zijn de cellen in een huis van bewaring even groot als in die in een gevangenis?

zitten de 'bewaarden' ook met twee man in éen cel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap de vraag niet. Wat is het verschil tussen een gevangenis en een huis van bewaring?

Het beste antwoord

Een cel of verblijfsruimte heeft minimaal de volgende afmetingen:
een vloeroppervlakte van 10 m2, een breedte van 2 meter, een vrije hoogte van 2,5 meter. (met een marge van 10%).
Een cellencomplex in een Huis van bewaring heeft verschillende statussen. Het is het ministerie van Justitie die de status bepaalt van een cellencomplex, afhankelijk van de benodigde veiligheidsregels.
Het is een gebouw waar verdachten zitten die nog niet zijn voorgekomen en die in voorlopige hechtenis zitten of voor passanten die wachten op een plek in een tbs-kliniek. De cel is kaal en wordt door één persoon gebruikt in afwachting van zijn veroordeling of vrijspraak. Een cel is minstens voorzien van wasbak met stromend water, toilet, soms een douche, een raam met een glazen ruit en een luchtafvoer.
Als er douchegelegenheid in de cel is dan is deze een meter groter dan de standaard van10 m2ven bovendien vijftig cm hoger.
Zit de gedetineerde in beperking dan is er voor een bepaalde periode tijdens zijn verblijf geen TV , geen kranten, niet bellen en geen contact met zijn medegedetineerden. Zo'n gedetineerde krijgt binnen een huis van bewaring dan meestal een rode kaart waarop zijn naam en registratienummer vermeld staat, alsmede de datum van binnenkomst.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_van_bewaring

De inrichting van een gevangeniscel kan variëren, maar is minder sober gemeubileerd dan een cel in het huis van bewaring. Een tafeltje met twee stoeltje, er kunnen persoonlijke accenten in aangebracht worden, zoals foto’s aan de muur of een kanariepiet in een kooitje. TV kan gehuurd worden, dus zelf betalen.
Het traditionele uitgangspunt van het Nederlandse gevangeniswezen – slechts één gedetineerde per cel – werd in 2004 verlaten als gevolg van het grote cellentekort.
In Nederland geldt Regeling eisen verblijfsruimte penitentiaire inrichtingen. Ook heeft de gedetineerde op basis van internationale verdragen het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer krachtens artikel 8 EVRM en artikel 17 IVBPR. Plaatsing in een meerpersoonscel kan alleen slechts plaatsvinden als aan de hierin genoemde eisen wordt voldaan.
Het uitgangspunt in Nederland is dat iedere gedetineerde in aanmerking komt voor plaatsing op een meerpersoonscel, tenzij er sprake is van een zogenaamde contra-indicatie of in België een tegenaanwijzing. Plaatsing op een meerpersoonscel geschiedt niet standaard (meer) maar op basis van vrijwilligheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is dat hetzelfde, ze noemen dat tegenwoordig penitentiaire inrichting en er is dus geen verschil.