Hoe kom ik erachter wanneer een gedetineerde vrij komt?

Ik wil graag weten wanneer iemand die ik ken uit de gevangenis komt. Ik heb dit nagevraagd bij de politie maar ze mogen geen informatie aan anderen verstrekken. Ik heb geen contact met de familieleden van een gedetineerde en ik weet ook niet bij welke gevangenis hij nu zit.
Kan een detective ook voor mij uitzoeken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan je hem niet een brief sturen? Volgens mij is dat vrij, of ben je bang dat ook de gedetineerde zelf jou het antwoord niet wil geven?

Het beste antwoord

Men krijgt van het Informatiecentrum Detentieverloop alleen inlichtingen over een gedetineerde als u slachtoffer bent of nabestaande als het om spreekrechtwaardige delicten gaat.
Bij spreekrechtwaardige delicten heeft een slachtoffer of nabestaande,
het recht om te spreken tijdens de rechtszaak vóórdat er uitspraak is gedaan.
Het gaat dan om misdrijven waarop minstens acht jaar gevangenisstraf staat.
Ook bij zedenmisdrijven (aanranding en verkrachting), stalking, bedreiging
of een verkeersongeval met dodelijke of zwaar gewonde slachtoffers
geldt het spreekrecht.

Informatie geldt alleen als er belangrijke veranderingen zijn zoals:
• als de dader voor het eerst met verlof gaat
• als de dader wordt vrijgelaten
• als de dader zich onttrekt aan de straf en nog niet met verlof is
geweest (bijvoorbeeld bij ontsnapping)
• als de dader overlijdt tijdens de straf of maatregel

Aan kennissen e.d. wordt door Justis geen informatie verstrekt en advocaten hebben zwijgplicht.

In Nederland moet een detective bureau een vergunning krijgen van de Minister van Justitie om zijn werkzaamheden uit te voeren. Verder zijn er nog veel regels gesteld voor detective bureaus in de Wet en de Regeling Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus en de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Een detective schaduwt of observeert maar zal nooit voor iemand uitzoeken wanneer een gedetineerde vrijkomt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland is het gebruikelijk dat bij veroordeelden tot een gevangenisstraf van meer dan één jaar voorwaardelijke invrijheidstelling wordt toegepast. Bij straffen van twee jaar of meer is dit na voltooiing van twee derde van de straf. Bij straffen vanaf één jaar tot twee jaar is dit na voltooiing van het eerste jaar en een derde van de rest. Op het moment van de veroordeling wordt het voorarrest van de nog uit te zitten strafperiode afgetrokken. De twee derde wordt berekend over de volledige strafperiode, dus inclusief het reeds voltooide voorarrest. De voorwaardelijke invrijheidstelling wordt toegepast wanneer de gedetineerde zich tijdens de detentie goed gedragen heeft (dat wil zeggen: geen misdrijven beging en geen poging tot uitbraak deed). De straf is daarmee niet opgeheven, maar wel de tenuitvoerlegging ervan in de gevangenis. Of iemand zich goed gedragen heeft ligt ter beoordeling aan het openbaar ministerie, dat zich daarbij baseert op politierapporten en rapportages uit de gevangenis.

Als je dus de datum van de arrestatie weet, kan je uitrekenen wanneer de gedetineerde vrij zal komen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Je kan ook bij zijn advocaat informeren wanneer hij vrij komt.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
“Als je dus de datum van de arrestatie weet, kan je uitrekenen wanneer de gedetineerde vrij zal komen” is echt een sprookje. Het is voor een buitenstaander helemaal niet zo eenvoudig om de datum van de voorwaardelijke invrijheidstelling te berekenen. Er gelden heel wat uitzonderingen, om maar iets te noemen:
iemand die veroordeeld is tot achttien maanden cel, waarvan vier maanden voorwaardelijk, komt niet in aanmerking voor voorwaardelijke invrijheidstelling, en komt vrij na veertien maanden.
De officier van justitie kan aan de rechter vragen om de voorwaardelijke invrijheidstelling achterwege te laten of uit te stellen.
Als de veroordeelde zich zeer ernstig heeft misdragen tijdens zijn strafperiode of als de gedetineerde zich niet aan voorwaarden wil houden, of als er ondanks de voorwaarden een te groot risico is dat de veroordeelde (ernstige) geweldmisdrijven zal plegen. Allemaal punten waarover een buitenstaander geen info krijgt.
Antoni
6 jaar geleden
Ik zou op basis van de berekening niet bij een gevangenispoort gaan staan wachten, maar een globale schatting lijkt mij toch wel enigszins mogelijk. Het is maar de vraag hoe precies de datum voor de vraagstelster moet zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Proberen deze informatie bij zijn advocaat in te winnen is verspilling van energie
(als vragenstelster al weet wie de advocaat is en of de gedetineerde nog contact heeft met zijn advocaat)
Een advocaat heeft zwijgplicht en mag alleen de belangen van zijn cliënt behartigen.
Dan is er nog zoiets als de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), die geldt ook voor gedetineerden.
Een berichtje naar de gedetineerde sturen is ook moeilijk als men niet eens weet in welke gevangenis de persoon zich bevindt. De gedetineerde moet zelf familie of vrienden inlichten in welke gevangenis hij verblijft. Deze gegevens worden aan niemand door de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) verstrekt.