Diep onder de grond uit de "kolenmijn".

Toegevoegd na 2 minuten:
Meer dan 85% van de Nederlandse kolen komt uit Zuid-Afrika, Colombia en Indonesië
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Nederland en België wordt het niet meer uit de grond gehaald. Het zit er overigens nog wel, dat is niet op.
De steenkool die we hier nu gebruiken komt uit mijnen over de hele wereld. In China en Afrika bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze steenkool wordt onder andere geimporteerd uit Colombia, Indonesie en Zuid-Afrika, volgens onderstaande artikelen. De bronnen zijn beide nogal fel tegen steenkoolcentrales. Dat is begrijpelijk als je beschouwt hoe het landschap wordt verwoest door de steenkolenmijnen (in Z-Afrika vaak dagbouw, wat wil zeggen dat hele bergen worden 'omgezet') en de uitstoot van CO2 die de kolencentrales veroorzaken.