Waarom is euthanasie nog steeds een probleempunt?

Dood willen, dat mag niet zomaar. Het wordt een ziek of onomkeerbaar neerslachtig persoon niet makkelijk gemaakt om op een goede menswaardige manier uit het leven te stappen!

Waarom nog niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Hoogstwaarschijnlijk omdat gelovige mensen van mening zijn dat de dood onderdeel uitmaakt van Gods plan. Door het moment van je eigen sterven te kiezen, zou je God dus onteren, omdat Hij degene is die de tijd van jouw dood hoort te bepalen.

Ik heb een groot netwerk, waarvan grofweg de ene helft wel gelovig is en de andere helft niet, en enkel een deel van de gelovige mensen heeft problemen met euthanasie. Van de niet-gelovigen is dat er geen één.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zullen dan de miljoenen mensen die willens en wetens in de 2e wereldoorlog"vernietigd"zijn,ook door dat gelovige deel als Gods plan beschouwd worden?

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat ethanasie nog een duister vlak is. Een leven "ontnemen" is nog altijd in de gewone zin van het woord een strafbaar feit en menig arts ontwijkt dit liever dan dat men het uitvoert (wat ik overigens wel kan snappen). Als je ethanasie van te voor goed geregeld hebt, met de familie doorgesproken hebt en je aangemeld hebt bij de stichting ethansie, gaat het geleidelijk en kan je op jouw aangeven moment "uit het leven stappen". Het brlijft wrang en ik zou zeker niet jalours zijn op degne die dit zou moeten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de beleidsbepalers vaak niet in een dermate omstandigheid verkeren om zelfs maar met hun grote teen in het schoeisel van terminaal zieken te moeten staan. "Ik kan me voorstellen, ik begrijp u volkomen, ik begrijp uw situatie". Ze hebben er geen flauwe notie van... Hadden ze het wel gehad dan was hun halsstarrige houding inzake de euthanasiewetgeving waarschijnlijk coulanter geweest.
Daarom is euthanasie nog steeds een onoverkoombaar probleempunt. En dan te bedenken dat Nederland qua euthanasiewetgeving mondiaal behoorlijk voor ligt op heel veel andere 'coulante en liberale landen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat we in een christelijke cultuur leven.
Christenen gaan er van uit dat al het leven door God geschapen is en dat het feit dat jij op deze aardkloot leeft, je gegeven is door God. Letterlijk betekent dit dat de gelovige mens niet over leven en dood mag beslissen.
Zolang er nog gelovigen zijn, zal euthanasie een probleem (twistpunt) blijven tussen wel en niet gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik uit meerdere bronnen heb gegrepen is de eed van hippocrates voor heel veel artsen een struikelblok. men redeneert daaruit vaak het volgende: wij zijn opgeleid om levens te redden of te verlengen niet om ze moedwillig te beeindigen.

fragment:

"Nooit zal ik, om iemand te gerieven, een dodelijk middel voorschrijven of een raad geven, die, als hij wordt gevolgd, de dood tot gevolg heeft."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eed_van_Hippocrates
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daarom laten ze terminale patiënten abstineren op de Intensive Care. En om zulks te vergemakkelijken worden de doses morphine opgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, morphine als noodzakelijk pijnbestijder met de dood tot gevolg word wel "toegepast" maar dat is ook wel echt overmacht.