Mijn vriend heeft problemen met zijn woonsituatie, wat kan ik doen om hem te helpen?

Mijn vriend die ik nu ca. 1 jaar ken is zijn huis uit gevlucht omdat hij er helemaal doorheen zat. Ruzie met vrouw en zoon. Hij heeft een goeie baan en al zijn geld wat hij verdiend gaat nu naar de hypotheek. Zijn vrouw en zoon dwarsbomen nu alles en doen zelf niets voor de kost. Mijn vriend wil scheiden, maar zij dwarsboomt alles en zegt nergens heen te kunnen evenals zijn zoon.

Zijn advocaat kosten rijzen de pan uit en we staan machteloos in deze situatie. Wat kunnen we doen om het huis te verkopen en alles in goede orde te laten verlopen, want mijn vriend zijn huis dreigt haast onverkoopbaar te worden doordat hun de zaak ernstig verwaarlozen en we bang zijn dat het huis straks onverkoopbaar is of hoge opknapkosten met zich meebrengt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Omdat de situatie zo schrijnend is heb ik hem in huis genomen. We zijn erg gelukkig samen en hopen dat de situatie snel veranderd zodat het huis verkocht kan worden en mijn vriend weer inkomsten heeft.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
jodyenboyke
8 jaar geleden
Mediation inschakelen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat wil ze niet en wij hebben besloten om samen verder te gaan.
Erna55
8 jaar geleden
Mediation is niet alleen om een huwelijk te herstellen.
Mediation is er ook voor om zonder advokaten gezamelijk te scheiding te regelen,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zij wekt werkelijk alles tegen, dus daarom weten wij ook niet meer wat wij moet doen. Is zij ook verplicht om hieraan mee te werken dan ?
Erna55
8 jaar geleden
Nee, mediation zal niet lukken wanneer ze niet meewerkt.
Wil ze niet scheiden ?
Begrijp ik dat je al een jaar lang een relatie hebt met een getrouwde man ?
Dan is het niet verwonderlijk dat hij daarover ruzie had met zijn vrouw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, er was geen sprake van een relatie op voorhand...we kwamen elkaar tegen en het was 'bingo' ,,,en van het 1 kwam het ander
Erna55
8 jaar geleden
Maar je hebt dus nu een jaar lang een liefdesrelatie begrijp ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt ja
Erna55
8 jaar geleden
Je vriend woonde met vrouw en kind in een huis.
Daarvoor betaalde hij de hypotheek. Nu hij bij zijn vrouw weg is gaat "al zijn geld op aan de hypotheek" .
Maar dat was dan dus ook al toen hij gewoon getrouwd was ?
Ik snap niet waarom een hypotheek "opeens" meer kost wanneer iemand wil gaan scheiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is hetzelfde gebleven he. Maar zuurder omdat ze niet weg willen en niet meebetalen.
Erna55
8 jaar geleden
Maar het was dus zo dat hij de enige kostwinner was ? Dait is gedurende zijn huwelijk steeds geweest. Dat wist je toch ?
waarom is dit nu opeens zuur ?
Na de scheiding zal hij allimentatie moeten betalen. Dat kun je ook weten wanneer je een relatie aangaat met een getrouwde man. Daarbij vind ik het raar dat je zegt dat het huis nu "onverkoopbaar" dreigt te worden omdat ze het huis verwaarlozen.
Een huis stort niet in wanneer je twee jaar niet poetst. Ben je zo jong en naief dat je de scheidingsproblemen niet zag aankomen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Liefde maakt blind denk ik, maar we zijn gelukkig samen en proberen er maar het beste van te maken.
Erna55
8 jaar geleden
Hoe oud ben je ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas kan ik nergens antwoord meer op geven. Heb deze vraag gesteld voor een ander en het is nogal hoog opgelopen. 'Ze komen er zelf wel uit ' en hebben mijn hulp niet meer nodig na aangeboden te hebben om hun mogelijkheden te bekijken. Wou het tot de bodem uitzoeken, maar het loopt alleen maar tot onenigheid uit. Dit was alsmede een hulplijn met mijn speurtocht om hen te helpen. Zelf zou ik de scheidingspapieren op tafel gooien (liever nog eerst scheiden) huis verkopen en verdergaan met mijn leven.
Erna55
8 jaar geleden
Het is onhandig dat je de vraag stelde alsof het jezelf betrof.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat laaste is dan ook te betwijfelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
C A W inschakkelen zijn er om je te helpen in zo situatie's

Antwoorden (1)

Je vriend en zijn toekomstige ex-vrouw hebben samen de verantwoordelijkheid voor het huis en de hypotheek. Maar je vriend maakt geen gebruik van het huis. Dus het is een bezit voor hem. Dus het is logisch dat hij aan verantwoordelijk is voor het huis voor de periode dat hij nog woonde. En dat de huidige bewoners voor de huidige periode. Dus de huidige bewoners dienen huur betalen aan de eigenaar. De belasting gaat uit van 6 % van de waarde. Als er geen scheiding is dan is er ook geen overeenkomst over de onderhoudskosten of wel alimentatie. En een scheiding wordt vaak eenzijdig aan gevraagd. En instemmen met een scheiding is meestal niet voordelig voor de achterblijver. En als je een advocaat hebt dan zit je al een situatie waar geen kwestie dat je er samen uit komt.

Dus geef je vriend het advies om te stoppen met betalen van de hypotheek, de onderhoudskosten van de mensen waar hij niet mee samenwoont. En stuur een rekening voor het gebruik van zijn eigendom. En creëer een situatie waarbij de ex-vrouw wel de scheiding moet aanvragen. En laat de advocaat van je vriend voorlopig zo weinig doen. Behalve advies over tactiek, want ik ben geen jurist.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stoppen met betalen van de hypotheek? Dat is de beste manier om de bank als schuldeiser op de nek te krijgen.
Bij bijna alle hypotheekovereenkomsten is men beiden hoofdelijk aansprakelijk. De bank kan beiden aanspreken voor het volledige bedrag dat men samen aan de bank schuldig is. Lees de hypotheekovereenkomst er dus op na.
Advocaatkosten hoeven niet de pan uit te rijzen. Een beetje advocaat is hier snel klaar mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-
hij is mede eigenaar, dus niet betalen zullen ze altijd op hem komen verhalen met nog een keer extra koste