Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen van geld?

Waarom gaan we niet zonder geld leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Het voordeel van geld is dat je het af en toe kunt uitgeven, en dat je zoveel goeds mee kan doen.
Je kunt er zoveel mensen blij en gelukkig mee maken, die zelf bijna niets hebben.
Het nadeel van geld is dat het zo materialistisch kan maken.
Mensen kunnen er zo in opgaan om geld te vergaren, zodat ze alleen maar oog daarvoor hebben, en alles en iedereen daaraan ondergeschikt maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het voordeel is dat je ruilhandel overbodig maakt. Ruilhandel is heel ingewikkeld en vertraagd de economie enorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld maakt alles toegankelijker.
Zonder geld zou je alles moeten ruilen met elkaar. Maar als iemand dan niet met jou wil ruilen kan je niet aan dat komen. Ook is het een ingewikkelde zaak met diensten. Hoe moet je iemand belonen die een huis voor jou bouwt?
Geld maakt het allemaal net wat makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld is een ruilmiddel. In een primitieve samenleving had men geen geld nodig. Als de een een schaap slachtte en weggaf, kreeg hij er een andere dienst voor terug, bijvoorbeeld een genaaide jas van het schapenvel of een mud aardappelen.

Omdat het in deze complexe wereld niet meer mogelijk is om diensten te ruilen, is er geld voor in de plaats gekomen.

Toch gebeurt het in het klein nog wel zonder geld: ik maak jouw computer, wil jij dan even mijn kamer stoffen? Vriendendiensten en burenhulp zijn daar twee voorbeelden van.
14 jaar geleden
Voordeel is handelen gaat makkelijk en simpel. nadeel is teveel geld maar gelukkig zeggen ze, maar is niet zo, maar het kan ook zo zijn. en met weinig geld kan je niet zo veel dingen er mee doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld is nodig om in onze behoeftes te voorzien, het nadeel is dat het hebben van geld vaak een indicatie is op de "maatschappelijke ladder" Liever communistich gedachtengoed, maar ja een rijke communist is geen communist.