Hoe aannemelijk is het dat een groter deel van de bevolking homoseksueel is dan we denken?

Vandaag sprak ik een man in de winkel die pas op zijn 65ste uit de kast was gekomen. Dat zetten me aan het denken, hoe aannemelijk is het dat het aandeel van LGBT-personen groter is dan we nu statistisch (kunnen) waarnemen?

Uit onderzoek blijkt dat 6 procent van de Nederlandse bevolking zich identificeerd als homoseksueel, dit terwijl in Amerika dit getal rond de 1.6 ligt. Dit ligt nogal behoorlijk uit elkaar, vermoedelijk heeft dit te maken met een betere emancipatie in Nederland? De biologie van de mens blijft hetzelfde, dus ik heb geen flauw idee waar het anders aan zou moeten liggen. Zodoende zou je nog door kunnen redeneren, dat de emancipatie in Nederland ook nog niet perfect is, en dat er dus nog een hoop mensen verbogen zijn voor de statestieken.
Heeft iemand hier meer zicht op?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is wel zeker dat het percentage (beduidend) hoger ligt dan we denken ; en dat komt , zoals jij in je voorbeeld ook al aangeeft, omdat het nogal cultureel bepaald is of je er voor uit mag / kan komen of niet, en in vrijheid kunt zijn wie je bent.

We weten inmiddels dat tijdens de foetale fase bij mensen de geslachtsidenteit en de sexuele orientatie los van elkaar op verschillende momenten in de zwangerschap gevormd worden, en dat deze door allerlei hormonale invloeden gestuurd worden.

Dat betekent dat er tussen de twee "volledig geaccepteerde" uitersten, heterosexuele man en heterosexuele vrouw , een heel scala van geslachtsidentiteiten en sexuele voorkeuren bestaat waar we in veel culturen helemaal NIETS van willen weten. Maar er zijn zeker ook plaatsen en tijden in de geschiedenis geweest dat er wel degelijk maatschappelijke ruimte was voor de 'derde sexe' en/of homoseksualiteit .

Er zin natuurlijk heel veel mensen met kleine "afwijkinkjes" van die twee uitersten die weinig of geen 'problemen' (in het dagelijks leven) zullen geven, en het is de vraag of je die ook allemaal mee moet tellen. Maar het aantal mensen dat duidelijk "afwijkt" van die geaccepteerde norm zal eerder in de orde van grootte van tussen de 5 en 10 procent liggen. (En meer naarmate hormonale invloeden van zaken als milieuvervuiling en stress een grotere rol gaan spelen bij de ontwikkeling van kinderen in de baarmoeder).

Overigens speelt er bij homoseksualteit van mannen nog een wonderlijk fenomeen een rol : naar mate de moeder méér zoons gebaard heeft, neemt met elke volgende zoon de kans op homoseksualiteit TOE. Een zeer cynisch gegeven, gezien het feit dat juist in streng religieuze groepen de gezinnen relatief groter zijn, en de kans op homoseksualiteit dus ook. De kans op het er-niet-voor-uitkomen is hier dus ook veruit het grootst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Heb je bronnen voor de bewering in de laatste alinea? Ik ken meerdere gezinnen met vier zoons die alle vier gewoon hetero zijn en denk niet dat wat jij stelt zou kunnen kloppen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen Bedankt voor je antwoord, goed geformuleerd! +
@Amadea Het klopt inderdaad dat de kans oploopt naarmate er meer jongens in een gezin wordt geboren: http://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/196945/als-je-oudere-broers-hebt-is-de-kans-groter-dat-je-homo-bent.html
Bij kansen kijken we altijd naar het gemiddelde van een grote groep, dus het is niet raar dat er 4 jongens hetro zijn in een gezin. Het gaat hier immers om een enkel voorbeeld. Naarmate je naar meer gezinnen gaat kijken valt er echter een patroon te zien, en dit is wat wetenschappers hebben kunnen vaststellen.
Dit betekent niet dat het 5de jongentje natuurlijk altijd van de herenliefde is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Google er maar eens op , Amadea ; het Internet staat er vol mee. Maar voor zover ik weet / kan concluderen uit je bijdragen aan GV kom jij wel uit een milieu waar "er voor uitkomen" niet heel erg voor de hand ligt. ;-) Maar vier is nog niet echt een "groot" gezin. Al ken ik ook wel een gezin met 3 jongens waarvan er twee op jongens vallen. Statistiek is geen exact gegeven.