Is Nederland toe aan een Castle Doctrine?

Lees bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Castle_doctrine

In het kort komt het erop neer dat de Castle Doctrine ervan uitgaat dat je huis je kasteel is en dat je dus het recht hebt om dit te verdedigen.

In sommige situaties wordt dit verder doorgetrokken en dan krijgen mensen ook op straat en andere plaatsen waar zij zich zelf legaal bevinden het recht zichzelf te verdedigen.

In sommige rechtsgebieden gaan ze nog een stap verder en wordt er ook nog eens niet verwacht dat je je eerst terugtrekt voordat je de tegenaanval opent.

De vraag is dus simpel: Is Nederland toe aan een wijziging in gangbare normen en wetgeving die dit mogelijk moet maken? Waarom vind je dat dit al dan niet het geval is?

Aanvulling 1: Een antwoord hieronder geeft aan dat je al het recht hebt jezelf te verdedigen. In principe is dit waar, echter op dit moment hebben we regels over noodweer en noodweer exces. Beide termen duiden een strafuitsluitingsgrond aan. Je verdedigt jezelf dus, komt voor de rechter, er wordt wettig en overtuigend bewezen dat je jezelf verdedigd hebt, maar op basis van noodweer (exces) wordt er geen straf aan toegekend.

Mijn mening over zelfverdediging houdt onder meer in dat het in alle gevallen achteraf getoetst moet worden, net zoals bijvoorbeeld wanneer een politieagent zijn wapen gebruikt heeft. Ik vind echter ook dat er geen sprake zou moeten zijn van een strafuitsluitingsgrond, maar van een daadwerkelijk recht. (Met goede begrenzingen en controle uiteraard).

Aanvulling 2:

Nog even voor de liefhebbers, dit staat nu in de wet (Art. 41 Wetboek van Strafrecht):

Artikel 41
1 Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.

2 Niet strafbaar is de overschrijding van grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van hevige gemoedsbeweging, door aanranding veroorzaakt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ik vind dat in Nederland in ieder geval iets in de wetgeving gewijzigd zou moeten worden m.b.t. "het recht" je eigen huis en haard te verdedigen.

Als je in je eigen huis een indringer tegenkomt en deze "met gepast geweld" staande houdt of de deur uit werkt, dan kan die persoon een aanklacht tegen je indienen, met als gevolg dat jij een zwaardere straf krijgt dan de indringer, wat natuurlijk een vreemde zaak is.

Goeie vraag! +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Onzin. Een voorbeeld.

Ik loop op straat en word ruw omvergeduwd. Mag ik de dader meteen een rotschop geven? Ik denk van niet. Misschien ging het per ongeluk. Misschien is de dader duizelig geworden en was hij aan het vallen. Misschien is de dader licht verstandelijk gehandicapt, dachten zijn begeleiders dat de therapie had geholpen, maar komt er nu, tien jaar later, toch een terugval.

Ander voorbeeld.

Je bent even naar de keuken gelopen. Op dat moment hoor je in de voorkamer glasgerinkel. Iemand blijkt de ruit te hebben ingegooid en stapt nu door het gebroken glas naar binnen. Dus jij pakt je pistool en schiet die persoon neer. Mag dat?

Wat als er net buiten een kleuter met lucifers aan het spelen was, en zijn jas heeft aangestoken? Jij was aan het schoonmaken, dus bij de vensterbank staat nog een grote emmer water. Een voorbijganger ziet het kind met een brandende mouw, ziet de emmer water, en besluit dat het beter is die emmer te pakken dan het kind te laten verbranden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 bedankt voor het antwoord. Jouw argumenten zijn zeker goed en denk ik ook de reden dat wij dergelijke wetgeving niet hebben. Er zijn echter ook goede argumenten voor een verruiming van het recht op zelfverdediging. Die komen nog wel van andere deelnemeners hier denk ik.
Het recht op zelfverdediging heb je altijd. Het recht om iemand de toegang tot je huis te ontzeggen heb je altijd. Het recht om van iemand te verzoeken en te vorderen dat hij/zij je huis verlaat heb je altijd...

Bij de laatste zit wel een addertje onder het gras. Wanneer je na het minimaal 3 keer vorderen de politie beld dan heeft de persoon in kwestie het recht om op de politie te blijven wachten...

Je vraagstelling is in mijn visie achterhaald door wetgeving die er al jaren is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Bedankt voor je visie, let echter even op, ik gaan mijn vraag wat aanvullen nu.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Starbless, nog even over je addertje onder het gras. Mag ik vragen waar je dat op baseert? Als ik iemand eerst binnenlaat, maar ik verander later van gedachten dan is het voldoende om 1 keer zijn vertrek te vorderen om 'wederrechtelijk vertoeven' vast te stellen, als ik het dan nog een keer vorder en de persoon geeft er geen gehoor aan dan is er mijns inziens sprake van huisvredebreuk. Aangezien ik de persoon dan op heterdaad betrapt heb op huisvredebreuk mag ik de persoon zelfs aanhouden en aan de autoriteiten overdragen, ik heb echter geenszins de verplichting om dat te doen en de persoon kan (mits ik hem niet tegenhoud) alsnog vertrekken.
Huis en haard zijn heilig. En het verdedigen tot de hoogste prijs meer dan waard!

"Wie hier als vriend naar binnen gaat komt nooit te vroeg maar steeds te laat. Echter hij die zich hier ongewild naar binnen slaat ziet hooguit op donderdagochtend vanuit een comozak nog ooit de straat."

(Quote is een vrije weergave van wat onze overburen in tweevoud jaren geleden in stickervorm op de palen van hun oprit hadden geplakt.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb verschillende inbraken gehad, zelfs ééntje terwijl ik sliep.En geen haar op mijn hoofd ooit een wapen te kopen. Wel een gesofisticeerd camerasysteem gekoppeld aan de computer. Elk gewelddadig verzet geeft aanleiding tot een hoger niveau van geweld. In vele staten van de VS heb je echte villawijken met security aan de hoek van elke wijk. Willen we naar die triestige toestanden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Bedankt voor je antwoord. Je schrijft: "Elk gewelddadig verzet geeft aanleiding tot een hoger niveau van geweld." Dat zou uiteraard een valide argument zijn tegen fysieke zelfverdediging. Ik vraag me alleen af of het klopt, ook zijn er gevallen waarbij niet reageren ook tot meer gewelddadige acties van de kant van de dader leiden. Ik denk niet dat je in alle gevallen rustig moet gaan zitten afwachten tot er iets met je gebeurt. Mijn mening gaat dan ook meer in de richting van een wetswijziging waarbij men er niet vanuit gaan dat zelfverdediging proportioneel moet zijn, althans als de dader duidelijk wederrechtellijk handelt en een misdrijf aan het plegen is uit een bepaalde groep die daarvoor geselecteerd dient te worden door de wetgever. (dus bijvoorbeeld niet bij winkeldiefstal, maar wel bij huisvredebreuk door middel van insluiping in de nachtelijke uren een mogelijkheid om op te treden).
Ha, die Martijn;

Voor mij hoeft het niet; ik vind dat er best aan de wetgeving over noodweer en zelfverdediging mag worden gesleuteld maar al te veel vrijheid op dit gebied (verdediging van eigendom en omgeving met wapens bijvoorbeeld) leidt in mijn optiek alleen maar tot een geweldsspiraal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou zeker moeten kunnen. Zeker zolang er in Nederland nog een sterke klasse justitie bestaat. Ik weet van iemand die de politie op dat er een inbreker op dat moment in zijn eigen huis zat maar de politie had andere prioriteiten! (dat was tenminste het antwoord dat de 112 telefonist gaf) Toen bij Marco Borsato een alarm af ging stonden er 10 politie autos met loeiende sirene voor de deur om te kijken of het deze keer misschien toch iets anders was dan een kat....

En waarom mag ik een inbreker niet mijn huis uit slaan? Risico van het vak van inbreker lijkt me. Maar nee, als er 's nachts om half 4 iemand met een kapmes in je hal staat dan mag je maar beter hopen dat die gene minstens 18 is want als je de inbreker met kapmes je huis uit slaat en hij blijk minderjarig te zijn dan wordt je gearresteerd (praktijk voorbeeld, aanklacht verviel omdat het in het donker niet duidelijk te zien was dat het 'slachtoffer' minderjarig was).
Justitie in Nederland denkt tegenwoordig zo krom dat zelfs de politie al mensen aanraad om een inbreker een goede 'blanket party' te geven om duidelijk te maken nooit meer terug te komen en vervolgens blijven ontkennen dat je hem ooit hebt gezien. Dat in Nederland een bewoner strafbaar is als een inbreker struikelt en een been breekt!!! (ja dit is gebeurd)

De huidige wetgeving is ronduit idioot. Er staat me iets van bij dat er afgelopen zomer een motie is geweest van de VVD om het verdedigen je huis en de spullen die er in staan toe te voegen aan de uitzonderingen op strafvervolging. Ik weet niet exact hoe dat is afgelopen maar wel dat er erg veel weerstand tegen was in de 2e kamer.

Een beperkt recht op zelfverdediging moet zeker kunnen. Niet dat we per se met pistolen en messen rond moeten gaan lopen maar het recht op iemand een flinke klap te verkopen als je huis wordt leeg gehaald wordt moet toch zeker kunnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Bedankt voor je mening. In theorie is er dus al een strafuitsluitingsgrond (noodweer en noodweerexces), maar naar mijn mening is die te beperkt en is het te veel een gok of je niet zelf vervolgd wordt als je jezelf, of je goederen, of mensen in je directe omgeving verdedigt.