zijn er mensen in de wereld de helemaal niemand hebben?

Bijvoorbeeld geen ouders,geen broers of zussen, geen partner, geen kinderen.Wat doet dan iemand als die ziek is / wanneer die overlijdt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.4K
Erna55
7 jaar geleden
Ja, er zijn beel mensen die "niemand hebben". Ook in Nederland.
Soms worden ze geholpen door iemand uit de buurt.
Soms is er een instelling zoals " de Zonnebloem" die contact met ze onderhoudt.
Soms is er een kerkelijke groep die hulp aanbiedt.
Soms kun je in het nieuws lezen dat er iemand al maanden lang dood in zijn huis lag....
Antoni
7 jaar geleden
Overleden mensen zonder familie of vrienden krijgen van de gemeente waarin ze wonen, een begrafenis, inclusief een bescheiden afscheidsceremonie. Gemeente-ambtenaren gaan in de nagelaten eigendommen van de overledene na of er familie is en of de kosten voor de uitvaart vergoed kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb net een stukje gelezen en ik denk dat je het hier wel kan vinden: https://www.uitvaart.nl/juridisch/overige/uitvaart-door-gemeente/een-vriend-zonder-nabestaanden-komt-te-overlijden/646/646

Antwoorden (1)

Jawel , er zijn mensen die niemand hebben, geen familie of vrienden, geen contact met de buren. Iemand die enig kind is, uit een kleine familie met kleine gezinnen komt, het gebeurt.

Ook komt het voor dat iemand helemaal alleen leeft en anderen op afstand houdt en doet voorkomen niemand te hebben. Zo iemand wil dan totaal geen contact met familie of voormalige/oude vrienden en bekenden.

Zoals een paar jaar geleden nog in het nieuws was, een oude mevrouw, die 10 jaar lang in haar woning dood heeft gelegen, terwijl links en rechts wel mensen , buren , in de buurt waren. Deze hadden echter totaal geen contact met haar, dat hield zij af. In de buurt ging het verhaal dat zij bij haar dochter was ingetrokken, zij had dus een dochter. Haar rekeningen werden met een automatische incasso betaald.

Er kunnen allerlei redenen zijn dat iemand niemand in zijn leven wil hebben, maar eenzaamheid bij ouderen is tegenwoordig vaker niet zelf gekozen. Het vaak voor ook bij ouderen die in een verzorgingscentrum (bejaardenhuis) leven , dat er bijna nooit familie op bezoek komt, er is gewoon amper of helemaal geen contact. (Tijdens mijn vrijwilligerswerk heb ik het meegemaakt dat een oude mevrouw in huilen uitbarstte omdat zij wel familie had, maar die kwam nooit op bezoek.

Vaak komt de familie er pas later achter , dat 1 keer per jaar (verjaardag) of ook nog met de kerst, toch wel erg weinig was. Mensen hebben een te druk leven en staan er toch soms te laat bij stil dat hun oude(re) familieleden meer aandacht nodig hebben.

Er is soms hulp van vrijwilligers van de kerk, maar dan moet het dus wel bekend zijn en ook moet dit wel toegestaan worden door de oude , zieke , medemens. Zo zijn er ook nog steeds buurtgenoten die een oogje in het zeil houden (sociale contrôle) en iemand te hulp schieten, maar alweer er moet bekend dat er iets aan de hand is.

De Gemeente Rotterdam zij is 2013, na het vinden van die mevrouw die 10 jaar dood lag in haar woning, bezig met onderzoeken hoe dit voortaan te voorkomen. Iemand opperde al een sociaal telefonisch netwerk, waarbij iedere bejaarde dagelijks gebeld wordt. Een andere mogelijkheid is het aloude kringgesprek, de een belt de ander totdat de eerste door de laatste gebeld wordt. Zo is het voor niemand duur, één telefoontje, en dit kun je dagelijks volhouden.

- 2 - in reacties -
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- 2 - Antwoord
Ja er zijn mensen die helemaal niemand hebben. Zolang de samenleving steeds meer ik-gericht is, zal het niet beter maar erger worden. Er is wel de mogelijkheid van een sociaal telefonisch netwerk, elkaar opbellen zodat er een bepaalde mate van vangnet is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe werkt het dat sociaal telefoonisch netwerk?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(Sociaal) Telefonisch Netwerk, twee mogelijkheden De eerste is een bedrijfsmatige telefooncentrale die iedereen (tegen betaling uiteraard) dagelijks opbelt. Dat kan, maar is dus niet gratis. De tweede mogelijkheid is het kringgesprek.
Bijvoorbeeld groepje van tien mensen: nr 1 belt nr 2 en 2 belt 3 ...enzovoort. Nr10 belt nr 1 en de kring is rond.
Iedereen is gebeld en iedereen reageerde, alles dus in orde. Als de vijfde nummer 6 niet bereikt (telefoon wordt niet opgenomen), kan de vijfde alarm slaan. Het voordeel van dit systeem is dat de mensen elkaar bellen (een taak hebben/sociaal zijn), bovendien belt iedereen één keer, wat beter is dan dat er een centrale ingeschakeld zou moeten worden. Dat brengt kosten met zich.
Het is dus een vangnet voor de (alleenstaande) oudere. (Geen reactie/niet telefoon aannemen: de beller slaat alarm en dan moet er dus iemand met sleutelbos gaan kijken bij degene die de telefoon niet opnam, is er iets aan de hand, kan er gelijk een hulpdienst ingeschakeld worden.)