in welke staat van Amerika zijn de meeste Afro Amerikaanse slachtoffers door politie geweld?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

In ruim 1,5 jaar vielen in absolute zin de meeste doden in California: 284.

Wordt het aantal doden afgezet tegen het aantal inwoners per staat, dan valt New Mexico op. In deze grensstaat (ruim twee miljoen inwoners) kwamen per een miljoen inwoners zeventien mensen om het leven door politiegeweld.
Gevolgd door Washington D.C. (vijftien politiedoden per miljoen inwoners), Wyoming (veertien) en Oklahoma (dertien).

Toegevoegd na 1 uur:
Blanken en zwarten
In absolute zin waren de meeste slachtoffers blank: van de 1.712 doden zijn er in de dataset 860 (50 procent) gecategoriseerd als “white”; er vielen in totaal 442 zwarte politiedoden (25 procent van het totaal). Maar zet je deze cijfers af tegen het aantal blanke (ruim 223 miljoen, volgens de meest recente telling van het US Census Bureau) en zwarte inwoners (zo’n 42 miljoen), dan ontstaat een ander beeld. Per een miljoen blanken vielen er de afgelopen anderhalf jaar vier blanke politiedoden, tegenover elf per een miljoen zwarten.

Blanke en zwarte slachtoffers goed voor driekwart van alle doden
Aantal door politie gedode personen in de Verenigde Staten, uitgesplitst naar etniciteit slachtoffer (2015, 2016 t/m 7 juli en totaal) Voor grafiek zie bron. Helaas niet per staat te vinden alleen in totaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/08/politiegeweld-in-de-vs-dit-zijn-de-cijfers-a1510864
Hier is wel een en ander gesplitst, kan niet zien of het per staat is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@wimkees Blanken en zwarten
In absolute zin waren de meeste slachtoffers blank: van de 1.712 doden zijn er in de dataset 860 (50 procent) gecategoriseerd als “white”; er vielen in totaal 442 zwarte politiedoden (25 procent van het totaal). Maar zet je deze cijfers af tegen het aantal blanke (ruim 223 miljoen, volgens de meest recente telling van het US Census Bureau) en zwarte inwoners (zo’n 42 miljoen), dan ontstaat een ander beeld. Per een miljoen blanken vielen er de afgelopen anderhalf jaar vier blanke politiedoden, tegenover elf per een miljoen zwarten. Blanke en zwarte slachtoffers goed voor driekwart van alle doden
Aantal door politie gedode personen in de Verenigde Staten, uitgesplitst naar etniciteit slachtoffer (2015, 2016 t/m 7 juli en totaal) Voor grafiek zie bron.
Helaas niet per staat te vinden alleen in totaal.