Waarom wordt hier door jongeren vaak wat meewarig op ouderen gereageerd, terwijl in sommige andere landen ouderdom juist respect oproept?

Het valt me op dat jongeren vaak doen alsof jong zijn een knappe prestatie is en ouderdom een zwakte, alsof ouderen mensen geen waardevolle kennis hebben en alsof niet iedereen uiteindelijk gewoon ouder wordt, maar daarom zeker niet minder waard..

Ik bedoel natuurlijk "ouderE mensen"...en ik poneer dit niet als STELLING, maar als vraag..

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Jongeren van tegenwoordig leren dat je respect moet verdienen en die niet krijgt naarmate je ouder wordt.

Vroeger was dit wel vaak zo, en waren oudere mensen vaak ook wijzer. Tegenwoordig denk ik wel dat je mag zeggen dat dit niet meer zo is. Als ik kijk naar de kennis die een jongere tegenwoordig heeft (de skills met computers zelfs nog buiten beschouwing gelaten) dan denk ik dat deze niet wel boven het gemiddelde niveau van ouderen ligt. Op zich niets ergs, maar de ouderen komen uit een generatie dat er geen vragen werder gesteld en enkel ja en amen werd gezegd. Momenteel ontwikkelen de mensen een eigen persoonlijkheid en slikken niet zomaar alles wat hun voorgeschoteld wordt.

Omdat de jongeren in zo een "snelle" wereld leven kunnen de ouderen vaak niet meekomen, opzich niet erg, maar als ze dit dan wel proberen en er dan vanuit gaan dat ze respect krijgen omdat ze ouder zijn dan hebben ze het helaas mis en kunnen er situaties ontstaan waarin een jongere laat merken dat het niet werkt.

Overigens is het feit dat "de marketing" de oudere doelgroep nog steeds slecht weet te vinden meer een zwak punt van hen zeker gezien de vele kansen die hier liggen niet enkel omdat steeds meer ouderen vrij vermogend zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik kan me totaal niet vinden in jouw stelling. Uitzonderingen daar gelaten is ook in Nederland zeker wel respect voor ouderen. Alleen zijn ouderen actiever en willen langer participeren in onze snelle samenleving. Daar ontstaat wel eens wrijving, maar dat is overal zo. Bij elke generatie hebben je een clash tussen jong en oud. Maar ik geloof niet dat dat in Nederland zo veel sterker is. Alleen in hele traditionele samenlevingen zijn ouderen de baas omdat ouderdom automatisch voor wijsheid staat. Gelukkig wordt bij ons je wijsheid gemeten naar prestaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is ook niet zozeer een stelling dan wel een constatering. Ik bedoel ook niet dat ik het vreemd vind dat er wrijving is tussen jong en oud, maar meer dat het mij opvalt dat in bijv.reclame, in de media etc. het accent ligt op jong=ok=kracht=slim en oud(er) = zwakte=beetje achterhaald=moet nog zo nodig meedoen=niet interessant.
Uiteraard wil ik niet generaliseren en doe ik dat helaas wel een beetje door deze vraag, maar dat is nu eenmaal het lastige van formuleringen..
Ik denk dat 'afzetten' tegen oudere generaties van alle tijden is en niet alleen van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk ook niet dat het alleen van deze tijd is en ik bedoel ook eigenlijk niet zozeer "afzetten tegen" , dan wel uitlatingen van jongeren die wijzen op een vorm van min(der) achting.
Behalve bovengenoemde argumenten is een samenleving onderhevig aan mode; mode dringt zelfs door in de wetenschap. Nu verwelkomen we alles wat nieuw is en ouderen doen belachelijk hun best om jong te doen, maar dat kan best veranderen. Misschien zitten we over een tijdje weer in een wat conservatievere samenleving.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je stelling als trend is zeker korrekt . Tot in de jaren 65_70 werden jongeren onder de 18 onmondig gehouden. Daarna kwam een zekere vorm van ontvoogding die nu als een slingerbeweging tot het uiterste gaat. Je durft amper nog een kind berispen of je bent totaal onverantwoord bezig. De focus op HET KIND,( mijn kind, braaf kind) neemt overdreven vormen aan van overbescherming en oververwenning. Hotel Mamma tot 25 jaar zal hier ook niet vreemd aan zijn. En daarom krijg je die meewarigheid tov ouderen. Wij jongeren staan in het middelpunt van de media, van de cultuur, van de marketing en de ouderen is een stukje verleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ouderdom niet automatisch leidt tot wijsheid. Respect heb ik bijvoorbeeld voor de waardevolle kennis die je noemt. Maar die heeft iemand niet alleen zomaar omdat hij er zeventig jaar lang in is geslaagd om niet onder een tram te komen.

Toch lijken sommige ouderen te denken dat alleen hun leeftijd genoeg is om bijzonder respect (dus meer respect dan ik mijn medemensen überhaupt al betoon) te krijgen. Zo werkt het niet. Ik leer graag van mensen die (op een bepaald gebied) waardevolle kennis of ervaring hebben. Dat kan best iemand van mijn eigen leeftijd zijn, terwijl iemand die al vijftig jaar alleen de gebaande paden treedt dat best niet kan zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat de nadruk in Nederland ligt op de arbeidsmarkt. Als je daar niet meer tot behoort, dan 'doe je niet echt meer mee'. Dat is een nare zaak, want zo verwordt het leven ook tot niets meer dan werk. Maar het leven gaat niet (alleen) om werken en geld en wat al niet meer.

Aan de andere kant ben ik zelf nog jong en merk ik vaak dat 'ouderen' volledig zijn vastgeroest in zoals zij het doen en niet meer open staan voor dingen. Misschien wordt ik later ook wel zo, maar dat is niet echt iets om respect voor te hebben denk ik, tenzij je zelf net zo vastgeroest bent.