Waarom is de politie aanwezig tijdens een integrale controle uitvoering over woonsituatie?

Ik kreeg opeens een brief met:
Vandaag hebben gemeente, politie en woningbouw een integrale controle uitgevoerd om uw woonsituatie vast te stellen. Helaas hebben wij u niet thuis aangetroffen.

Is de politie bij elke controle over woonsituatie aanwezig? Of is er meer aan de hand? Wat mag een politie doen wat een gemeente ambtenaar niet mag tijdens zo een controle in huis.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
Erna55
8 jaar geleden
De politie mag zorgen dat de ambtenaar niet in elkaar geslagen wordt.
Ook mag de politie " bewijsmateriaal" verzamelen. Wanneer je weet wat ze willen onderzoeken, kun je medewerking verlenen en dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zet je dit niet bij antwoorden maar reacties?
tinus1969
8 jaar geleden
Dat klinkt alsof ze op zoek zijn naar strafbare feiten; wietplantages etc.
Erna55
8 jaar geleden
@Suikerspinnetje :
Er zijn juristen die dit met wetsartikelen kunnen benoemen. Deze artikelen heb ik niet bij de hand.
Daarom zou het mogelijk geen "antwoord" zijn.

Antwoorden (1)

De integrale controle gebeurt door een interventieteam die samengesteld is door de gemeente.
De politie gaat mee om ervoor te zorgen dat de ambtenaren hun werk kunnen uitvoeren, en om eventueel "bewijs" te kunnen veiligstellen.

Een voorbeeld van het interventieteam uit de gemeente Diemen :

Het interventieteam bestaat uit medewerkers van de gemeente, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de Inspectie SZW, de Belastingdienst, het Openbaar Ministerie en de politie.

Doel interventieteam
Het interventieteam heeft zich gespecialiseerd in het voorkomen en terugdringen van fraude bij bedrijven en bewoners. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om belastingen, uitkeringen, toeslagen, premies, arbeidsomstandigheden vergunningen en wonen. Dit interventieteam gaat in wisselende samenstelling op bezoek bij een aantal bewoners en bedrijven in de gemeente.

Gegevens vergelijken
Het interventieteam vergelijkt de gegevens die u aan deelnemende instanties heeft verstrekt. Als dit tot vragen leidt, kunnen de leden van het interventieteam op controlebezoek gaan bij deze adressen. Bijvoorbeeld als er vragen zijn over de juistheid/volledigheid van uw adresinschrijving, uw inkomen/toeslag of uw woonsituatie. Het doel van het bezoek is om elke twijfel weg te nemen en eventuele fraude op te sporen. Als u zich aan de regels heeft gehouden, hoeft u zich geen zorgen te maken.