wat kan ik doen als de buurvrouw niet goed voor haar konijn zorgt?

Het konijn staat op het gemeenschappelijke grasveld bij de flat in een hok met ren. Ik vul wel eens het flesje water bij, want die is vaak leeg. Maar het voerbakje word ook bijna nooit bijgevuld, hij zit soms een paar dagen zonder eten.
Ik ben dit weekend langsgeweest om mijn zorgen te uiten hierover, toen werd het bakje bijgevuld, maar nu is het alweer leeg sinds gisterochtend.
Kan ik hier verder nog wat tegen doen? Ik vind het zo zielig, er word totaal niet omgekeken naar het konijn, zijn hok word volgens mij ook niet schoongemaakt.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb van de week het hok schoongemaakt, en geef nu zelf elke dag het konijn wat voer, groente, en aandacht en nieuw water indien nodig. Is maar 5 minuutjes van mijn dag, en het maakt toch een heel verschil voor dat konijn.

8 jaar geleden
1.7K
Rieneke1
8 jaar geleden
Je kan de dierenpolitie bellen: 144.
Of de afdelingsinspecteur van de dierenbescherming. Eten en drinken is een vereiste.
Fijn dat jij je om het diertje bekommert!
Rieneke1
8 jaar geleden
Goeie vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat dat dier nog leeft, konijnen behoren continu voedsel te hebben anders leggen ze snel het loodje ...
Zonde dat zulke mensen dieren nemen zonder te weten wat de verantwoordelijkheden zijn ...
Ritsuka
8 jaar geleden
ja, ik ga zelf maar wat voer halen voor dat beestje, en kijken of ik de kooi schoon kan maken.
Het konijn was waarschijnlijk leuk kado voor de kinderen, maar toen ik haar sprak zei ze al dat een andere buurvrouw zou zorgen voor voer, dus dat doen ze zelf al niet eens meer.
Rieneke1
8 jaar geleden
Staat het beestje ook niet in de volle zon? Heel veel konijnen hebben het slecht, er is veel verborgen leed wat dat betreft. Wellicht overleggen met buuf of het asiel of de knaagdierenopvang een beter idee is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede adviezen Rieneke.
Ritsuka
8 jaar geleden
hij staat wel naast een boom, in de schaduw

Het beste antwoord

De politie erop af sturen kan natuurlijk maar het is de vraag of je daar niet meer mee bederft dan verbetert. Verwaarlozing van huisdieren is nogal eens het gevolg van psychische problemen: mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen kunnen dat zeker niet voor hun dieren. Je hebt al met de eigenaar gepraat maar dat heeft niet geholpen. Het beste wat je nu kunt doen is het konijn zelf in de gaten houden en als dat nodig is verzorgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
De LID (dierenbescherming) geeft eerst tips ter verbetering van de situatie: bij een volgend bezoek wordt het konijn in beslag genomen.
Dus wat zou je bederven?
De dierenpolitie verwijst hoogstwaarschijnlijk door naar de LID, met hetzelfde resultaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn (beperkte) ervaring op dit gebied is dat mensen nogal overspannen reageren op politie in deze situaties.
Rieneke1
8 jaar geleden
Eerlijk gezegd: dat interesseert me geen knoop.
In dit geval gaat het om de dieren die geholpen moeten worden.
In eerste instantie stelt de politie of inspecteur zich vriendelijk op, en worden alleen verzorgingstips gegeven.
Pas als er niets veranderd blijkt, volgt inbeslagname.
Als mensen dat niet kunnen handelen dan is dat jammer maar helaas.
niko
8 jaar geleden
Opeten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet wel degelijk rekening houden met de eigenaar van een verwaarloosd dier. Ik denk dat als de eigenaar zich gepasseerd of beledigd voelt de kans bestaat dat hij/zij ijskoud weer een nieuw dier koopt na beslagname. En dan begint het weer opnieuw.
Rieneke1
8 jaar geleden
alkmaar: in eerste instantie wel, in tweede instantie niet.
In ernstige gevallen kan de rechter bepalen dat er geen dieren meer gehouden mogen worden voor een bepaalde tijd. Soms is het idd een gebed zonder eind, maar geloof me gerust dat de eigenaren netjes worden aangepakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke, ik hoop dan maar dat je gelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat Rieneke zegt, de dierenbescherming er op af sturen. Eventueel kun je een anonieme melding doen als je voor de verstandhoudingen vreest.
Ritsuka
8 jaar geleden
Het konijn was waarschijnlijk leuk kado voor de kinderen, maar toen ik haar sprak zei ze al dat een andere buurvrouw zou zorgen voor voer, dus dat doen ze zelf al niet eens meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien kan je vragen of jij het konijn mag hebben/mag weggeven aan iemand in jouw omgeving?
Ritsuka
8 jaar geleden
dat is misschien een idee, volgens mij heeft een collega van mijn moeder een aantal konijnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Los van alles is een konijn een groepsdier en behoort dus niet alleen te worden gehouden .

Andere antwoorden (1)

Vermoedelijk is er meer aan de hand dan alleen een slecht verzorgd konijn. U hebt eenmaal uw zorgen geuit. Dit kan echter zijn overgekomen als een aanval. Zelfs als dit niet zo is dan is het heel goed mogelijk dat u 'afgeserveerd' bent met een snelle ja en één keer het bakje verversen. De eigenaar is er daarmee vanaf.

Dit hoeft geen onwil of moedwillige dierenmishandeling te zijn! Mensenschuwheid en/of depressie kan een oorzaak zijn. Ook bepaalde angsten kunnen een rol spelen. Alles in combinatie kan ook. Ik ben geen psycholoog overigens.

Wat u het beste kunt doen, als u wilt helpen, is uw aandacht op de persoon richten. Is die vereenzaamd? Depressief? Bang? Wat is er, kortom, aan de hand? Als u nog eens met de eigenaar gaat praten en interesse toont in hem of haar dan hebt u een grotere kans werkelijk in gesprek te komen. Misschien moet u een paar keer proberen.

Als u vervolgens besluit dat u toch instanties moet waarschuwen dan helpt u niet alleen dat konijn maar de hele situatie.

Misschien komt u een heel eind verder met die persoon. Als die man of vrouw beter wordt dan gaat het vast ook wel beter met het konijn.

Misschien komt u niet verder. Kom in elk geval in actie en laat het, als u het zelf niet kan of wil en er is echt iets serieus aan de hand, over aan de professionals. Wettelijk gezien moeten hulpbehoevende dieren geholpen worden en dat geldt zeker voor mensen.

Uw gemeente kan u helpen als u zich zorgen maakt over een persoon in uw buurt. Een verwaarloost dier kunt u anoniem melden via 144 Red een dier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik verwacht niet echt psychische problemen bij de buurvrouw. Het is gewoon een gezin met 3 kinderen, volgens mij was het konijn een kado voor de kinderen. Ik heb verder niet zoveel contact met de buren, heb daar niet zo'n behoefte aan.
Ik heb gisteren zelf voer en hooi gehaald en ga zelf wel op dat beestje letten.
flyingcrow
8 jaar geleden
Fijn dat je dat wil doen Ritsuka,waren er maar meer mensen zo oplettend.Dat zou veel dierenleed schelen