Gaat humor altijd ten koste van een ander?

Ik kan namelijke geen andere soort bedenken.

Toegevoegd na 11 minuten:
met alle respect voor ieders antwoord...ik zie geen één voorbeeld als onderbouwing. Ook zelfspot gaat ten koste van iemand, het hoeft niet persé kwetsend te zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
das een goeie maar....gaat wel ten koste van iemand. toch duimpie

Het beste antwoord

Zelfspot gaat niet ten koste van een ander.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een woordspeling hoeft niet ten koste van iemand te gaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
*De duiker was diep gezonken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee, vaker ten koste van een tendens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, met zelfironie kan je prachtige humor bedrijven zonder iemand te kwetsen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En mopje over b.v. 2 koeien of varkens,maag dat wel? Of bedoel je over mensen?
Dan gaat het dus niet ten koste van mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi, "2 koeien" "maag" - terwijl koeien juist notoir veel magen hebben... Subtiel, Moolkeesje, maar ik heb je door!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sne,nu schat je me toch te hoog in! Was simpel een slip of the pen.
Niet altijd.

Een woordspeling kan ook grappig zijn. Die doet vaak niemand kwaad maar is gewoon een leuke vondst.

Of een grappige redenering:
Ik pas in mijn regenjas
Mijn regenjas past in mijn aktetas
Ik pas in mijn aktetas

Of een verspreking.

Of zelfspot.

En er is een vorm van satire die zich met name richt op waarde, normen en trends.

Maar je hebt gelijk. De meeste grappen en grollen gaan vaak ten koste van een ander. Spot, ironie, sarcasme, en zwartgallige humor zijn veelal het populairst.

Wist je dat wij Nederlanders een poosje ons gevoel voor humor zijn " kwijtgeraakt" ?
Dat was aan het einde van de 17e eeuw, met de opkomst van het calvinisme. De kerk vond lachen zondig en zo werden de Nederlanders een somber volk. Pas in de 20ste eeuw kwam de humor weer terug in het publieke leven.

Misschien komt daar dat sarcasme en satire wel vandaan.

;)

Toegevoegd na 6 minuten:
Naar aanleiding van de uitbreiding op je vraag deze link. vol met voorbeelden van niet kwetsende humor.

Een voorbeeld hieruit van een humoristische slagzin/ woordspeling:

Scheikunde studeren in Leiden is werken aan oplossingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je hoe een koe eenhaas vangt? Hij gaat achter een boom staan en doet het geluid van een boerenkool na.

Er zijn zoveel onverwachte dingen die gebeuren, waardoor je iets totaal in een ander perspectief ziet.
Neem bv het Sinterklaasverhaal van Toon Hermans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Humor is meer dan leedvermaak!
Humor kan in de volgende situaties optreden:

•Plotselinge opluchting of vermindering van spanning.
•Bij een onverwachte (of verrassende) wending of een onverwacht antwoord op een bepaalde vraag
•Bij sterke incongruentie, d.w.z. als twee gedachten of zaken op een lijn worden geplaatst, die qua betekenis of emotionele inhoud sterk van elkaar verschillen. Dit aspect komen we bijvoorbeeld bij een woordspeling tegen. Onverwachtheid en incongruentie zijn ook door de Frans filosoof Henri Bergson als kernelementen van humor benadrukt.
•Als vorm van leedvermaak, d.w.z.als anderen fouten maken, zich dom of onhandig gedragen of pech hebben. Het voorbeeld van de clown sluit hierbij aan. Ook de Belgenmop kan gezien worden als een variant hierop.