Zou het iets uitmaken als allochtonen, voortaan biculturele genoemd gaan worden?

Integratie
‘Het woord allochtoon wordt door veel mensen geassocieerd met negatieve zaken. Het woord bicultureel heeft een verzachtende werking en kan daarom beter worden gebruikt,’ aldus de nummer vijf van de christelijke partij.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/265121/ChristenUnie-Noem-allochtoon-liever-biculturele-burger.htm?utm_source=Nieuwsbrief_dag&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit had het woord buitenlander geen enkele maar dan ook werkelijk geen enkele negatieve lading.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik me afvraag: wat is er gebeurd met 'nieuwe Nederlander'? Dat was toch de opvolger van de allochtoon?

Het beste antwoord

Niet echt, denk ik. Uiteindelijk is het hetzelfde en kan ook 'biculturele' hetzelfde gaan betekenen als 'allochtoon', en dus een negatieve klank hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Lijkt mij dat het weinig uit zal maken. Heb de afgelopen jaren het hele traject van naamsverandering van 'mongool' via 'iemand met downsyndroom' tot het huidige (dacht ik) 'mensen met een verstandelijke beperking' meegemaakt maar ik ben niet anders naar deze mensen gaan kijken... Zie niet in waarom dat met allochtonen anders zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Als iemand mij de poetshulp/schoonmaakster noemt ga ik me ook niet anders voelen dan wanneer ik als inetrieurverzorgster wordt aangesproken.
anneliez
13 jaar geleden
volgens mij zijn het tegenwoordig : mensen met mogelijkheden
op den duur zal dat woord dan ook weer beladen zijn..t ligt niet aan t woord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat de negatieve associatie al te ver is doorgeslagen en dat dit woord het niet beter maakt, hoe goed bedoeld de poging ook is!
Wat mij betreft zijn het gewoon mijn medemensen en dat zou de enige correcte omschrijving moeten zijn wat mij betreft!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste betekent het niet precies hetzelfde... Allochtoon betekent eigenlijk 'niet in Nederland geboren en getogen', nou, dat klopt al niet voor een aantal mensen die met de term allochtoon worden aandeduid...
En bicultureel???? Hoe zit dat dan met Fransen, Engelsen, Amerikanen etc... Trouwens intussen zijn we toch allemaal deel van de multiculturele samenleving? Bi is dan toch weer een beperking...

En hoe je het ook noemt...de negatieve klank zit 'm in de angst van mensen, en de polarisatie daadroor, met als gevolg: gebrek aan wederzijds begrip en respect...en daar doe je niets aan met een ander naampje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want ze zijn helemaal niet bicultureel en dat hoeven we ook niet van ze te verwachten. Nederlanders zijn dat ook niet behalve op vakantie dan als we ons belachelijk maken door de pasa doble mee te dansen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook dit voorstel is helemaal niet nieuw.
En het blijft onzin.
Trouwens:
Volgens de definitie in onderstaand artikel zijn we allemaal minstens een beetje bicultureel. We luisteren naar muziek, we bekijken kunst, we dansen. Het meeste daarvan, in ieder geval een groot deel, komt uit andere culturen.

Gelezen op Nu.nl:

Uitgegeven: 10 oktober 2006 15:31
Laatst gewijzigd: 10 oktober 2006 15:31

NOORDWIJK - Een allochtoon is geen allochtoon, maar een bicultureel. Tenminste, als het aan De Baak ligt, het opleidingscentrum van werkgeversorganisatie VNO-NCW. Het woord bicultureel moet de positieve tegenhanger van het woord allochtoon worden.

"Bicultureel ben je als je je hebt verrijkt met minstens één andere cultuur", aldus De Baak dinsdag. Het opleidingscentrum wil dat 'biculturele inspirators', oftewel succesvolle allochtonen, jongeren uit minderheidsgroepen stimuleren om hogerop te komen.

De Baak is niet de eerste die een poging doet om de term allochtoon te wissen. Vorig jaar drongen enkele fracties in de Tweede Kamer er bij het kabinet op aan om het begrip te schrappen, omdat het een negatieve betekenis zou hebben. Het kabinet liet echter weten het woord te blijven gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nu juist de bedoeling dat er geen noemenswaardige verschillen zijn. Bicultureel duidt een afstand aan. Verder is de naamverandering zelf, een verdachtmakertje. Alsof allochtoon een scheldwoord is. De naam heeft een ietwat negatieve bijklank, maar dat zijn de evaringen die aan het woord kleven. Dat zal bicultureel ook krijgen. Snap je, het zijn niet de woorden, maar de betekenis die ze aanduiden.
Op je vraag; "Zou het uitmaken?" Ja, en dat is gelegen in het feit, dat er naar verzachtende woorden wordt gezocht. Dat is toch niet nodig? Dat is een zwaktebod.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger heetten ze "buitenlanders", dat vond men niets.
Nu is er nog steeds dezelfde associatie, het maakt dus niets uit.

Zullen we ze maar gewoon "mensen" noemen!!!! Er is toch helemaal geen reden om onszelf 'boven' deze groep te plaatsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elke taal en elke cultuur heb je een term die ‘vreemdeling’ aanduidt:
bakkra in het surinaams,
gai jin in het japans,
farang in het thais
en ga zo maar door.

Alleen de tijd kan het probleem oplossen. Toen de Indo’s naar Nederland kwamen heeft dat ook jaren spanningen opgeleverd, met scheldnamen.

In principe zullen de huidige allochtonen zelf stappen moeten doen om geaccepteerd te worden, zoals Marcoush dat doet. Helaas hebben ze hun eigen gedrag, zeker van de jongeren, erg tegen.

Het probleem oplossen door een andere naam te geven is te belachelijk voor woorden. Zoiets kan alleen ontspruiten uit de kringen rond Rouvoet.