Waarom zijn mensen in (bijv.) Zuid Afrika toch bruiner dan de mensen in Ecuador?

Want Ecuador ligt op de evenaar, en Zuid Afrika niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heeft dit iets te maken met de Greenwich Meridiaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De oorspronkelijke inwoners van Ecuador (Indianen) stammen af van migranten uit Siberië, die weer verwant zijn aan Chinezen en Japanners. Die Siberiërs waren helemaal niet zo donker.

Er is sowieso geen duidelijk verband tussen huidskleur en breedtegraad; Australische Aboriginals zijn bv donkerder dan Maori's (zelfde breedtegraad) en Indonesiërs (dichter bij de Evenaar).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is sowieso geen duidelijk verband tussen huidskleur en breedtegraad. Er is juist wel een heel duidelijk verband tussen breedtegraad en huidskleur. https://www.google.nl/search?q=skincolor+map&es_sm=93&biw=1920&bih=1099&tbm=isch&imgil=qabIXBhr39GnQM%253A%253BUp1kzOgMQiSdeM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fen.wikipedia.org%25252Fwiki%25252FTalk%252525253AHuman_skin_color&source=iu&pf=m&fir=qabIXBhr39GnQM%253A%252CUp1kzOgMQiSdeM%252C_&usg=__uyGJ9H7220hHgMU4huuPe3MSCTY%3D&ved=0CCoQyjc&ei=lFXZVN1cy-M7jPWBmAE#imgdii=_ Op welke je map je ook kijkt, de kans dat de kleur lichter wordt naarmate je van de evenaar is behoorlijk. http://en.wikipedia.org/wiki/Talk%3AHuman_skin_color#mediaviewer/File:Map_of_Indigenous_Skin_Colors.png
Zeker als je een map als deze gebruikt waarbij niet gekeken wordt naar "vreemde" invloeden is het verband niet te ontkennen. Als je mappen pakt die naar huidige inwoners kijkt krijg je een vertekend beeld. Dat is te wijten aan westerse kolonisatie (o.a.).