Hoe kan ik het beste omgaan met een bazige collega?

Het is een vrouw (lieverdje van de baas) en haalt iedereen constant keihard onderuit waardoor je een echte sukkel lijkt. Ik kan ook wel heel erg met haar lachen, maar dit is een echt minpunt. Het raakt me iedere keer weer. Uitspraken zoals "ik kan je wel wat aandoen". Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik krijg spontaan Hitlerjugend in mijn hoofd, dat past het beste bij haar. Ik probeer rustig te blijven, maar ik ken mezelf heel goed. Eens gaat de bom barsten en dan zal dat grote gevolgen hebben voor mezelf. Oh ja, met mijn baas valt daar niet over te praten.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Dat je met haar kunt lachen , is een heel positief punt. Het is sowieso handig om haar gedrag positief te benaderen, waarmee ik niet ' slijmen' bedoel.
Iemand die bazig is, gaat i.h.a. geen verantwoordelijkheden uit de weg en durft leiding te nemen. Dat kun je beslist zien als een sterke eigenschap. Het roept wrevel op, als iemand er in doorschiet.
In zo'n geval kun je dat heel goed aangeven in combinatie met een positieve boodschap.
Bijvoorbeeld: " Ik vind het heel goed van je, dat je zus of zo doet, maar je gaat er zo ver in, dat ik me er soms een sukkel bij voel. (voorbeelden noemen)
De ander zit dan met het probleem dat iemand die haar op bepaalde punten waardeert, zich soms een sukkel bij haar voelt. Dat zal ze vermoedelijk niet willen, want zo kan ze aan populariteit verliezen. Dat wil men doorgaans niet.
Je kunt ook best wat grimmiger reageren, als dat beter voelt (doe in elk geval niets wat je niet echt vindt en wordt ook niet cynisch) , maar wacht niet tot de bom barst.
Dan ben jij degene die verliest. Helemaal als het het ' lieverdje' van de baas betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

slaan!
Zo hard mogelijk..en dan als de baas niet kijkt!
Steek als een wesp;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lucht je hart in elk geval eerst maar eens bij je collega's

Maar laat je niet als stroman voor hun karretje spannen
als jullie gezamelijk vinden dat er iets moet gebeuren
dan kun je iets plannen en uitspreken.
13 jaar geleden
Bij ergenissen over een ander, bedenk ik me altijd: Ik kan de ander niet veranderen, maar wél hoe ik omga met mijn ergenissen.

Jij bent geen sukkel, dus hoef je je door haar opmerkingen dat ook niet te gaan voelen.

Je kan ook iemand proberen 'terug te pakken'maar meestal heeft dit niet het gewenste effect en het is vreselijk vermoeiend om je met dat soort zaken bezig te houden elke dag.

Stel jezelf onkwetsbaar op tegenover haar.

Succes ermee want leuk is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De situatie zoals jij hem beschrijft is echt onacceptabel.
Jouw collega provoceert iedereen constant, ongestraft.
Als ik het goed begrijp wil jouw baas niet ingrijpen omdat de collega zijn 'oogappel' is.
Probeer samen met je collega's een gesprek te organiseren met ja baas, waarin jullie duidelijk proberen te maken hoe serieus dit is en dat jullie op deze manier niet goed kunnen functioneren op de werkvloer.
Als hij haar hierna nog geen berisping geeft is het werkelijk een baas van likmevestje.
In dat geval hoop ik dat jullie zijn aangesloten bij een vakbond, want dat is de beste volgende stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, iig andere collega's ook organiseren
Straal negeren en het van je laten afglijden .Ofwel net hetzelfde doen en kijken hoe ze reageert, misschien schrikt ze zich wel een hoedje als ze geconfronteerd wordt met haar gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gedrag spiegelen, en als ze dan een reactie geeft van wat ben je onaardig? waarom doe je dit?
dan kun je met haar het gesprek aangaan dat dit een reactie is op haar gedrag en dit niet prettig vind, net zoals zij het niet prettig vond om zo door jou te worden behandeld, drna komt er door besef meestal een schuldgevoel bij diegene naar boven waardoor de sfeer op de werkvloer er alleen maar beter op wordt...

succes ermee :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Collega's heb je in alle soorten en maten,of je het nu leuk vindt of niet je zult er mee moeten omgaan.Maar laat het bloed niet onder je nagels vandaan halen!Geef haar een bijnaam (HET BAASJE)dat haalt misschien al een deel van de kou uit de lucht.