mensen die irritante reclames juist leuk vinden, simpelweg omdat niet iedereen hetzelfde gevoel voor humor heeft en daarom verkopen die producten zich ook wel.
Het feit dat er een Gouden- en een Loden Loekie worden uitgereikt aan de resp. leukste- en irritantste reclame, bewijst echter wel dat de meeste mensen een zelfde soort humor hebben.

Uiteraard is er onderzoek gedaan naar het emotionele effect van reclames bij consumenten. Daaruit bleek toch duidelijk dat mensen eerder geneigd zijn om producten waarvoor slechte reclame gemaakt wordt zelfs te boycotten vanwege de irritatie die ze opwekken.
amc