Wat doet de verzekering met de premies die zij ontvangen?

Zoals gezegd wat doen zij ermee? Investeren ze het, of doen ze iets anders met de premies en wat dan precies? Gedetailleerde antwoorden worden gewaardeerd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat betreft de zorgverzekeraars is dat het volgende:
Het grootste deel, 95%, gaat rechtstreeks naar de zorg. Voor bedrijfsvoering dient 4%: kosten aan personeel, huisvesting, en acquisitie zoals reclame, website en provisie. De resterende 1% is voor opbouw van de reserves. De Nederlandsche Bank ziet toe op de hoogte van de verplichte reserve aan de hand van de zorgkosten.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De details hangen van het soort verzekering af: Premies van schadeverzekeringen (brand auto ziekte) worden kortlopend belegd (eigenlijk als een veredelde spaarrekening) in bv staatsleningen die makkelijk verkocht kunnen worden als er plots veel uitbetaald moet worden.
Premies van levens/pensioenverzekeringen worden langlopend belegd om er voor te zorgen dat er ook over 30-40 jaar nog geld is om uit te betalen. Levensverzekeraars beleggen bv in grond of vastgoed. Fortis bezat veel landbouwgrond; de vroegere levensverzekeraar 'De Utrecht' had bv een heideveld in Brabant opgekocht en er akkerland van gemaakt; van de pachtopbrengst werden de pensioenen uitbetaald.