Hoezo huidskleurig ondergoed?

Ik zat in een catalogus te kijken bij ondergoed/lingerie en dan is vaak de keuze tussen zwart/wit en huidskleur.
Wij in onze multiculturele maatschappij, hebben hier vele kleurtjes rondlopen.
Stel er gaat een neger naar de winkel en vraagt een onderbroek in huidskleur (?)

Dat we er vanzelfsprekend van uitgaan dat huidskleurig eigenlijk gewoon blank is.

Eigenlijk raar, een soort discriminatie is het.

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zelfs zonder de multicultifactor: als ik 'huidskleurig' ondergoed aandoe onder witte kleding (dat is toch het idee, dat het dan niet tekent) schijnt het juist enorm door omdat ik zo'n superwit velletje heb. Zou er eigenlijk een markt bestaan voor huidskleur op bestelling? Kleurbepaling in de winkel, waarna ondergoed in precies je eigen huidskleur besteld wordt. Zou natuurlijk een stuk duurder zijn, maar misschien komt er vanzelf vraag naar als het aanbod er is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoeld doorzichtig ondergoed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorzichtig, of verschillende tinten, als bijvoorbeeld bij lingeriemerk MySkins; http://www.myskins.com/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, je denkt daar eigenlijk nooit bij na, maar je hebt volkomen gelijk. Als je ziet hoe moeilijk ze al niet doen om een negerzoen, kun je nagaan...

Het beste antwoord

Jazeker, we snappen wat je bedoelt. Inderdaad dekt het woord 'huidskleur' de lading niet als het slechts overeenkomt met de huidskleur van maar een deel van de bevolking (en zelfs daar maar een deel van; een roodharige heeft een totaal andere huidskleur als een brunette)

Het idee achter neutraal gekleurd ondergoed is dat het niet zichtbaar is als het ergens onder wordt gedragen. Vooral witte bovenkleding is meedogenloos. Dat schijnt enorm door.
Discriminatie durf ik het niet te noemen; de gewoonte om vleeskeurige tinten 'huidskleur' te noemen bestond al in de tijd dat er alleen maar bleekneusjes in Nederland woonden, maar het zou weinig kwaad kunnen in plaats van 'huidskleurig' deze tint consequent vleeskleurig te gaan noemen. Dekt de lading beter, klinkt vriendelijker, en als je 't consequent doorvoert kan de neger uit jouw voorbeeld dan om ebbenkleurige kledij vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vind het een goeie doordenker. Misschien zou men de term 'huidkleurig' weg moeten laten en gewoon de kleur van de onderbroek benoemen, dus in dit geval beige of iets van die strekking.
Dan ben je in een keer alle multicuturele bezwaren voorbij, en hoeft niemand zich meer aangesproken te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huidskleurig ondergoed, en die benaming, bestaan al heel erg lang. Uit een tijd toen er nog heel weinig mensen met een niet-blanke huidskleur rondliepen in Nederland. Die naam is gewoon gebleven, omdat die altijd zo is geweest.

Maar ik zou het zeker heel tof vinden dat wanneer iemand vraagt om een huidskleurig stuk ondergoed voor een partner, de winkelbediende een hele rij ondergoed met allemaal verschillende huidskleuren aan zou wijzen.