Is de mens zijn eigen ondergang?

Denk aan het broeikaseffect, de wapenindustrie. Is de mens langzaam bezig zichzelf / de wereld naar de ondergang te helpen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Zou goed kunnen.
In elk gevalzijn alle eerste levensvormen al uitgestorven. Het lijkt erg aannemelijk dat vroeg of laat de mensheid hetzelfde lot staat te wachten. Ik geloof dat de krokodil met 300000000 jaar op nummer 1 staat als oudste levensvorm. Er zijn echter veel levensvormen die het evolutionair niet lang volhouden en ik ben bang dat de mensheid ook bij die kategorie in te delen valt want het is wel duidelijk dat de evolutie de mens met zijn natuurlijke wapen "verstandelijk vermogen" niet erg efficiënt heeft gemaakt. Ik zie het broeikaseffect als het grootste gevaar.
Er zijn theorieën dat de dinosauriën tesamen met 90%van de diersoorten ook door een broeikaseffect zijn uitgestorven.
De huidige theorieën betogen dat de mensheid middels zijn co2 uitstoot de aanzet heeft gegeven tot het broeikaseffect. De geschiedenis zou wat dat betreft zich kunnen herhalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Daar zit enige waarheid in. Anderzijds is de mens geniaal in het verzinnen van nieuwe ideeën. Ik denk dat de mens zich zeer snel kan aanpassen in omstandigheden die dwingend zijn. Dus de mens is mi zijn eigen redding.Vallen en opstaan en verder gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, zoals in de bijbel staat: de mens vernietigd zichzelf
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daarom moet je de bijbel ook niet geloven..
Word eens toch wakker joh..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben gelovig, ik geloof de bijbel wel, ieder voor zich
Alhoewel er erg veel mis gaat, denk ik dat de kans dat een grote meteoriet de mensheid uitroeit groter is. Zonder ontwikkelde technieken om meteorieten een andere baan te geven, komen er gemiddeld meer mensen per dag om 't leven door meteorieten dan door vliegtuigongelukken. Zo is eens berekend. (Dit komt omdat één grote meteoriet in principe de hele mensheid kan uitroeien.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is de mens zijn eigen ondergang?
Welnee, dat willen alleen doemdenkers en charlatans je doen geloven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat we in ieder geval hard op weg zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het waar zou zijn is het te hopen dat de mens alleen zichzelf in de ondergang stort, maar het is niet zo...
De mens moet leren met de ander (lees de aarde) om te gaan. Is de mens gedreven door hebzucht, dan wordt hij teruggeroepen, teruggefloten... Is de mens gedreven door wat dan ook anders dan liefde dan wordt hij teruggeroepen, teruggefloten...
Liefde overwint... Liefde overwint de mens en daarmee de aarde...
Broeikaseffect, wapenindustrie is allemaal een product van het ego, hebzucht, enz enz... Er komen er nog wel een paar bij voordat het tij ten goede keert...

Ik ben er altijd geweest en zal er altijd zijn, ik ben liefde en ik overwin...

dus de mens is niet zijn eigen ondergang, het is zijn eigen victorie... De mens overwint zichzelf en daarmee de aarde...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op de eerste plaats wil ik zeggen dat de mens er talent voor lijkt te hebben: voor elke uitvinding van belang vindt hij wel een militaire toepassing, politici hebben een hekel aan geschiedenis en plegen daardoor vaak dezelfde fouten te maken als voorgangers, gewone mensen denken altijd dat ons dat niet zal overkomen of na ons de zondvloed: "ik heb een auto en we leven nu!", er zijn nog altijd voldoende atoomwapens om de wereld meerdere keren te vernietigen en zolang die wapens er zijn bestaat ook de mogelijkheid dat criminelen er mee van door gaan, van alles wat we al hebben wat niet zo best is voor het milieu willen we vooral meer en van het "heb uw naaste lief als uzelve" is ook nooit zo veel terecht gekomen.
Ben je er nog? Ik kan nog wel even doorgaan, maar dat heeft weinig zin: de grote regulator is de natuur en zoals hierboven al is opgemerkt, soms geeft de natuur groen licht en voor krokodillen en haaien heel lang en soms komt hij met het rode potlood.
Aan een kant is de mens zeer inventief en taai als het op overleven aankomt en aan de andere kant heeft hij de grootste moeite (soms geen kennis, soms geen zin) om de gevolgen van zijn daden te overzien.
Welke plek de natuur ons toestaat en voor hoe lang: wij weten het niet en zullen het ook niet weten voor het zover is.