Wat moet men doen bij het zien van een rokende zwangere vrouw?

Roken is slecht voor het ongeboren kind.. Volgens Postbus51 moet je reageren als je ziet dat iemand mishandeld wordt..
Is het dan ook nodig dat je een zwangere vrouw wijst op haar rookgedrag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen de juridische term 'mishandelen' en het roken tijdens de zwangerschap. Natuurlijk, dit gedrag is niet goed voor het kindje, maar het feit dat iemand op een bepaald moment rookt is nog niet het probleem. Het probleem zit erin als het met dusdanige regelmaat gebeurt dat het kind er wel schade van ondervindt. En dat is niet waar je als buitenstaander mee te maken hebt, dat is wat de directe omgeving (echtgenoot, familie) van de zwangere vrouw als taak heeft om haar opmerkzaam op te maken.

Maar als buitenstaander... ach, je kunt net zo goed zeggen dat je dan iedereen die rookt moet aanspreken omdat het niet gezond is. Ik zou me er niet mee bemoeien.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

Nee,dat kun je beter niet doen.Ze zal het wel te horen krijgen van de arts of vroedvrouw.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovendien weet ze zelf dondersgoed dat roken slecht is voor de baby dus je zult alleen maar meer stress bij haar veroorzaken en dat is allerminst goed voor moeder en kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens.
Ik vind dat heel moeilijk. Het schijnt dat verloskundigen tegenwordig ook wel eens menen dat de stress bij stoppen met roken zo slecht zou zijn dat ze er niet meer op aansturen. Ik kan me daar niks bij voorstellen.
Vorig jaar was ik zwanger en heb gewoon niet gerookt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar daarna weer wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu even weer wel (±3 per dag), maar NOOIT!!! bij mijn ventje.
Je moet reageren als je ziet dat iemand mishandeld wordt.

De vragen zijn o.a.:
- Weet je wel zeker of de betreffende vrouw zwanger is?
- Is de ongeboren vrucht "iemand"?
- Is hier sprake van mishandelen?

Als je die vrouw niet kent, moet je niets doen. Het haar recht en haar beslissing en je kan niet alles is de wereld aanpassen volgens jouw normen.
Misschien wilde ze wel niet zwanger zijn... weet jij veel?

Als je de vrouw wel kent, kunt je natuurlijk altijd iets zeggen. Vriendschappen kunnen tegen een stootje.
Eerlijk gezegd heb ik ook af en toe een sigaretje gerookt toen ik zwanger was. Ook af en toe een wijntje gedronken.
Alles met mate.
Mijn kinderen zijn twee stoere en oergezonde zonen.
Die er een vreselijke hekel aan hebben dat ik rook en me dat ook altijd verteld hebben.

Nee, niet handsfree bellen in het verkeer is gevaarlijker.
En zo zijn er nog een aantal dingen te noemen waar je je meer druk om zou moeten maken dan om een rokende vrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is natuurlijk aan jou zelf, wat jij er mee kunt en/of wilt doen.

Persoonlijk zou ik die sigaret wel uit haar hand willen slaan. Maar in praktijk zou ik het zelf niet doen.

Zou wel medelijden hebben, zowel met die domme aanstaande moeder, maar meer nog met het ongeboren onschuldige en afhankelijke kind.

Maar met medelijden hebben, redt of help ik niemand.
Dus wat mij betreft: het zal je sieren indien je aktie onderneemt, maar ik kan je niet adviseren waaruit die aktie zou moeten bestaan. Dat laat ik zwak genoeg, aan jou over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets! De zwangere vrouw weet heus wel dat roken niet goed is voor haar ongeboren kind. Reageren daarop zal eerder averechts werken. Het is ook behoorlijk betuttelend.

Als die persoon een goede bekende van je is, zou je het eventueel bespreekbaar kunnen maken, maar bij een vreemde heeft het totaal geen zin.

Postbus 51 moet zijn boodschappen beter aanpassen aan de tijd waarin we leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom dagelijks mensen tegen, ohnee, ik kom dagelijks oncologen tegen, pulmologen tegen die anderen vertellen dat ze longkanker / longemfyseem hebben verkregen door hun levenswijze ( lees roken ), en in de pauze het hardst lopen om bij de rokers-zone te geraken.
( Ik weet dat, ik zit namelijk 5-6 keer per week in het Antoni van Leeuwenhoek ).

Hoegenaamd is bekend dat je van roken allerlei akelige dingen en ziekten kan oplopen, dat kan kort duren, dat kan lang duren, maar op elk termijn is roken schadelijk voor mensen en dus ook voor het ongeboren kind.

Net als met alcohol, en sommigen roken het best met een glas whiskey in hun handen, een baby in de buik, en zullen zich absoluut niets aantrekken van ene persoon die hun wel even gaat vertellen "mevrouw, weet u dat het schadelijk is voor uw ongeboren kind".

Dat is hun ook wel bekend, het staat op het pakje waar ze die stokjes uithalen, ze kuchen na een flinke hijs bijna hun longen op het plaveisel, bedoel.

Tuurlijk mag je er van mij wat van zeggen, maar ga niet raar staan kijken als zo'n dame, je onbehoorlijk de mantel uitveegt , klinkt erg plat hoor: "waar the fuck denk jij je mee te bemoeien lulhannes, kijk naar je eigen wijf bijdehand".

Kijk, mannen van Nederland zouden aan hun zwangere vriendinnen/ echtgenoten kunnen uitleggen dat ze roken, drinken en dergelijke niet op prijs stellen, omdat ze in verwachting is van hun gezamenlijke kindje, dat zet absoluut meer zoden aan de dijk, dan een vreemde op straat die hun erop wijst dat ze asociaal bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed antwoord oblomov !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep!
Een goede (aanstaande) moeder, zal niet graag van onverantwoordelijk gedrag worden beschuldigd. Dus: hoe vaker ze hoort dit toch echt te vertonen, hoe groter de kans dat ze er iets aan doen zal. Wie haar ziet roken heeft m.i. tegenover de baby de plicht iets te zeggen. Iedereen weet tegenwoordig hoe slecht dat roken voor baby's is. Wat weet deert: wie de mond houdt is een beetje medeschuldig. Zeker in morele zin. Je houdt immers ook niet je mond als je iemand zijn/haar kind ziet aftuigen. (De vertrouwensartsen hebben nog steeds veel werk) Nu, roken kan zelfs ernstiger gevolgen hebben dan een pak slaag. Dus: mond opendoen. Hoe vervelend soms ook. Telkens als je de bijna moeder met een peuk ziet. De manier waarop je confronteert, is een volgend verhaal. Het zal nl erg van de toon en de inhoud van jouw repliek afhangen, of de ander er iets mee doet.
Laat in elk geval weten dat je begrijpt hoe moeilijk het voor de ander is te stoppen met die rotsigaretten. Alleen maar roepen dat het zo slecht is, haalt weinig uit, want dat weet die moeder zelf ook wel. Toon begrip en dram niet door. Roep geen boosheid op.Maar geen a.s. moeder zal je een reactie kwalijk nemen als je bv zegt: "Sorry..ik ga even ergens anders zitten, want ik kan de aanblik van een rokende zwangere vrouw niet verdragen. Dat maakt me zorgelijk en verdrietig.."Zoiets. Hou het maar bij jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De andere kant op kijken. Het is helaas niet verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een wildvreemde zou ik dat absoluut niet doen, het is haar leven, heb ik niks mee te maken.
Bij een bekende zou ik er wel iets van zeggen.

Ik vind het echt not done als je blijft roken als je zwanger bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snel wegrennen: Meeroken is dodelijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel wijzen op haar verantwoordelijkheid voor haar ongeboren kind. Een ongeboren kind is een kind wat nog niet geboren is...maar het is jouw kind wat je op de wereld zet. Vraag haar eens of ze echt van haar kind houdt! Als ze ja zegt.... wijs haar dan op de gevaren van roken op haar kindje...wat juist in deze periode (dus tijdens de zwangerschap waarin alles moet ontwikkelen) echt heel erg slecht is. Als zou er maar 1 aanstaande moeder door deze argumenten zou stoppen en er daadwerkelijk over nadenken... nou ja dan is dat toch heel mooi....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk geval...

Het lijkt een beetje op de situatie als iemand met teveel drank op achter het stuur wil kruipen...

Waar stopt de eigen verantwoordelijkheid, en waar begint die van de omstanders...

In het geval van de rokende vrouw schaadt zij mogelijk haar eigen kind...maar het is niet zo dat ieder kind van een rokende moeder ongezond geboren wordt...

Bij een dronken chauffeur is de kans op schade bij onschuldigen misschien nog groter, en minder goed te voorzien...

En in beide gevallen weet degene die rookt of drinkt heel goed dat dit niet goed is, en schade toe kan brengen aan onschuldigen... dus kun je een agressieve en verdedigende reactie verwachten....

Je zou een discussie kunnen beginnen over hoe zo iemand het zou vinden wanneer haar kind op kleuterleeftijd al stiekem zou gaan roken....want voor de geboorte rookt ie immers al mee...

Maar ga niet voorbij aan het feit dat stoppen met roken niet iedereen lukt...misschien heeft ze het wel geprobeerd, en wordt ze heel ongelukkig als jij haar zo als onverantwoordelijk beoordeelt.... zeker als je het 'mishandeling' noemt...want dat is echt veel te sterk uitgedrukt!

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je van te voren weet dat iemand toch niet naar jouw advies luistert, en het is puur de bedoeling om uiting te geven aan jouw mening (en irritatie), dan zou ik zeggen het siert je als je het niet doet... we hebben allemaal wel onze foutjes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen weet dat roken slecht is als je zwanger bent. het staat zelfs met grote letters op de pakjes... Ook een zwanger vrouw weet dit dus en leest dit ook op haar pakje.
Moet je er wat van zeggen? Zou het helpen? Er zijn verschillende redenen waarom vrouwen roken tijdens hun zwangerschap. Het zal in elk geval niet de onwetendheid zijn over het feit dat roken slecht is. Moet de zwangere vrouw zich aan iedereen gaan verantwoorden waarom zij wel rookt? Ik denk dat de rokende zwangere vrouw dit al wel genoeg hoort van bekenden in haar omgeving en dat het geen meerwaarde heeft als een onbekende haar daar ook nog op aanspreekt.
Kortom; ik denk dat het aanspreken zijn doel voorbij zal schieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iemand wilt wijzen op zijn gedrag moet uiters omzichtig te werk gaan.
Over het algemeen is het niet raadzaam anderen op hun gedrag te wijzen. Je wordt gezien als bemoeial en wijsneus en stel dat de moeder een kind is van een kettingroker, dan heb je meteen nog een probleem meer.
Nee, hoe goed bedoeld ook, mensen weten niet hoe ze daar mee om moeten gaan (een andere campagne, aardige mensen hoe gaan we er mee om)Goede bedoelingen worden vaak niet als zodanig gezien en bemoeien al helemaal niet (denk maar eens hoe populair de grootste bemoeials, politie, is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd corrigeren nooit negeren,later denken ze eraan terug en krijgen ze spijt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets... Deze vrouw weet zelf heel goed dat roken slecht is en ws als je er wat van zegt, zal ze zich aangevallen voelen en dat neemt weer stress met zich mee, wat ook niet goed is voor de baby. Dus mevrouw maar gewoon laten roken en maar net doen of je het niet ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt haar mogelijk wijzen op de negatieve gevolgen voor het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tsja je kan er niet veel aan doen.
Ik rook zelf ook maar ik weet van me eigen mocht ik zwanger zijn dat ik er gelijk mee kan stoppen doe ik niet voor me eigen maar voor het kindje.
Mijn vriendin is in verwachting en die had het nagevraagt bij de verloskundige.
Hier werd best wel gereageerd wat je niet zou verwachten die zei letterlijk je kan beter roken dan dat je volop stress heb.
Dus iemand met veel stress ken beter niet stoppen met roken tijdens zwangerschap omdat stress erger is voor het kind dus het klinkt raar maar het is echt verteld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vragen of je een asbak voor haar kan pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel moeilijk en je kan het inderdaad zoals ze hier boven ook zeggen niet doen. Ook heb ik wel eens gehoord dat een vrouw die zwanger was wel mocht doorroken, want anders zou dat veel stress opleveren.

Ik ken ook iemand die juist wel zwanger wilt worden maar dat lukt niet op de gewone manier maar via IVE, en die is ook niet gestopt met roken en de man gaat ook maar door. Als je zo graag zwanger wilt worden dan stop je toch met roken, het is sowieso niet goed voor de sperma en het bevordert het zwanger worden ook niet.

Ik rook zelf ook maar als ik zou weten dat ik zwanger was dan zou ik er meteen mee stoppen.

Vind het wel een goede vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er helemaal niks over zeggen, het is haar lijf en haar ongeboren baby dus het lijkt me dat ze zelf verantwoordelijk is voor eventuele problemen waneer het kind geboren is. Ik wil het niet goed praten, maar alcohol of drugs gebruiken tijdens de zwangerschap lijkt me erger voor de baby. en het ligt er ook nog eens aan hoeveel dat ze rookt, ik vind dat er ook een verschil in zit hoeveel dat iemand tijdens de zwangerschap rookt. 5 sigaretten vind ik ook nog wel acceptabel, 1 of 2 pakjes natuurlijk niet en als je dat niet weet kun je daar ook niet over oordelen. de aanstaande moeder zal zelf verantwoordelijkeidsgevoel moeten hebben, als zij de kans op wiegendood wil vergroten zegt dat meer over haar intelligentie denk ik maar je kunt niemand niks verplichten tenzij het om alcohol of drugs gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon even aanspreken, allen is roken tijdens de zwangerschap niet verboden, mishandeling wel.