Zwarte auto`s met blauwe zwaailichten. Wie waren dat?

Werd in de File op de A27 ingehaald door 3 grote zwarte personenauto`s, welke met kleine blauwe zwaailichten en sirenes over de vluchtstrook reden.

Wie waren dat?

Auto`s waren niet voorzien van politie emblemen of iets dergelijks.

Toegevoegd na 2 uur:
En ben ik verplicht om die lui voorrang te verlenen?
Ik bedoel: ik heb destijds tijdens mijn rijopleiding geleerd over het voor laten gaan van politieauto`s, brandweerauto`s en ambulance`s met zwaailichten en sirenes. Er werd niet gesproken over zwarte auto`s met zwaailichten en sirenes. En zonder herkenbare emblemen als zijnde politie of dergelijke instantie.
Zo kan ik ook wel een zwaailicht op mijn auto zetten, en de file passeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
149.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een politie auto hoeft niet per se strepen te hebben. Je moet voorrang geven aan voertuigen die de zwaailichten en sirenes voeren. En waar die op staan is niet van belang. De politie heeft genoeg onopvallende voertuigen om haar werk te doen en die mogen zeker ook zwaailichten en sirenes voeren. Dat zou je bij je theorie lessen gehad moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als het er 3 waren met sirene, schat ik in dat het BOA's zijn geweest. En dan BOA's die voor Dienst Justitiële Inrichtingen reden. Kijk maar naar de beelden waarop te zien is hoe Holleeder naar en van de rechtbank wordt vervoerd. Altijd meerdere zwarte auto's met zwaailichten. Op een vluchtstrook zullen sirenes welkom zijn, om mensen in de file erop te attenderen dat er verkeer met hoge snelheid over de vluchtstrook rijdt. Er worden meerdere auto's gebruikt zodat nooit duidelijk is in welke auto Holleeder zit. Dit in verband met het voorkomen van een ontsnapping

Het beste antwoord

Meestal diplomatiek transport

Toegevoegd na 13 uur:
Heel bijzonder dat hier een - voor gegeven wordt, aangezien dit namelijk gewoon het geval is. Maar ik zal het voor de duidelijkheid nog wel uitleggen.
De meeste auto's zijn namelijk van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Betrekkingen van het Korps Landelijke Politie Diensten (NIET van de rijksrecherche zoals ik hieronder een aantal keer heb zien staan en zeker niet van de rijkspolitie want die bestaat al bijna 20 jaar niet meer). Aangezien het koningshuis slechts een relatief klein aantal personen behelst, is het dus meestal diplomatiek transport. Ambassadeurs, politici, buitenlandse delegatie.

En ja je moet ze absoluut voorrang verlenen!
natuurlijk kun je een zwaailicht op jouw auto zetten, alleen ben jij strafbaar als jij dat doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

dat waren undercover polities

Toegevoegd na 5 uur:
teminste, als je de films mag geloven dan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Zoveel polities hebben we niet in Nederland. Gemeentepolitie en rijkspolitie, voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemeente en rijkspolitie bestaat al 17 jaar niet meer!
De politie is nu verdeeld over 25 regionale korpsen en één landelijk dienst het KLPD.
Cryofiel
13 jaar geleden
Aha, weer wat geleerd - dank je! Dus we hebben twee polities in Nederland.
Waarschijnlijk undercover arrestatieteam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar alle waarschijnlijkheid rijksrecherche xx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat jij geen flauw benul hebt wat de rijksrecherche uberhaupt doet. Lees maar http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksrecherche om een beetje een idee te krijgen
Justitie (misschien de rijksrecherche), douane of een andere luxe dienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen verschillende zijn. Meest waarschijnlijk een arrestatieteam. Zij rijden onder andere met speciaal geprepareerde 'normale' auto's.

Toegevoegd na 17 minuten:
Gezien het antwoord hier beneden... ik ben/was geen zware crimineel, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om het tijdens de rijles makkelijk te maken gebruiken ze plaatjes van opvallende hulpverleningsvoertuigen. Een voorrangsvoertuig kan ook onherkenbaar zijn mits er maar de juiste signalen worden gevoegd. Zwaailicht en sirene.
Je mag een voorrangsvoertuig niet hinderen en als je twijfelt zal je een kenteken moeten noteren en via 0900-8844 moeten navragen of dit een legaal voorrangsvoertuig is.
Ga jezelf op onderzoek uit dan zou je een probleem kunnen kijgen, want hinderen levert en redelijke boete op en kan ook betekenen dat met je aanmeld bij het CBR voor nader onderzoek naar je rijvaardigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen van de geheime dienst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan ook een film opgenomen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals je het beschrijft Men in Black, X-files achtige onderzoekslui, niet aangestuurd vanuit de regering maar vanuit schaduwregeringen, de eigenlijke machthebbers die echt interessant nieuws over bijv. aliens in de doofpot willen steken (m.i.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is meestal makkelijk op te lossen door naar het nummerbord te kijken. AA is Adel, kortom de koningin e.d. ik zag deze stoet eens in amsterdam rijden en het leek mij meer de Geheime Dienst of iemand anders nogal belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk kan het vanalles zijn .. Van Dienst speciale interventies tot de BSBers van de Marrechaussee ..waarschijnlijk wel een arrestatieteam..
Deze mensen nemen echt wel voorrang ;)
Je herkent ze aan hun patser wagens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
https://pbs.twimg.com/media/CrVXN22VYAENZ24?format=jpg&name=small

Holleeder of soortgelijk vervoer