Waarom hebben mensen het vooroordeel dat "wij" nutteloos gemeenschapsgeld geven aan Griekenland?

Daarmee wil ik beslist niet zeggen dat het volkomen terecht is, maar ik weet wel dat ik geen universitair econoom ben. Daarom heb ik nog altijd meer vertrouwen in mensen die ervoor hebben geleerd dan in mijn onwetendheid op dit gebied.

Hoe komt het dan toch dat er zoveel mensen, vooral op nieuws site's zich zéér negatief uitlaten over de steun en niet kijken waarom dit gebeurt en wat voor effect het heeft om het niet te doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is heel simpel: Griekenland kan zelf geen geld lenen op de geldmarkt omdat het risico, volgens net zulke universitair economen waar je zoveel vertrouwen in hebt, te groot is dat Griekenland dat niet terug zal kunnen betalen. Sterker nog, de kans dat Griekenland nooit terug kan betalen groter is dan dat het geld netjes terugkomt.

In plaats van dat Griekenland geld op de geldmarkt leent, lenen andere landen (zoals o.a. Nederland) geld om door te lenen aan Griekenland. De landen die dat geld lenen, zijn er wel goed voor. Het risico dat een Nederland of Duitsland een lening niet terugbetaalt, is vrijwel nihil.

Maar dat het geld via een andere constructie bij Griekenland terecht komt, wil niet zeggen dat de kredietwaardigheid van Griekenland ineens groter is. Die blijft net zo belabberd. Er wordt nu dus gedaan alsof de constructie een goede deal is voor de landen die het geld aan Griekenland uitlenen (lenen tegen lage rente, uitlenen tegen hogere rente), maar in feite is het dat niet.

Het meest waarschijnlijke scenario is precies hetzelfde als wanneer Griekenland uit een andere bron geld had geleend: dat de Grieken de boel niet kunnen terugbetalen. Dat betekent dat uiteindelijk noodgedwongen een flink deel van de lening kwijtgescholden zal moeten worden. Dat is dus een enorme te verwachten verliespost voor de bijspringende landen, die zelf nog steeds hun miljardenleningen zullen moeten terugbetalen.

Nog afgezien van die verliespost, betekent dat dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het hele plan slaagt. En dan zullen alle negatieve effecten voor de euro die nu gevreesd worden (en waar verschillende nu al zichtbaar zijn, zoals een run op goud wegens wantrouwen ind e euro) alsnog waar worden.

Dat er toch zo'n wanhoopspoging wordt gedaan, heeft niet zozeer te maken met rationele economische argumenten, maar met ideologie. Het failliet van de euro zou economisch gezien al erg genoeg zijn, maar het zou ook een enorme klapt toebrengen aan het hele project van Europese integratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
AWM
14 jaar geleden
Het IMF leent het geld aan Griekenland. In de geschiedenis van het IMF, heeft het nog bij alle leningen het geld terug gehad. Dus een beetje meer vertrouwen is hier op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Suzy, hele mooie reactie dank daarvoor. Echter dat is niet de vraag, ik begrijp waarom er geld wordt geleend en hoe dit zit. De vraag is echter waarom men hier niet vertrouwd op onze economen, want niet uitlenen zou voor Nederland dus blijkbaar grotere gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goed antwoord @ suzyQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: het IMF leent een déél van het geld aan Griekenland. En het IMF gaat absoluut niet de vingers branden aan ál het geld aan Griekenland te lenen. Ik zou niet weten waarom een beetje meer vertrouwen op zijn plaats zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks SuzyQ

Andere antwoorden (7)

Het hebben van een mening is belangrijker geworden dan het kennen van de feiten. Dat heeft ook met ons slechte onderwijs te maken. Die heeft dat gestimuleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat heel veel mensen helemaal niet weten wat de gevolgen zijn als Griekenland failliet zal gaan.
Ze denken dat is de ver van mijn bed show.
Maar heel europa en de hele wereld hangt aan elkaar.
Het is een grote kring,en iedereen heeft elkaars hand vast.
En als iemand de hand los laat dan zakt de hele kring in elkaar,en heeft iedereen er mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand geld geven die tot op heden nooit de waarheid verteld heeft is geen vooroordeel hebben.

Daarnaast willen de Grieken zelf niet bezuinigen,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de Grieken begonnen zijn met liegen, is het vertrouwen in dat volk echt verdwenen als sneeuw voor de zon.
Maar als we niks doen weten we zeker dat mede door Griekenland onze Euro achteruit holt in waarde en om dat te voorkomen moeten ze geholpen worden.
Of we er ooit een cent van terug zien is nog de vraag, de Griekse bevolking ziet niets in bezuinigingen en het moet toch ergens vandaan komen.
De toekomst zal het leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat men niet goed op de hoogte is van het probleem. Het is heel gemakkelijk om te redeneren: Het is een Grieks probleem dus zij mogen het oplossen. Klinkt goed en je scoort goede punten. Dat dit op de langere termijn Nederland nog meer kan gaan kosten is wat moeilijker uit te leggen en scoort minder punten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de Grieken erg tekeergaan i.p.v. blij zijn met de hulp van landen die het zelf al zwaar te verduren hebben. Ze zijn woest over de gestelde voorwaarden (bv, net als wij, langer doorwerken en niet meer op je pakweg 50e al met pensioen..Niet zo gek dat dit het vertrouwen dat het wel goed zal komen aantast. Logisch dat het gevoel bestaat dat het binnen de kortste keren weer foutloopt daar en dat het gaat om dweilen met de open kraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat "wij " de Nederlanders , niet meer geloven dat Universitair economen en politici nog weten hoe we uit de crisis raken.

Omdat diezelfde universitair economen , en ook natuurlijk de leiding van DNB, niet hebben gewaarschuwd dat een enorme crisis op handen was. Dat zij allemaal blijven zeggen dat als we maar consumeren , en vertrouwen hebben , dat de markt weer herstelt.

Intussen staan overal huizen te koop in enorme hoeveelheden, mensen in de naaste omgeving worden door schuldsanering getroffen en velen raken hun baan , of hun bedrijf kwijt.

De crisis is in volle gang, niemand durft eerlijk te zijn , te zeggen dat er te veel geld is gecreeërd, dat te veel mensen te veel geleend hebben , dat de luchtbel is gebarsten en dat er geen groei meer mogelijk is voor minimaal 10 lange jaren .

Maar "wij" , de Nederlanders , hebben er geen vertrouwen meer in . "We " weten nu dat het menens is .

Dus " we " geloven economen niet meer die zeggen dat een bijna failliet land kan worden gered met een lening van "slechts" 115 miljard. "We "geloven dat belastinggeld in een bodemloze put terechtkomt.