Wordt er bij het huren van een sociale of vrije sector woning ook rente betaald, zoals bij een hypotheek?

Na een hevige discussie met een medestudent zijn we er niet uitgekomen wat het nou echt is. Of er nou wel of geen rente wordt betaald aan de verhuurder.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.8K
Erna55
7 jaar geleden
Je betaalt huur.
Welke rente denk je dat er betaald moet worden ? Wat waren de argumenten in deze hevige discussie ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af, Erna.
ronron1212
7 jaar geleden
Bij huren betaal je nooit rente.

Het beste antwoord

Nee, je betaalt gewoon huur. Er is geen sprake van een lening, dus ik begrijp niet waar je rente over zou moeten betalen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Om preciezer te zijn: je huur bestaat veelal uit kale huur (het grootste deel) en servicekosten. Eventueel kun je ervoor kiezen om ook te betalen voor een serviceabonnement voor klein onderhoud dat normaal gesproken door de huurder zelf gedaan moet worden (reparatie van een lekkende kraan, bijvullen van de CV-installatie tot soms zelfs een piepende deur) en/of extra's die de huurder op verzoek van de verhuurder in het huis heeft aangebracht (denk aan een ligbad, vloerverwarming, etc.)

Maar rente.. ik vraag me echt af waar die suggestie vandaan komt. Van studenten nog wel, die vaak zelf een kamer huren of ten minste iemand kennen die dit doen. Bij iets wat je huurt, hoort toch nooit rente? (En dat is een retorische vraag, voordat mijn antwoord wordt verwijderd omdat dit een wedervraag bevat..) Denk maar aan het huren van een auto, of een zaaltje of zoiets (ik wilde zeggen een video bij de videotheek, maar bedacht dat die waarschijnlijk allang niet meer bestaan. En nu voel ik me ineens heel oud..)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel. Antwoord is zeer duidelijk.