Dringen ouderen vaker voor dan jongeren?

Ik heb de indruk dat het bovengemiddeld vaak juist de oudere medemens is, die voordringt bij de kassa, bij het loket, bij de bakker of in de trein.

Dat zijn dan niet de echt oude mensen die slecht ter been zijn - die mogen van mij voorgaan, want ze hebben moeite met lang staan.

Het zijn juist de behoorlijk oude, maar nog wel goed ter been zijnde mensen die zich slinks naar voren manoeuvreren. Je moet dan behoorlijk veel moeite doen om ze hun plek te wijzen - sommigen doen of ze je niet horen, sommigen kijken heel verwonderd op, zeggen "oh, sorry hoor", en doen één stapje terug (maar niet tot aan hun eigenlijke plek in de rij).

Is dit slechts mijn indruk, of is het werkelijk zo dat juist de ouderen voordringen?

Als het werkelijk zo is, zouden ze dat expres doen, of zouden ze het zelf niet in de gaten hebben?

En word ik later ook zo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

[geïrriteerdheid]
Mijn ervaring is ook dat juist ouderen de neiging hebben voor te dringen. In het kader van 'repect voor de oudere' moeten wij maar alles van ze slikken blijkbaar. Eerlijk gezegd vind ik dat respect niet (altijd) te maken heeft met iemand voor laten gaan. Natuurlijk, als het iemand is die moeite heeft met staan etc. is het respectvol om ze voor te laten of voor ze op te staan in de bus. Maar als het gaat om 'gewoon' een vitaal ouder iemand (en ja, juist dit zijn vaak de degenen die 'hun rechten' opeisen) vind ik dat voor (laten) gaan in de rij niets met respect te maken heeft. Als zij net zo goed kunnen staan als ik, kunnen ze respect krijgen op andere manieren. Bijvoorbeeld dat ik naar ze luister als ze me iets van het leven willen leren. Maar als ze net doen of lekker individualistisch voordringen alles is wat ze van het leven geleerd hebben...
[/einde geïrriteerdheid]

Om de boel wat positief te maken: er zijn ook genoeg oudere mensen voor wie velen van ons met genoegen opstaan. En het gebeurt gelukkig ook nog dat jongeren respect hebben voor ouderen, en dat ouderen ook wat wijsheid op jongeren over willen brengen ipv alleen voor hun eigen hachje opkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik heb ook die indruk....
Kortgeleden heb ik toevallig dit onderwerp ook aangeroerd bij mijn schoonvader (86). Hij gaf mij te kennen dit voordringen zelf niet te doen (hum...), echter wel begrip te hebben voor het fenomeen, met als motivatie dat de oudere mensen minder tijd "over"hebben, en dat de jeugd nog nog zijn hele leven voor zich heeft. Interresante stelling.............
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die indruk heb ik ook. Helaas hebben ze dan pech als ze mij tegenkomen.
Mensen die moeilijk ter been zijn krijgen van mij altijd voorrang, maar de overigen.

Van die stelling die de schoonvader van mijn voorganger antwoorder hier deponeerde heb ik een leuke tegenstelling: De jongere heeft doorgaans verplichtingen mbt werk en heeft mijns inziens juist minder tijd dan de ouderen.
Hiermee wil ik uiteraard niet suggereren dat de jongere dan wel mag voorkruipen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap je frustratie en gedeeltelijk deel ik deze. Wat mij opvalt is dat er steeds meer ouderen "hun plek opeisen". Wat bedoel ik daarmee ? Nou, omdat de algemene indruk ontstaan is dat de maatschappij verhard, is er een groep ouderen die vinden dat de jeugd respect moet hebben voor ze en dat ook afdwingt. Door soms letterlijk te zeggen. "Ik mag wel voor , want ik ben oud" of "Sta eens op jongen en laat de oude mensen zitten" in de bus. Nu vind ik absoluut dat je respect moet hebben voor de ouderen onder ons en ik wil ze best voor laten gaan en opstaan in de bus. Maar ouderen die voordringen of hun plek opeisen die kunnen het bij mij vergeten en ik zet ze zo terug in de rij waar ze horen. Noem me hard, maar ouderdom is geen garantie voor een andere behandeling. Respect krijg je of verdien je maar mag NOOIT (dus ook niet door ouderen) worden afgedwongen. Vreemd genoeg zijn het inderdaad de oude mensen die iets mankeren die netjes op hun beurt wachten en blij verrast zijn als je ze voorlaat. En daar, lieve mensen, doe ik natuurlijk graag aan mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Statistieken zullen hier wel niet over bestaan.Dit fenomeen zie je idd vooral bij verzuurde allleenstaande ouderen , die dan uit de lucht vallen bij de minste opmerking. Het manifesteert zich bij bakkers, kruideniers, luchthavenbalies en andere openbare plaatsen. laat ons niet veralgemenen : er lopen nog " golden" oudjes rond met pretoogjes en met beleefdheidsnormen en bereid tot een praatje over the old times.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je absoluut gelijk hebt, ik merk het zelf ook namelijk. Ik denk dat ze vinden dat ze meer rechten hebben ofzo, en ik ben ervan overtuigd dat ze het gewoon expres doen ook. Of je later ook zo wordt hangt van jezelf af lijkt me, je kan ook gewoon netjes blijven als je ouder wordt natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms zie je aan ouderen niet dat er wat met hen is. Ik zie mijn vader ook gewoon voorkruipen, niet omdat hij oud en verzuurd zou zijn, maar omdat zijn hersenen niet de juiste signalen afgeven aan zijn lijf. Of wellicht heeft iemand wat anders wat heel lastig kan zijn als je te lang moet staan.
Ik denk dus dat bij een gedeelte dat voorkruipt dat gewoon plek opeisen is, maar bij een ander gedeelte misschien wel verwardheid is, of iets anders wat niet zichtbaar is. Dus oordeel niet te snel.
Overigens heb ik zelf een tijd op krukken moeten lopen (dus zichtbaar) en het is me opgevallen dat er heel veel mensen zijn die niet voor je opstaan. Zelfs mensen niet die op een invalidenplaats zitten en heel gezond zijn... Het is erg vervelend als je dan je plaats op moet eisen. En daar word je wel sikkeneurig van kan ik je vertellen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker, vooral wat betreft de geboortetijd. dringen de ouderen zich voor op de jongeren..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een makkelijk principe.
De rij houdt in, dat als je aan komt lopen, je achteraan aan moet sluiten.
Dit om de boel overzichtelijk te houden.

Ouderen hebben vaak de neiging om voor te dringen. Het woord wat hier centraal staat is "respect". Een veel te veel gebruikt woord door de gemiddelde oudere.
Ouderen houden zichzelf de illusie voor dat andere mensen een onvoorwaardelijk respect moeten hebben voor ze.

In principe werkt respect hetzelfde als voorrang.

Voorrang krijg je, dat neem je niet...

De vraag of je ook zo wordt, is natuurlijk lastig te zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zijn zeker niet alleen de ouderen, ook de jongeren proberen voor te dringen, is mijn ervaring. Ik schrijf met opzet 'proberen,' want dat lukt niemand bij mij. Desondanks tracht men, vooral jongeren, met enige regelmaat, voor te dringen. Voordringen doe je naar mijn mening expres, tenzij iemand erg in gedachten is en zich 'vergist' - wat ik onwaarschijnlijk vind, maar niet uitsluit. Waarom zou je later ook zo worden, dat heb je toch zelf in de hand?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hebben die mensen die voordringen, dat hun hele leven al niet gedaan?Je hebt een categorie "haantjes de voorste", naar mijn mening valt dat voordringen wel mee.Degenen die dit doen, vallen op, maar als er één of twee voordringers zijn,zouden dat juist de ouderen zijn? Maar het zou goed zijn als iedereen gewoon zijn beurt afwacht, oud of jong.