Bekijken bedrijven of hun produkt maatschappelijk aanvaardbaar is?

Of gaat het ze er alleen maar om of er een markt voor is? Bijvoorbeeld: onlangs bracht een winkelketen in Engeland een bikini, voor meisjes vanaf 7 jaar, met een opgevuld bovenstukje, op de markt.. Een erg jong meisje ziet er dan uit alsof ze al borsten heeft.. Ik vind dit echt niet kunnen en dat is de algemene mening ook, de bikini's zijn inmiddels niet meer te koop..
Maar dat had het bedrijf toch wel zelf kunnen bedenken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieuw, ik kan me daar zó aan ergeren, die supervrouwlijke bikini'tjes voor piepkleine meisjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.. :(

Het beste antwoord

Dat is een wisselwerking.
Als fabrikant kijk je uiteraard eerst naar de markt of iets levensvatbaar en verkoopbaar is. Het gaat uiteindelijk om geld verdienen. Een nieuw hoofdstuk in het verantwoord ondernemen is het maatschappelijk aspect en zeker niet te vergeten het milieu. Steeds meer winkelketens en grossiers willen producten die verantwoord geproduceerd zijn waardoor de fabrikant ook verplicht /gedwongen wordt om zijn werkwijze daarop aan te passen. Uiteraard zijn er ook steeds meer fabrikanten die hier zelf al op inspelen en bieden dit zelf al aan om toch een betere positie in te nemen op de markt.
Er zijn plentie overkoepelende organisaties die dit controleren maar een optimale controle is bijna onmogelijk.
Dit geld voor alle branches. Dus er blijven altijd wel onverantwoordde producten op de markt komen.
Dit wordt dan wel weer gesignaleerd door consumenten en organisaties die hun belangen behartigen waardoor het alsnog uit de collectie genomen of aangepast wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Sommige wel. Je hebt bedrijven die ethische uitgangspunten hebben voor hun producten. Milieuvriendelijkheid en fair trade of slaafvrij komen vaak voor.
Maar er zijn er denk ik ook heel veel die zoiets hebben van 'als de klant dat wil, maken wij het'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval is dat blijkbaar niet gebeurd! Een goeg geleid bedrijf zal eerst uitzoeken,of er wel een markt voor hun product is en of er geen tegenstand tegen bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bedrijf wordt geleid door mensen. En de meeste mensen zullen dit soort overwegingen echt wel mee nemen bij het wel of niet aangaan van zaken. Maar, zoals met alles heb je er altijd wel een paar bijzitten die het niet boeit. En dan komt het inderdaad ook gewoon in de winkel.

De meeste bedrijven hebben wel 'marktonderzoek' als stap in hun proces voor product initiatie op de markt, maar niet een specifiek onderzoek of iets maatschappelijk aanvaardbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt per bedrijf, sommige zien accountability erg belangrijk en maken daar zelf een key selling point van. Andere zien het als een last en besteden er nul aandacht aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat de meeste bedrijven er vooral in geinteresseerd zijn of er een markt voor is.
Dat verklaart bijvoorbeeld het grote aantal afslankprodukten en zelfs een creme die beweert dat je er 's nachts centimeters mee verliest.
Zolang mensen er in trappen, verkoopt het, en zolang het verkoopt gaat het goed met het bedrijf.

Overigens zijn er in Amerika zelfs schoonheidswedstrijden voor meisjes van een jaar of 7. En die worden dan op een vreselijke manier opgetut.
Dat mag daar blijkbaar gewoon.