Wordt de naam van het dorp of de stad vermeld op officiële post?

Bijvoorbeeld, je krijg een brief van de belastingdienst en je woon in Nes op Ameland. Staat er dan het dorp (Nes) of de gemeente (Ameland) vermeld op post van de overheid?

8 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

op de brieven die ik van de Belastingdienst krijg, staat gewoon de naam van het dorp waar ik woon vermeld.
Soms staat er in officiele documenten wel "geboren te *gemeente*", en dan de gemeente waarin de plaats ligt waarin je geboren bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De woonplaats (zo heet dat ding nu eenmaal, zelfs als er niemand woont) is onderdeel van de officiële adressering. En je mag verwachten dat officiële instanties hun post juist adresseren.

Een plaatsnaam kan inderdaad iets anders zijn dan de de naam van de gemeente. Wel is het zo dat de gemeentes verantwoordelijk zijn voor begrenzing en benaming van woonplaatsen.

Met de invoering van de postcode in Nederland in 1978 zijn de woonplaatsen (opnieuw) vastgelegd. Sindsdien hoort (in principe) elke plek in Nederland tot één woonplaats en heeft elke woonplaats één naam. Daarmee werd veel onduidelijkheid opgeheven. Echter, ook sindsdien bestonden er nog twijfelgevallen: De gemeente 's-Gravenhage komt overeen met de woonplaats Den Haag. Vele dorpen (bijvoorbeeld: Scheveningen) en voormalige gemeenten worden soms als woonplaats/dorp beschouwd terwijl ze dat (officieel) niet (meer) zijn. Anderzijds wordt de formele woonplaats Amsterdam Zuidoost soms genegeerd en beschouwd als onderdeel van de woonplaats Amsterdam.

Met de invoering van de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (Wet BAG, 2008) is een nieuwe ronde doorgevoerd van verduidelijking, met de verplichting aan elke gemeente om de woonplaatsen (met hun begrenzing) vast te leggen. In deze wet staat ook dat gemeenten hun hele gebied moeten verdelen in woonplaatsen, zodat de indeling gebiedsdekkend is.
Aangezien het gehele land Nederland gemeentelijk is ingedeeld, is de woonplaatsindeling voor heel Nederland nu ook gebiedsdekkend, dat wil zeggen dat elk plekje in Nederland nu tot één woonplaats behoort.

Op 1 januari 2012 telde Nederland 2504 woonplaatsen.