Welk deel in je hersenen zorgt ervoor dat je, je enorm kunt vergissen in iemand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat is niet een bepaald deel in de hersenen.
Je hebt een eerste indruk, en die eerste indruk die ga je proberen te onderbouwen met extra informatie. Zodra je daarmee klaar bent, heb je je oordeel klaar over iemand.

Voorbeeld: iemand komt in een wachtkamer binnen, ziet er niet goed uit, en je vindt de persoon niet zo geweldig. Dan gaat zijn telefoon, hij gaat op in zijn telefoongesprek en je schrijft hem helemaal af omdat hij er niet goed uitziet, en omdat het je niet aanstaat wat je hoort tijdens zijn telefoongesprek (hij is erg ontwijkend, zegt dat hij het niet weet, wil geen informatie geven).

Door deze twee beoordelingen zit je helemaal fout: want je ziet iemand die naar de dokter gaat, en hij ziet er slecht uit omdat hij ziek is. Bovendien belt net op dat moment zijn werkgever op, omdat die wil weten wat hij mankeert, maar hij wil daar niets op zeggen omdat hij niet wil dat zijn werkgever zich bemoeit met zijn priveleven.

Nu zie je met een beetje achtergrond dat je je kan vergissen, want in normale omstandigheden ziet de persoon er beter uit, en als hij telefoneert kan hij normaalgesproken heel erg goed uit de voeten. Je hebt je helemaal vergist... omdat je niet voldoende informatie over iemand had, maar je dacht dat je dat wel had. En dat is waar het fout gaat.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi voorbeeld, +1

Andere antwoorden (7)

Die verbinding tussen de linker en rechterhelft van de hersens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: het denkende deel ervan!
Wie denkt kan zich nu eenmaal vergissen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 juist...
Ik denk eerder, dat je een bepaald deel van je hersenen uitgezet hebt, als je je enorm vergist : het redelijk nadenkende deel. Want vaak neemt je fantasie of je wensdenken het over. Of je bent verliefd, en dat is natuurlijk een soort 'gekte', waarbij je de werkelijkheid even niet waar kan nemen. Dan accepteer je alles, praat dingen goed, wil dingen niet echt waarnemen zoals ze zijn, en projecteert je dromen en je fantasieën op iemand waar je als een blok voor gevallen bent.

Tenzij iemand er gewoon op uit is je enorm uit te buiten of misbruik van je te maken. Zo iemand is zó gehaaid in het 'rad voor andermans ogen draaien', dat je het in alle nuchterheid en scepsis gewoon niet kan zien.

Dan gewoon een streep eronder zetten, je wonden likken, en zo snel mogelijk vergeten, dat er zo'n schofterig iemand bij je in de buurt is geweest. Die krijgt z'n streken nog wel een keer uitbetaald, want álles gebeurt nou eenmaal met een reden.....Diep ademhalen, niet omkijken, en doorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ook bedankt!
Hersens kunnen zich niet vergissen... Hersens functioneren (goed) of functioneren niet (goed)... Het is het programma dat loopt in de hersens dat zich kan vergissen, maar hersens vergissen zich nooit...
Vergissen is menselijk zegt men wel eens... Hersens maken je menselijk, maar het gaat vooraf aan menselijkheid...

Dus als je een deel wilt horen van de hersens dat zich vergist dan is het het programma dat loopt in de hersens...
Door trauma, door onwetendheid, door allerlei oorzaken kunnen er foutjes in het programma sluipen... Heb je eenmaal zo´n foutje dan vergis je je steeds in mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat deel,waarmee je je besissingen neemt.Die zijn vaak niet weldoordacht,maar emotioneel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je in iemand vergist, dan heb je je (voorlopige) oordeel, niets anders eigenlijk dan een hypothese, gebaseerd op te weinig of verkeerde informatie.

Er is dan niet iets verkeerd gegaan, je stelt alleen een hypothese bij.
14 jaar geleden
Ik denk dat je niet kunt zeggen welk deel van de hersenen hiervoor zorgt.
misschien is de eerste indruk van iemend goed maar zegt je instinkt/intuitie iets anders..tís maar waar je naar luisteren wilt.