Waarom draagt een bruidegom zijn bruid over de drempel als ze net getrouwd zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze op dat moment nog te tillen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
awwwwwwww Moolkeesje toch.. hahahahaha. als ze na verloop van tijd niet meer te tillen is.. is er wel meer om van te houden bijgekomen ;)

Het beste antwoord

Over de drempel dragen
De bruidegom draagt de bruid over de drempel. Het idee erachter was dat de demonen en boze geesten uit het ouderlijk huis van de bruid haar niet zouden volgen.

Waarom moest je nog meer de bruid over de drempel dragen. Wanneer de bruid als eerste over de drempel zou stappen dan had ze het de rest van het huwelijk voor het zeggen.
Over de drempel dragen was voor veel bruidegommen dan een betere optie.

Er is nog een andere verklaringen. Onder de drempel zouden de zielen van overledenen zitten en deze zielen wilde je niet storen op deze blijde dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vroeger geloofde men dat als een bruid het huis van haar echtgenoot inging, de demonen uit haar familie haar het huis in zouden volgen. De demonen zouden dit niet doen als ze over de drempel werd gedragen door haar echtgenoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De boze geesten die onder de drempel huisden konden op deze manier de voetsporen van de bruid niet volgen en dus geen kwaad aanrichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De man hoort de vrouw als eerste keer over de drempel te dragen. Dit is een oud Germaanse traditie die voorkomt uit het (bij)geloof dat de kwade geesten graag het geluk van de jonge zouden komen verstoren. Door een vrouw over de drempel te dragen konden de boze krachten haar sporen niet volgen en kan ze onstoorbaar het huwelijk in gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de bruidegom draagt de bruid niet over de drempel maar eigenlijk hoort de getuige dit te doen tegen kwade demonen
{was gisteren bij het programma echt waar op rtl 4}