Kost het jou ook veel geld als je alleen opneemt als een crimineel illegaal numeer jou belt?

Ik vond de vraag lastig te formuleren dus hier de uitleg: er gaan van die berichten op oa Facebook rond met bepaalde buitenlandse telefoonnummers die, als ze jou bellen, je geld aftroggelen op een bepaalde manier. Je zou niet moeten opnemen of terugbellen omdat dat jou veel geld zou kosten. Dit is 1 van dergelijke nummers: +4382090123258. Nou snap ik dat als je zelf zou terugbellen dat het jou geld kan kosten. Maar als je alleen (per ongeluk) opneemt , kan het jou toch nooit geld kosten? De ene zegt dat het een hoax is en anderen zeggen weer dat het echt is. Ik heb zelfs een politiewaarschuwing langs zien komen. Ik zelf geloof er niet zo in maar omdat er nu wel heel veel van dat soort "meldingen" voorbij komen twijfel ik toch. Hoe zit dat nou met die criminele telefoonnummers? Gebeld worden kost niks toch?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
Gebeld worden vanuit het buitenland in Nederland. De beller betaalt de kosten voor het bellen naar Nederland. Jij betaalt niets. https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/uitleg-over-tarieven-buitenland.htm
TurfGraver
7 jaar geleden
Precies. Gebeld worden kost je niks.
Tenzij u met een mobiel in het buitenland bent.
Dus nooit terugbellen of op een ander manier geld zaken regelen dan. ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe het nou precies zou kunnen is onduidelijk dus als reactie: http://kassa.vara.nl/gemist/nieuws/hoge-telefoonkosten-door-buitenlandse-nummers Vreemde apps of nieuw foefje?
Internetdeskundige Danny Mekić is te gast om uitleg te geven over deze schimmige praktijken. Hoe het kan dat mensen toch een rekening ontvangen terwijl zij aangeven >>niet<< naar het vreemde nummer gebeld te hebben, blijft een raadsel. Mekić geeft aan dat sommige apps via het Android-besturingssysteem een reden kunnen zijn voor het opzetten van oproepen die je niet zelf doet. Je geeft dan zonder dat je je daar bewust van bent toestemming voor het uitvoeren van oproepen vanuit jouw telefoon. Het gaat dan vaak om gratis spelletjes apps. Ook kan het zijn dat deze criminelen een nieuwe manier hebben gevonden om een verbinding tot stand te brengen, waarbij mensen wellicht niet doorhebben dat zij contact hebben met een duurbetaald nummer.
Thecis
7 jaar geleden
Ik ben zelf een aantal weken gestalked door een dergelijk nummer. Heel irritant want de provider kan buitenlandse nummers kennelijk niet blokkeren (Ziggo). Na verschillende antwoorden heb ik oogenomen met het volgende:
"This is the Dutch Intelligence Agency. You have dialled a restricted number. This number is being traced. Identify yourself." Vertaling:
"Je hebt gebeld met de nederlandse inlichtingen dienst. U heeft een "verborgen" telefoonnummer gebeld. Uw nummer wordt nu getraceerd. Maak uzelf bekend." Dit had ik niet kwaad, maar wel ierwat dwingend / met overmacht gezegd. Hielp. Na de 2e keer was ik er van af. Daarna door een ander internationaal nummer gebeld. 1e keer normaal opgenomen. Daarna nog 1 keer met het nepbericht. Over. Nooit meer lastig gevallen.

Antwoorden (1)

Nee, alleen opnemen kost echt niets.

De politie waarschuwde wel met deze foute waarschuwing:
".... dus word je gebeld door het nummer +4382090123258, neem niet op en bel vooral niet terug. Hier zitten hoge kosten aan vast. "

Wanneer je contact hebt gehad met dit telefoonnummer vraagt de politie je om aangifte te doen. Wil je nog meer weten over dit nummer, dan kan je ook bellen met de politie via 0900-8844.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is voor een crimineel niet mogelijk om een telefoontoestel te kraken door er gewoon naar te bellen. Als het zo eenvoudig was, hadden criminelen deze methode al veel langer toegepast en hadden zowel fabrikanten als telefoonoperators allang gezorgd voor de nodige beveiliging om dit tegen te gaan.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, dank je wel. Ik dacht al dat het paniek om "niks" is eigenlijk. Ik zal gelijk dat soort berichtjes blokkeren.
SimonV
7 jaar geleden
't Is ook verwarrend als zelfs de politie je op het verkeerde been zet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja precies, daarom twijfelde ik ook.
Thecis
7 jaar geleden
Ik ben zelf een aantal weken gestalked door een dergelijk nummer. Heel irritant want de provider kan buitenlandse nummers kennelijk niet blokkeren (Ziggo). Na verschillende antwoorden heb ik oogenomen met het volgende:
"This is the Dutch Intelligence Agency. You have dialled a restricted number. This number is being traced. Identify yourself." Vertaling:
"Je hebt gebeld met de nederlandse inlichtingen dienst. U heeft een "verborgen" telefoonnummer gebeld. Uw nummer wordt nu getraceerd. Maak uzelf bekend." Dit had ik niet kwaad, maar wel ierwat dwingend / met overmacht gezegd. Hielp. Na de 2e keer was ik er van af. Daarna door een ander internationaal nummer gebeld. 1e keer normaal opgenomen. Daarna nog 1 keer met het nepbericht. Over. Nooit meer lastig gevallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, prima ludieke reactie, als niets meer helpt, helpt dit absoluut.
Ik dacht dat tegenwoordig iedereen wel wist dat men dit soort nummers gewoon kan opnemen en gelijk wegdrukken.Helemaal niet opnemen is ook een optie.Helemaal gratis.