Is het op je hoofd dragen van lasten voorbehouden aan vrouwen?

In die culturen waar mensen gewoon zijn om zware spullen op hun hoofd te vervoeren, zie je dat alleen maar door vrouwen doen.
Tenminste als je denkt aan beelden van nu.
Als ik me plaatjes over vroeger voor de geest haal, geloof ik dat daar ook mannen (veelal zeelieden) met spullen op hun hoofd rondliepen.
Is hier sprake van een cultuuromslag of vergis ik me?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Nee niet alleen vouwen dragen lasten op hun hoofd.
In Nepal kun je nog steeds Porters inhuren tijdens een tracking, dat zijn mannen die je bagage dragen tussen de 40 en 80kg. en dit doen door een band op hun voorhoofd.
Maar ze dragen ook meubels en zieke mensen enz. in grote manden op hun rug, maar altijd via een draagband op hun voorhoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het halen van voedsel,brandstof en drinken is vooral in Afrika een puur vrouwelijke aangelegenheid.
Voor de mannen(krijgers) is dat soort werk te minderwaardig,daar heb je tenslotte een(of meerdere)vrouwen voor! Misschien,omdat er niet zo veel oorlog meer te voeren is,dat mannen ook in dit opzicht hun handen uit de mouwen steken,maar cultuuromslag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is maar wat je gewend ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In bepaalde culturen worden vrouwen niet gezien als volwaardig mens.
de vrouw doet het zware werk en ook vaak het minst mensontwaardige werk..net zoals de man 5 vrouwen mag hebben en als de vrouw enkel kijkt naar een man kan ze gestenigt worden...er is dus een groot verschil hoe de mensen daar met elkaar omgaan en hoe ze nog in oude tradities leven..de vrouw is ondergeschikt aan de man.