Ongetwijfeld de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

amerika nog heel even, de chinesen komen er gelukkig aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo gelukkig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
liever rus in mijn keuken dan een raket in mijn achtertuin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu weet ik nog steeds niet waarom "gelukkig" de Chinezen er aan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de landen zijn allebei fout alleen bij china is dit algemeen bekend dus weten we wat we aan ze hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk heb ik liever Amerika, maar wat voor het grotere doel het beste is weet ik niet, maar jou mening lijkt me iets te voorbarig. Wat is er fout aan Amerika en wat is er Fout aan China? Volgens mij is Amerika een redelijk vrij land die zegt mensenrechten en democratie over de wereld te willen verspreiden. China daarentegen is niet zo vrij, dus wat dat betreft hebben we weinig raakvlakken en zou Amerika beter zijn, omdat we op elkaar lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerika is niet zo vrij als het lijkt, het is een kruising van een vrije democratie en een bananenrepubliek. een geciveliceerd land zou niet niet lak hebben aan de nato, een geciveliceerd land zou guantanamo bay niet hebben opgezet, een geciveliceerd land zou niet een vietnamorrlog beginnen, een geciveliceerd land zou niet met atoombommen gooien, een geciveliceerd land zou niet onevenredig de grondstoffen opeisen, een geciveliceerd land zou niet tot het midden van de vorige eeuw de aprtheid bejubelen, ee geciveliceerd land zou geen stemmingfraude plegen, een geciveliceerd land zou niet polariseren met de term axis of evil, een geciveliceerd land zou geen mensen het stemrecht onthouden, etc etc kwadraat kwadraat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honderd punten voor Menno!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan met je meevoelen in deze, Menno. Ik erger me, sinds ik me van de Vietnamoorlog bewust werd, aan de gevoelens van suprematie waaraan de Amerikanen lijden.
Ik denk ook dat de Chinezen eraan komen. Maar dan heb ik toch nog liever de Amerikanen. Het is zo n andere cultuurl In het dagelijks leven is nog zoveel wreedheid geaccepteerd. Benauwt me een beetje. Ik weet trouwens niet of de Chinezen net zo n zendingsdrang hebben als de Amerikanen, om de Chinese way of life, te exporteren. (maar dan in chinese tekentjes). En die taal leer ik nooit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ameirka is altijd een apart land geweest omdat ze geen geschiedenis hebben, het is een samenraapsel van oa europese criminelen die wij wilden deporteren. het lijkt van de kant an de US compensatiedrang zich als het door God gekozen paradijs te bestempelen dit gaat zelf zover dat de mormonen de Bijbel zo hebben herschreven zodat Jesus in amerika is geweest... need i say more
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menno, zo kun je elk land wel als slecht afschrijven, inclusief Nederland, VOC? Slavernij? Begrijp me niet verkeerd ik ben het grotendeelsl met je riedeltje eens, maar om nou te zeggen: Gelukkig de Chinezen komen er aan, gaat mij te ver. Die hebben er ook een handje van, Tibet? Om er maar eens een op te noemen. Om nog maar niet te beginnen over hoe ze met bepaalde bevolkingsgroepen in eigen land omgaan, de censuur en de propaganda. Bovendien zijn bepaalde beweringen in jouw riedeltje nooit bewezen, dus dat is gissen, het is stom om dat te gebruiken als argument. Ik heb het hier dan over de zogenaamde stemfraude van Bush in 2004. Vrije landen bestaan überhaupt niet, maar als we het over vrije landen hebben komt Amerika wel het dichtst in de buurt(Zie individuele vrijheid van burgers). Ook heeft jou hele riedeltje niets te maken met vrijheid, maar meer met onderdrukking van andere landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amerika het vrijste land? je moet trouw zweren aan de vlag, het ontnemen van stemrecht duid op alles behalve vrijheid. en als je uit het riedeltje slechts een ding kan opnoemen wat discutabel is is dat vrij mager want er blijft een waslijst aan bewezen schoftigerheid xenofobie, racisme en oneigenlijk militair geweld over. wat NL betreft wij zijn net zo erg, de VOC waren schurken en wij zijn er trots op, toch JP?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menno, ik denk dat je moet proberen iets genuanceerder te zijn. Een land ontwikkeld zich door de jaren heen; dat heeft tijd nodig. In het verleden begane misdaden zijn lang niet altijd een spiegel van het huidige referentiekader van de VS. Kijk maar eens naar de huidige ontwikkelingen in Amerika. Obama is een goede weg ingeslagen; hij is het levende bewijs dat de ooit zo bejubelde apartheid aan populariteit is verloren.
Anti-Amerika propaganda is in feite net zo triest als pro-Amerika propaganda. Elk land, elke natie, elke hegemonie kent zijn voor- en nadelen; zijn lichte en donkere zijden. De aarde kent geen paradijzen en dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Maar dat is geen reden om een land maar gelijk de grond in te stampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verleden? wat ik noem is heel vers. ik geef toe dat obama een verschil kan maken. maar laten ons niet rijk rekenen hij schijt 7 kleuren paars voor de NRA en haar electoraat. amerika is een bananenrepubliek vermond als een democratie dat is mijn probleem. ze kunnen niet tegen kritiek en polariseren opzettenlijk. eerst deden ze dit met joden toen communisten nu islamieten en alles wat aan de axis of evil kleeft. amerika heeft hopenlijk echt zijn tijd gehad en vedient geen volgnede kans. 3 strikes you're out... dit hebben ze zelf verzonnen laat ze het nu maar ondergaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menno, ik kom uit de VS en ik kan je verzekeren dat je klinkklare onzin loopt te verklaren. Ik vind het weerzinwekkend hoe jij alle Amerikanen over een kam scheert. Je weet vast wel, bijvoorbeeld, wie de slavernij in Amerika heeft geïntroduceerd. Zullen we het gaan hebben over de politionele acties van het Nederlandse leger in Indonesie? Maar goed... Ik denk dat de wereld een stuk beter af is met Amerika als wereldmacht. Wie heeft het boek 1984 gelezen? De wereld zucht daar onder een zwaar authoritaire supermacht. Iedereen is een radertje in een kapotte machine. Niemand heeft privacy of mensenrechten. Zo had het ook kunnen vergaan. Laten we dat nooit vergeten. Vraag maar aan je oma en opa of ze het graag anders dan nu het hadden gehad. PS - @menno: Die klootzak van een Timothy McVeigh in je avatar heeft de moord van 168 mensen op zijn geweten, waaronder 16 jonge kinderen. Hij kreeg op 11 juni 2001 wat hem toekwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap sowieso de intense haat tegen Amerika niet. Amerika was er ook in de tweede wereldoorlog om ons te bevrijden, misschien dat ze ook andere motieven hadden.
Maar toch waren ze er, en daar moeten we ze eeuwig dankbaar voor zijn, Al die levens die zij geofferd hebben voor onze vrijheid. Anders waren we nu misschien wel onder Duitsland of onder de Sovjet Unie gevallen. Ik ben het ook niet eens met hoe ze bepaalde dingen benaderen, maar ik ben ze wel eeuwig dankbaar en ik heb hen 1000x liever dan China. @mh75: Ik heb dat boek niet gelezen maar je hebt me nieuwsgierig gemaakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mc veigh heeft niet meer doden op zijn geweten dan bijv bush sr & jr, niet zo zeuren. grappig feitje hierbij is dat elke post 2de wereldoorg president zoiezo opgehangen had moeten worden (buiten obama), voor oorlogsmisdaden als ze hun eigen richtlijenen zouden volgen. bush vloog oneigenlijk irak binnen en dat koste levens mc veigh blies een gebouw op om oneigenlijke redenen. maar mc v kwam ten minste voor zijn motivieven uit. orwell erbij halen is echt een zwaktebod als big brother ergens realiteit is geworden in de westerse beschaving is dat in de US. als je je bek open doet word je onder de monitor gelegd, het patriotisme is een ziekelijk geloof wat dat betreft. kinderen die trouw aan de vlag moeten zweren. een vrij land.... een echt vrij land bedenkt niet zoiets als de axis of evil om andere groepen te isoleren en discrimineren.... o ja vrijheid zei je de scheiding vankerk en staat is daar onlosmakenlijk mee verbonden en die is er in amerika in de pracktijk niet. ik ben bang dat je er iets te lang hebt gewoond en je hebt laten inpalmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bagatelliseert de daden van een massamoordenaar. Dat je niks over de VS weet dan wat je in de rij voor de kassa hoort blijkt maar al te goed. Waarmee heb jij je laten inpalmen? Tjonge jonge, een grotere brei van onzin heb ik zelden gezien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoor je niets van de misdaden van de US ontkrachten, gaan roepn dat ik het bij de kassa heb gehoord is een zwaktebod in plaats hiervan zou je dus de ligitimiteit van mijn genoemde misdaden moeten kunnen weerleggen en dat lukt je dus niet.... bush heeft meer moorden op zijn geweten dan mc veigh. de oorlog in irak is en was niet legitiem dat zou ook het geval zijn als ik deze informatie bij de c1000 op had gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het steeds over zwakteboden. Je vraagt mij om jouw beweringen over de VS te weerleggen. Nee, zo werkt dat niet. Jij komt met beschuldigingen. Die moet JIJ met feiten staven. De bewijslast zit bij de beschuldigende partij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn geen wapens gevonden in irak, doe nou maar plussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zo werkt dat niet. Jij komt met beschuldigingen. Die moet JIJ met feiten staven. De bewijslast zit bij de beschuldigende partij.... kijk en nu heb ik je waar ik je hebben wil, de oorlog in irak was gestoeld op verdenkingen waar ze geen bewijzen van konden maken. het is dus geheel andersom. ik hoef niks te bewijzen aan jou juist amerika heeft geroepen en niet bewezen. amerika heeft het door mh57 zo bejubelde principe niet toegepast. en jij mij vragen om bewijs van geen bewijs. .... Nee, zo werkt dat niet jochie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er 1 bevolkingsgroep is die je nooit zult leren kennen dan zijn het de chinezen, je hoort ze niet en ziet ze net maar als ze komen dan zijn het er een heeele boel.
Ze junnen misschien niet zo veel verzinnen, maar ze majen alles tot in de perfectie na totaan de Rembrand toe als het moet.
VS en dat blijft voorlopig ook zo.europa volgt meestal trouw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorlopig nog de Verenigde Staten van Amerika.
14 jaar geleden
Antwoord: De Verenigde Staten van Amerika
Het machtigste land of supermacht is een begrip in de internationale politiek en de politieke geschiedenis. Het wijst op landen of naties die zoveel macht hebben dat zij de loop van de wereldgeschiedenis min of meer beslissend kunnen beïnvloeden. Machten zoals Egypte, Assyrië, Babylonië en later het Romeinse rijk waren supermachten.
In de 16e eeuw vormde Spanje de supermacht in Europa en in de Gouden Eeuw was Nederland één van de supermachten, samen met Frankrijk en Groot-Brittannië. Groot-Brittannië en Frankrijk. Uiteindelijk bleef Groot-Brittannië als enige supermacht over. Het land verwierf een kolossaal wereldrijk. Na de verloren Tweede Wereldoorlog was de rol van Duitsland als supermacht uitgespeeld. Maar diezelfde oorlog was de nekslag van Groot-Brittannië. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie als supermachten naar voren. De doorlopende Koude Oorlog tussen deze twee staten is in 1989 door de Verenigde Staten gewonnen. Vanaf dat moment was Amerika de enige super macht in de wereld. Echter, er staat al weer een nieuwe aan de poort te kloppen en dat is China. De toekomst zal ons leren of zij door kunnen stoten.
Een supermacht heeft belangrijke invloed op de wereldorde, zie de geschiedenis. Bij ingrepen en conflicten tussen naties is het ingrijpen van supermachten soms beslissend. Voor stabiliteit in de wereld is het bestaan van supermachten onmisbaar. De huidige wereldorde is zonder Amerika onbestaanbaar. Maar in deze “moderne” tijd is dit wel discutabel geworden, daar veel mensen menen dat de term supermacht iets is van het verleden. Geen enkel land c.q. machtsblok heeft de absolute macht, en elk van deze landen/machtsblokken is in bepaalde gevallen afhankelijk van een ander machtsblok. Zo is de VS afhankelijk van de EU met betrekking tot buitenlandse investeringen, leningen, etc. Ook is de VS afhankelijk van andere machtsblokken als het gaat om militaire interventies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi duidelijk antwoord +1
De Verenigde Staten zijn ongetwijfeld een machtige hegemonie, maar zij zijn op hun beurt weer afhankelijk van de grondstoffen en import uit andere landen, die daardoor indirect ook grote macht uitoefenen met hun positie.

Wie het machtigste land is, is dus eigenlijk een vraagstuk die je al gauw tot de conclusie brengt dat macht een heel uitgestrekt en complex begrip is, wanneer je het toepast op onze wereldhiërarchie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kazachstan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VS
en china begint ook machtig te worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaticaanstad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Verenigde Staten. Ik geef alle lezers van dit antwoord het advies om dit op te zoeken op youtube:

'' The Obama Deception''

Het is een documentaire over de corrupte amerikaanse regering. Het is een samenzweringstheorie die erg confronterend lijkt voor de leiders van de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is china
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
China is het machtigste land van de wereld.
Alleen op basis van vrijwillige indoctrinatie wordt ons ingepompt dat Amerika dit zou zijn,maar op basis waarvan?
Ik denk in militair opzicht dat ze al bewezen hebben, ondanks high advanced weapons, geen oorlog te kunnen winnen.
In economisch opzicht zijn ze van verschillende landen afhankelijk en als ze alle schulden per direct moeten aflossen zijn ze failliet.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik de ontwikkelingen betreffende kernwapens in Iran met argusogen aanschouw want zelfs een oorlog met Iran zou Amerika al fataal worden.
Dus China ( stille wateren hebben diepe gronden )