Wat zijn de voor- en nadelen van Eigen Kracht conferenties?

Een Eigen Kracht-conferentie geeft mensen de mogelijkheid om zelf, samen met familie, vrienden en andere bekenden, een plan te maken voor een oplossing of voor hulp. De kracht voor de oplossing komt vanuit de familie en alle belangrijke mensen daaromheen. Gemaakte plannen zijn leidend voor de hulpverlening.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Ik heb er een artikel over geschreven. Ik wil het je wel mailen als je wilt?
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Onlangs was er een goede documentaire over dit onderwerp. Wat je daar zag was dat het heel goed kan werken. Ik denk dat het wel van belang is dat je een redelijk contact hebt met je familie. Wat mij opviel was dat adviezen en begeleiding van familieleden ( op tv ging het om een oom ) beter werkte, dan van mensen die iets verder van het gezin afstonden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is natuurlijk geweldig als een Eigen Kracht Conferentie lukt; je hebt dan veel minder met de bureaucratie van instanties te maken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nadelen; als er binnen de familie of kennissenkring geen daadkrachtig persoon is, wordt het wel lastig. De stok achter de deur is natuurlijk wel dat als het uit de hand dreigt te lopen, de instanties zich er alsnog mee gaan bemoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er geen verstand van, maar wat ik me kan voorstellen:

Voordelen:
- De mensen zijn meer gemotiveerd om het probleem op te lossen, en kunnen het probleem makkelijker loslaten ipv niet (onbewust) de oplossing tegen te werken.
- De betrokken mensen zijn een soort experts van hun eigen situatie, weten waar ze zelf behoefte aan hebben, wat er allemaal meespeelt, ook de details die hulpverleners niet weten.
- Het kan een gevoel van saamhorigheid creeeren tussen de betrokken mensen.

Nadelen:
- Profesionele hulpverleners weten wat wel en niet effectief is, de gemiddelde persoon niet. Dus kunnen de mensen met oplossingen komen die niet werken.
- De mensen kunnen teleurgesteld zijn, en niet meer willen meewerken, als de hulpverleners hun plannen gaan aanpassen.
- Als er veel sprake van machtsituaties tussen de mensen is, kan het zijn dat sommige mensen buiten de boot vallen, er te weinig rekening gehouden wordt met hun wensen.

Maar deze nadelen kunnen denk ik goed op te lossen zijn als de hulpverleners bij het hele proces betrokken zijn en dingen waar nodig in goede banen sturen, en goed uitleggen waarom bepaalde oplossingen niet werken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Nog wat nadelen:
- Mensen nemen sommige dingen beter aan van profesionele hulpverleners dan van een familielid of kennis, met name als er veel problemen tussen die personen bestaan.
En als iemand iets voorstelt wat de ander niet leuk vindt, en de hulpverlener het wel een goed idee vindt, kan dit extra weerstand oproepen tegen het idee, omdat die persoon kan vinden dat de hulpverlener iemands kant kiest.
- Als er veel (oude) problemen tussen de betrokken personen bestaan, kan het zijn dat die telkens ter sprake komen als men het over het huidige probleem/oplossing heeft, waardoor alles meer tijd kost. Voordeel daarvan kan wel zijn dat als er een professionele hulpverlener bij is, die onderliggende problemen meteen besproken en (deels) opgelost kunnen worden, als dat niet teveel extra tijd kost. En misschien zelfs dat het bespreken van een oud probleem zorgt dat de nieuwe problemen vanzelf oplossen.