Hoe spreek ik een dokter aan ?

Dag,

Ik ga een mail sturen naar een zaalarts in het ziekenhuis, ik heb hem al vaker gesproken en weledelgeleerde... oid is niet echt nodig. Toch zou ik hem graag aanspreken met zijn titel.
Wat moet ik nu gebruiken,
- dokter
- dr.
- Dr.
- ... ?

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
40.7K

Het beste antwoord

Ik zou in zo'n geval beginnen met "Beste dokter Warbol", of "Geachte dokter Warbol", net hoe formeel je wilt zijn.

Ik zou geen Dr. gebruiken. Dr. wordt namelijk als titel gebruikt voor iemand die is gepromoveerd. Jouw zaalarts zal misschien gepromoveerd zijn, maar dat weet je niet. En hij zou ook meerdere titels kunnen hebben, bijvoorbeeld Professor Doctor. In dat geval staat het wellicht wat vreemd als je maar één van de titelt noemt en de andere titel(s) vergeet.

Toegevoegd na 19 minuten:

PS.
Voor degenen die zich afvragen waarom ik hem Warbol noem:
Meester Warbol is de schoolmeester van de neefjes van Donald Duck in het gelijknamige weekblad. Geen zaalarts dus, maar wel de eerste naam die me te binnen viel bij het schrijven van mijn antwoord. Waarschijnlijk omdat ik net een Donald Duck aan het lezen was.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+je Artsen spreek ik ook altijd op die manier aan.
Ivana
8 jaar geleden
Cryofiel plus, ook voor Warbol. Veel leuker dan Jansen.
Zaalartsen zijn hier heel vaak aio's. In opleiding dus voor een specialisatie. Wees informeel, maar beleefd. Dat is genoeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geweldige vondst, goed antwoord ook, jammer dat ik nog niet kan plussen.
Thecis
8 jaar geleden
+
Vele redenen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eens met het antwoord. Toch is het een enigszins bevreemdend gebruik om artsen aan te spreken met hun beroepsnaam + achternaam. We zeggen wel 'Beste dokter Warbol', maar niet 'Beste loodgieter Warbol' of 'Beste ambtenaar Warbol'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reactie(s). Ik heb gekozen voor "geachte dokter"
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb met professoren en dokters en meesters en weet ik veel wat nog meer van een belachelijke titels te maken gehad bij de Universiteit. Sommige van die omhoog gevallen kwallen wilde perse met hun titel aangesproken worden. Sindsdien is iedereen bij mij: Meneer of mevrouw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt :)