Er zijn onder de vleugels van Toastmasters International 21 toastmasters clubs in Nederland.
Daar leren mensen elkaar om te speechen, presenteren, spreekangst te overwinnen, en elkaars persoonlijke effectiviteit of leiderschapsvaardigheden te verbeteren.
De uitleg over de kosten is bij sommige iets verschillend verwoord, en hier en daar kan het zelfs echt wat goedkoper.

Amersfoort:
De contributie bedraagt 200 € per jaar.
Eenmalig betaalt u 25 € voor het ”New Member Kit”, met daarin de twee werkboeken: Competent Leader en Competent Communicator. Certificaten en vervolg-werkboeken ontvangt u kostenloos na afronding.
http://tmclub.eu/portal.php?page=1982

Almere:
Lidmaatschap van een Toastmasterclub kost u hoogstens een paar honderd euro. Bovendien, als u lid wordt van een Toastmastersclub, bent u automatisch lid van Toastmasters International. Dat betekent dat u gebruik kunt maken van de vele gratis materialen en ook heeft u toegang tot de webshop van Toastmasters International. U ontvangt het gratis maandblad van Toastmasters en twee handboeken: Competent Communication en Competent Leadership.
http://www.toastmasters.nl/lid-worden/

Eindhoven en Tilburg:
Bij Toastmasters Eindhoven kost een halfjaar lidmaatschap slechts 50 euro (plus 25 euro inschrijfgeld). Een 1/2 jaar lidmaatschap bij Toastmasters Tilburg is slechts 60 euro per half jaar (plus 25 euro inschrijfgeld).
Hier krijg je cursusmateriaal voor en een kans om elke twee weken aan je presentatievaardigheden te werken.
http://www.makkelijkspreken.nl/cursusaanbod/

Heerde:
En de prijs, daar hoef je het niet voor te laten. En voor je een keuze maakt mag je zeker drie keer vrijblijvend komen om te sfeer te proeven.
http://www.toastmasters.nl/clubs/epe/
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Maar vraagsteller heeft het over toastmakers...
Bordensteker
8 jaar geleden
Ja, op papier hier en daar wel, maar daar zou ik mij niet teveel van voorstellen. Het feit dat de lokale clubs onder de vleugels van Toastmasters International opereren, lijkt er voor mij op te wijzen dat het bedrag van € 200 per jaar een soort norm kan zijn. De omschrijving die hier en daar anders cq vager verwoord is doet daar niet veel aan af. Een laag tarief voor een eerste halfjaar kan een lokkertje zijn om nieuwelingen over de drempel te helpen, waarna u dan best eens in een eenheidstarief per jaar zou kunnen vallen.
Afhankelijk van uw woonplaats kunt u zelf kijken en desgewenst plaatselijk navraag doen of de clubs in uw omgeving goedkoper zijn en of het eventuele prijsvoordeel opweegt tegen de extra reiskosten en reistijd. Als je gaat kijken bij de nederlandstalige club in Rotterdam, vind je daar ook een met Tilburg en Eindhoven vergelijkbaar laag tarief: € 65 voor het eerste halfjaar en € 20 voor de boeken.
http://tmclub.eu/portal.php?marknow=0 Dus het is inderdaad hier en daar opvallend goedkoper, maar dat zou ook kunnen zijn om belangstellenden niet af te schrikken. De afweging van kosten en reistijd in uw situatie moet u zelf maken. Ik hoop overigens dat ik niet onnodig sceptisch klink!
Ik heb zelf in de jaren zeventig eens een vergelijkbare training gevolgd, en daar is voldoende van blijven hangen dat ik er rond 2005 ineens weer opvallend plezier van had. Waarschijnlijker is zelfs dat ik er door de jaren heen permanent profijt van heb gehad!