Door de tijdsdruk van de maatschappij, het steeds meer moeten presteren en zo liefst mogelijk al vanaf jonge leeftijd maakt dat je onbewust vast meer aan jezelf gaat denken wanneer je die tijd voor jezelf kan vinden.
Ik denk dat het een en ander met vooruitgang heeft te maken, deels ook met opvoeding en deels omdat men door te weinig tijd niet meer weet wat er in het gevoel of denken van een ander afspeelt.
Ouderen worden steeds meer aan hun lot overgelaten, ouders die oudere kinderen te weinig nog zien, niet omdat die kinderen niet van ze houden maar omdat ze geen tijd hebben ...door school, werk , vriendenonderhoud enz. en dan zijn ze blij als ze zelf een keer even wat uurtjes voor zichzelf hebben.

Ik persoonlijk denk als we weer meer waarden, respekt, liefde enzovoorts willen krijgen in deze maatschappij en natuurlijk het liefst over de hele wereld, de mens weer eens wakker moet worden uit zijn litargie van alles willen bezitten wat een ander bezit en je daar keihard voor kapot werken...de gelijkheid van de vrouw geen extreme vormen moet aannemen enzovoorts...misschien krijgen we dan onbewust weer de goeie prikkels door zonder echt egoisme ten toon te spreiden...tenminste zo denk ik erover:)

Natuurlijk is het wel belangrijk dat je eerst goed zorgt voor jezelf, dat is een prioriteit om ook niet egoistisch of egoisme te verspreiden...maar het is wel fijn als daarnaast ruimte is voor anderen, zeker je familie, gezin , vrienden...

Toegevoegd na 4 minuten:
ouderen en kinderen worden soms aan hun eigen lot overgelaten...te jong veel van je kind verlangen waar het kind nog niet aan toe is ... te jong van alles aanleren waardoor het kind andere aspekten verleert...het is leuk een kind van drie dat engels kan maar onnodig op zo een jonge leeftijd. een kind moet kunnen spelen en door speelgedrag dingen leren en aanleren...talen enzovoorts vind ik hoort op latere leeftijd...het is allemaal onzin om te vertellen dat een kind dan beter zal zijn dan als het dat op oudere leeftijd leert..Taalvaardigheid is een talent en dat zal je kunnen of niet...kinderen die heel jong veel opgedrongen geleerd krijgen, blijken later alles te vergeten wat ze ooit hebben geleerd . Begin dus niet al te jong vanalles van je kind te verlangen..ze zijn geen einstein:) en ouderen daar wordt bij gedacht vaak, die redden zich wel, hebben ervaring genoeg , maar helaas ieder mens wil een schouderklopje, een arm om zich heen, zich geliefd voelen en niet eenzaam ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk inderdaad dat dat gebeurt. Dat zal een gevolg zijn van de individualisering die al decennia lang gaande is. Eigen geluk en eigen succes worden steeds meer prioriteit. Omzien naar elkaar wordt minder noodzakelijk. Wel een zorgelijke ontwikkeling als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Wat er gebeurd is dat er steeds hogere eisen aan de mens gesteld worden. Om ervoor te zorgen dat je hierin niet teveel 'doorschiet' heb je iemand nodig die je hiervoor behoedt.
En wie is hiervoor de geschiktste persoon? Precies, dat ben je zelf.

Dit 'zelf' is soms net een verkeersagent die je een halt toe roept wanneer er door de drukte een ongeluk dreigt. Wanneer jij eindelijk op de rem trapt, voor je zelf kiest, wordt dit door de ander vaak vertaald als egoïstisch.

Dus nee, men neemt zichzelf alleen maar in bescherming tegen de (te) snelle (zaken)wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Wij zijn verwend, dat wel.
Wij hebben het hartstikke goed, dat ook.
Wij realiseren ons dat niet genoeg, dat vooral.

Maar wij mensen zijn nog altijd sociale wezens die veel voor elkaar over hebben.
Kijk naar de mensen die voedselbanken beheren.
Ach, er zijn voorbeelden genoeg.

Maar het is wel belangrijk dat je voor jezelf op kan komen, voor jezelf kan kiezen, van jezelf kan houden.
De maatschappij heeft het meest aan mensen die zelfstandig en vol zelfvertrouwen in het leven staan.
En zodoende voor zichzelf kunnen zorgen.
Niet voor niets heet het:
Je kunt pas van een ander houden als je van jezelf houd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het onbewust is, geloof ik niet. Ik denk dat genoeg mensen exact weten dat (bijvoorbeeld) hun gedrag op de snelweg anderen tot last is, maar die anderen die zien ze toch nooit meer terug. Het is gewoon een verschuiving van de norm naar 'ikke, ikke, ikke'.
itsme